Jula fiskekajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jula fiskekajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Igår slog jag till på en julakajak jag också.
    Missade extrapriset tyvärr men verkar vara mycket kajak för pengarna ändå. Sitsen och sittställningen var en positiv överaskning, bekvämare än jag trodde men har bara "torrsuttit" ännu. Lite halkskydd under sitsen så sitter man stadigt. Ska plocka upp en paddel på biltema i eftermiddag. Den får duga så länge.
    I morgon ska jag ut på en första tur o testa. Kajaken känns hyfsat gedigen. Inget flytskum i den så man borde nog fixa nån flythjälp inne i kajaken för säkerhets skull. Man vet ju hur det gick för Titanic...
    Sen ska jag fixa fäste ett för elsnurran och se om man kan göra några pontoner så man kan våga sig ut på havet i den också. Jag har aldrig suttit i en kajak förut så jag räknar med att bada för första gången i år!
    De runda luckorna är ganska små så det blir ju omöjligt att få ner mitt gamla batteri (80Ah fritidsbatteri) i botten av kajaken om man inte bygger om luckorna. Jag har 4 st 16Ah Lipo batterier 4S 14,8v (64Ah totalt parallellkopplade) som jag använder till mina RC modeller som skulle kunna göra jobbet utan problem istället för det klumpiga blybatteriet. Dom kan jag lägga ner inne i kajaken utan problem.

Ni som kör med elmotor vad har ni för batteri och var har ni placerat det?
    /Gustav

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Igår slog jag till på en julakajak jag också.
      Missade extrapriset tyvärr men verkar vara mycket kajak för pengarna ändå. Sitsen och sittställningen var en positiv överaskning, bekvämare än jag trodde men har bara "torrsuttit" ännu. Lite halkskydd under sitsen så sitter man stadigt. Ska plocka upp en paddel på biltema i eftermiddag. Den får duga så länge.
      I morgon ska jag ut på en första tur o testa. Kajaken känns hyfsat gedigen. Inget flytskum i den så man borde nog fixa nån flythjälp inne i kajaken för säkerhets skull. Man vet ju hur det gick för Titanic...
      Sen ska jag fixa fäste ett för elsnurran och se om man kan göra några pontoner så man kan våga sig ut på havet i den också. Jag har aldrig suttit i en kajak förut så jag räknar med att bada för första gången i år!
      De runda luckorna är ganska små så det blir ju omöjligt att få ner mitt gamla batteri (80Ah fritidsbatteri) i botten av kajaken om man inte bygger om luckorna. Jag har 4 st 16Ah Lipo batterier 4S 14,8v (64Ah totalt parallellkopplade) som jag använder till mina RC modeller som skulle kunna göra jobbet utan problem istället för det klumpiga blybatteriet. Dom kan jag lägga ner inne i kajaken utan problem.

Ni som kör med elmotor vad har ni för batteri och var har ni placerat det?
      /Gustav
      Vill se minnen när lipobatterierna börjar brinna och du paddlar som en galning innan det bränt hål i kajaken [emoji14]
      Minimal risk iofs men ändå

Kommentera

Ursprungligen postat av gälk Visa inlägg
        Vill se minnen när lipobatterierna börjar brinna och du paddlar som en galning innan det bränt hål i kajaken [emoji14]
        Minimal risk iofs men ändå
        Hehe!! Jo jag har tänkt på det och den risken finns ju även om den e ganska liten ... men det vore verkligen inget kul alls! Det är rejäla doningar till batterier så skulle det trots allt ta fyr så blir det till att simma hem!! Det skulle bli en rejäl brasa och plasten brinner nog fint den med! :o Nu brukar ju det ju oftast brinna i samband med snabbladdning eller höga effektuttag och min 24 lb elsnurra borde inte bli någon hög belastning. Lipo batterierna skall kunna lämna kontinuerligt 160A styck x 4 alltså 640A tillsammans!! Så belastningen på dom är ju ganska marginell.
        Men man kanske ändå trots allt skulle skruva ihop en aluminium låda som är vattentät o ha dom uppe på "däck" istället så man kan dumpa dom i sjön om det värsta skulle hända. Lättare att plocka loss o ladda dom då också.
        Nu ska jag iväg till Biltema o plocka upp en paddel... hmm kanske blir en provtur ikväll redan? Man e ju lite sugen på att prova kajaken! (dock utan elsnurran)
        /Gustav

Kommentera

Har fortfarande inte testat min men byggde ihop en liten vagn till den idag när det ändå bara regnar.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	535,1 KB
ID:	1781856

Size:	752,6 KB
ID:	1781857

Size:	794,5 KB
ID:	1781858

Kommentera

Premiärturen avklarad! Funkar ju bra och stadigare än jag trodde. Nu ska jag fixa ett fäste till elsnurran bara och fundera på hur man ska göra ett par bra utriggare så man vågar sig ut på havet också.

Halk-tejpen som jag köpte på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/H...jp-2000017581/ den funkade dock inte alls att sätta under sätet. Släppte direkt på den hala plasten. :-(
            Vad har ni andra skaffat för halkskydd till sitsen?
            /Gustav

Kommentera

Premiärturen avklarad! Funkar ju bra och stadigare än jag trodde. Nu ska jag fixa ett fäste till elsnurran bara och fundera på hur man ska göra ett par bra utriggare så man vågar sig ut på havet också.

Halk-tejpen som jag köpte på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/H...jp-2000017581/ den funkade dock inte alls att sätta under sätet. Släppte direkt på den hala plasten. :-(
              /Gustav
              Hur är den att paddla? Riktigt sugen på att köpa en och ha på biltaket för att köra runt och lägga i mindre sjöar och vattendrag framförallt för fiske men även lite avkopplande paddelturer.

Kommentera

/Gustav
                jag satte en 50-70 bräda bakom sitsen i snabbfäste för ws 18 och då försvann problemen med glidande sits

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                  Hur är den att paddla? Riktigt sugen på att köpa en och ha på biltaket för att köra runt och lägga i mindre sjöar och vattendrag framförallt för fiske men även lite avkopplande paddelturer.
                  julas paddel är inte bra men det funkar, nån vet jag tog biltemas men inte läst hur det funkar!

Kommentera

Hmmm... en riktigt bra kajakpaddel kostar ungefär lika mycket som en julakajak. Jag tror att de paddlar Jula och Biltema säljer är bättre matchade med julakajaken. Jag gillar julakajaken och är litet sugen på att köpa en. En såpass liten och billig båt tilltalar min minimalistiska sida. Att utrusta en sådan kajak med ekolod, elmotor etc etc är kanske kul för vissa men för mig är den mer ett enkelt flytetyg som man sätter sig i med ett spö, en paddel och kanske några drag i reserv.

Hur som helst, julakakajen har förutsättningar att bli en kultbåt. Kanske kommer vi att se julakajakrallyn?

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                      julas paddel är inte bra men det funkar, nån vet jag tog biltemas men inte läst hur det funkar!
                      Jag provpaddlade biltemapaddeln idag. Min känsla är att den är slldeles för kort. Är 193cm själv och har aldrig paddlat förut så kan ju vara en teknikfråga men blir nog att förlänga den lite och testa igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 792 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka