Big Game i Thailand - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Big Game i Thailand

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Big Game i Thailand

Här kommer en big game rapport från Thailand där jag spenderat mina 3 senaste veckor. Ha i åtanke när ni läser rapporten att jag lider av jetlag och tröttheten är överhängande.

Tre veckors semester i det asiatiska paradiset låter ju helt klockrent i mångas öron, självklart om man bortser från att vi hade 2 soldagar av 21 möjliga, inbrott på rummet och mobiler, kontokort, kläder, mp3 spelare, pengar och allt annat av värde stals till det ska tilläggas att den thailänska polisen pratar ingen engelska och åker vespa.

Men fiska skulle ingen kunna hindra oss ifrån.
    Vi hade kikat runt lite på nätet innan den 12 timmar långa resan ner och allt såg seriöst ut men vi var fast beslutna att inte springa rakt in i en turistfälla så vi stämmde av läget med en del företag på plats och valde till slut det som vi uppfattade som mest seriöst. Min fiskekamrat för dagen, en rutinerad man av brittisk härkomst gjorde klart för kaptenen innan avfärd från hamnen att vi var rutinerade fiskare och vi hade betalat för att få fiska och inte att guiden skulle fiska åt oss, efter mycket kroppsspråk och lite prat uppfattade vi att han hade förstått oss.

Dagens destination gick rakt ut i havet i västlig riktning från Phuket och 3 timmars resa fram till den kant vi skulle trolla vid. Inte vilken kant som helst utan det gick från 90 meter ner till 200 meter och området skulle vara berikat på Sailfish och Marlins enligt våran Thailänska guide.

Riggen var 6 spön som vi fiskade med 35-40cm stora gummi bläckfiskar, 2 rappala magnum i klassiskt rödvitt och vit-orange och på mitten spöna hade vi häcklor med mindre bläckfiskar. Under förmiddagen hade vi enbart ströhugg på häcklorna och vi drillade några tonfiskar med 4-5 kg på topp. Otåligheten som började krypa i kroppen var delad med min engelske fiskekamrat när skulle drömhugget komma?! vad vi inte visste var att det skulle komma och det skulle komma två gånger om!

Det var dags för lunch och vi disskuterade tackelbyte med guiden när nån skrek i radion på obegriplig thai och kapten skrek upphettsat tillbaka, jag och den brittiska killen ( Scott ) utbytte några fundersamma blickar medan guiden förklarade för oss att det var den andra båten som hade rapporterat att dom drillade en Blue Marlin av fin kaliber.

Vi avslutade lunchen väldigt snabbt och gick ut på akterdäck igen, jag och Scott var i full färd med att veva in hecklorna för att byta till yttligare 2 vobblers när hugget kom, Linutlösaren på höger arm hade smällt och rullen gav från sig ett skrik som gav mig gåshud guiden som hade händerna fria kastade sig över spöt likt en panter, skriket vart högre och högre sen stannade den upp och guiden gjorde ett par mothugg och sedan en kort rusning och linan gick av, smällen när den grymt grova nylon linan smällde var obeskrivligt och tomheten var enorm och guiden skrek rakt ut i besvikelse.

Dagen fortlöpte med några Tonfiskar som följd innan det var dags för nästa hugg som kom på höger trollingarm men vi han knappt reagera innan den var borta, fisken hade tagit betet från sidan och sedan fortsatt och trasslat in sig i linan på insidan av den enligt guiden och återigen en stor besvikelse och tomhet fyllde kroppen.

Det var dags för hemgång och tre timmar resa innåt land.
    Vi sa inte mycket under hemfärden men blickarna var långa och tomma.
    Bifogade filer

Verkar vatt en trevlig resa i helheten =)

Kommentera

Underbart! Jag lider med dig men samtidigt är jag lite avundsjuk
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Beklagar oturen men själva fisketuren lät bra!
        Ska själv ner till phuket nu i jan o tänkte ta ett par fiskedagar, blir lite nyfiken på vilken båt ni tog och vad det kostade??

Kommentera

aa det låter riktigt nice. Tänkte oxå åka ut på en tur när man är där nere. Någon som har några tips och rekommendationer??
          http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

TIPS! ta med rapala vobblers!!! verkar vara hårdvaluta i thailand. dom kostar ca 500 bath (100:-) där, vilket är mycket pengar med thailändska mått mätt (en bra lön i thailand är ca 10.000 bath). en bra present till ngn fiskeintresserad thailändare, eller som bonus om ngn guide lyckas leda till en stor fisk. röd/vit och färgglada (typ FT eller papegoj) verkara föredras. PS arlanda är idioter vad gäller transport av spön. jag fick inte ha ett litet tredelat som handbagage, utan fick skicka det oskyddat som specialbagage (det klarade sig i o f s, men det var bara ren tur!). men i thailand var det absolut inga problem att ha samma spö som handbagage på hemresan.
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

big game

var där förra året fick en black marlyn på 70kg kulkul
              vet dock ej hur stora en black kan bli i kg ? någon som vet ???
              vet iaf att blue blir betydligt större självklart...
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33
                var där förra året fick en black marlyn på 70kg kulkul
                vet dock ej hur stora en black kan bli i kg ? någon som vet ???
                vet iaf att blue blir betydligt större självklart...
                Nej där har du fel min vän, Marlins är i denna storleksordning:

1 White Marlin (Minst)
                2 Striped Marlin
                3 Blue Marlin
                4 Black Marlin (Störst)

Black kan väga över ett ton.

Kommentera

Hej!! Ngn som ska åka ner till thailand över jul och nyår och är sugen på att åka ut på en tripp som den ovan?? Själv åker jag med flickvännen och hon är ju inte alltför sugen på att lägga pengar på sån "skit"... Hör av er om det finns intresse.

/Johan
                  http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av durden
                    Hej!! Ngn som ska åka ner till thailand över jul och nyår och är sugen på att åka ut på en tripp som den ovan?? Själv åker jag med flickvännen och hon är ju inte alltför sugen på att lägga pengar på sån "skit"... Hör av er om det finns intresse.

/Johan
                    Johan, jag ska ner till Thailand över nyår, skulle gärna dela kostnaden för båt & guide med någon. Blir ju rätt dyrt att åka själv....

Åker till Koh Lanta 27/12 - 4/1. Du hade inte aktiverat Private message därför kunde jag inte höra av mig till dig den vägen. Om det passar med dina planer och du planerar en tur till ön Koh Lanta hör av dig via private message till mig så byter vi e-post och mobilnummer.

Har inte hunnit kolla upp någonting kring fisket där men tänkte ta med mig spöt och en låda wobblers och jiggar så får man se hur det artar sig... Vet inte om någon arrangerar Big Game turer från ön men har man tur så...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av målaren63, 2021-06-22, 20:32
                    28 svar
                    2 940 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Arbetar...
                    X