Tips på fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej Anteman
    Jag vill kunna lämna in motorn till verkstad utan att ta med hela båten. Alltså kunna hänga av den och lägga in den i bilen utan alltför mkt bök.
    Skulle väl iofs kunna funka med en 15hk också.
    Hade en Yamaha 9.9 på en Crescent 420 och den planade med 2 ungar och lite packning. En alu. båt är ju lättare så det borde väl kunna funka?
    Men som du säger, det kanske är bättre att ha lite för mkt än för lite motor.

    Kommentera


    • #12
      Om du ska sälja oskwigen så kan du ju dra iväg ett pm till mig

      Kommentera


      • #13
        Skulle jag köpa en öppen båt för fiske idag skulle det bli en HR 445
        Bättre och mer båt får man inte för den pengen

        Kommentera


        • #14
          Hej har en minibuster på 360cm och 80kg som planar lätt med mig själv och ett barn i.
          2 vuxna å lite fiskegrejor är helkört att få upp båten i plan.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av skallagrimson Visa inlägg
            Hej Anteman
            Jag vill kunna lämna in motorn till verkstad utan att ta med hela båten. Alltså kunna hänga av den och lägga in den i bilen utan alltför mkt bök.
            Skulle väl iofs kunna funka med en 15hk också.
            Hade en Yamaha 9.9 på en Crescent 420 och den planade med 2 ungar och lite packning. En alu. båt är ju lättare så det borde väl kunna funka?
            Men som du säger, det kanske är bättre att ha lite för mkt än för lite motor.
            Nu väger visserligen 9,9 15 och 20hk lika mycket. Är ju i grund och botten samma motor.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av skallagrimson Visa inlägg
              Hej Anteman
              Jag vill kunna lämna in motorn till verkstad utan att ta med hela båten. Alltså kunna hänga av den och lägga in den i bilen utan alltför mkt bök.
              Skulle väl iofs kunna funka med en 15hk också.
              Hade en Yamaha 9.9 på en Crescent 420 och den planade med 2 ungar och lite packning. En alu. båt är ju lättare så det borde väl kunna funka?
              Men som du säger, det kanske är bättre att ha lite för mkt än för lite motor.
              Måste fråga, varför ska du flänga med motorn till verkstan så ofta att det utgör ett problem?
              En årsservice tar ju bedömt en halvtimme med hjälp av youtube om du är nybörjare på att skruva. I övriga fel är ju nästan alltid en googling bort.
              utombordsmotorer är inte direkt rymdforskning. Du kan lösa 95% av alla standardproblem med hjälp av en vanlig hylsnyckelsats och google. Om ens nått går sönder, jag upplever att alla kända tillverkare numera gör motorer som är grymt driftsäkra. Men du kanske har haft mer otur än mig.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg

                Måste fråga, varför ska du flänga med motorn till verkstan så ofta att det utgör ett problem?
                En årsservice tar ju bedömt en halvtimme med hjälp av youtube om du är nybörjare på att skruva. I övriga fel är ju nästan alltid en googling bort.
                utombordsmotorer är inte direkt rymdforskning. Du kan lösa 95% av alla standardproblem med hjälp av en vanlig hylsnyckelsats och google. Om ens nått går sönder, jag upplever att alla kända tillverkare numera gör motorer som är grymt driftsäkra. Men du kanske har haft mer otur än mig.
                Jag är helt hjälplös och ointresserad när det gäller motorer.
                Det enda jag gör är att byta motor- samt växelhusolja varje säsong. Utöver det är tanken att lämna in den på en ”riktig” service kanske vart 3:e år. Dessutom förvarar jag motorn separat i förrådet över vintern.
                Jag känner att jag generellt har otur med bilar och motorer så jag räknar kallt med problem och vill kunna lämna in den utan att traila hela ekipaget.

                Kommentera


                • #18
                  Att traila går skitenkelt ,, fördelen är att du kan ha allt i båten, slippa bära allt.
                  Jag kör fram båten till ytterdörren, stoppar i massäck,mörtar, de spön som ska med, elmotorn sitter på, batterierna laddas hemma.
                  det tar mig max 2 min att traila en 435 quintrex med 30hp motor.

                  mina coins

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av skallagrimson Visa inlägg
                    Hallå, skulle behöva lite hjälp från erfaret folk.
                    Har idag en Oskwig 370 med en 6hk Tohatsu som jag använder i mälaren. Det jag gillar är den låga vikten som gör den smidig att hantera samt att den planar med liten motor. Problemet är att den är väldigt instabil och trång och därför funderar jag på att uppgradera.

                    Detta är mina kriterier:

                    -Lätt, helst aluminium. Skall plana med max 10hk.
                    -Ska klara en hyfsat blåsig dag på mälaren utan att guppa som ett löv.
                    -Storlek 4,5-5m. Vill kunna fiska 3p utan att det blir jättetrångt men oftast är vi 2.

                    Jag vill undvika krångel och båten skall kunna tas upp utan trailer och jag vill kunna bära motorn korta sträckor.

                    Vad tror ni? Finns det någon lämplig båt eller måste jag tänka om?

                    Tacksam för input.

                    mvh
                    Skallagrimson
                    Tycker oskwig 370 är väldigt mycket båt för sin storlek, kört den mycket i mälaren men för 3 personer blir den trång. Tycker inte linder 400 är mycket större visserligen längesedan jag hade en sån. Den har vi dock fiskat 3 från ett antal tillfällen. Dessutom bättre kvalitet men samtidigt bra mycket tyngre.

                    Går du upp till linder 445 får du mer en riktig båt. Har en 445 catch själv, dock blir ju även denna skumpig om det går rejäl sjö. På den vill du ha en större motor på, basic väger 189 kg och catchen 252 kg. Jag kör 30 hk, skulle absolut inte vilja ha en 10 hk. Det blir med andra ord en båt man vill ha på trailer. Frågan är varför du inte vill ha en trailerbåt? Är mycket mindre släp att traila en hålla på bära motorer med mera. Att köra in på service brukar inte vara några problem.

                    Kommentera


                    • #20
                      Lite input om min 1436...
                      Den planar ju, svårt att inte göra det oavsett motor tror jag.

                      Max 15hp, jag kör en 9,9hp, och den gör 16-17 knop när jag är ensam och 13-15 knop med 2-3 pers.

                      Tycker inte att sjögången är något problem, de gånger vågorna blivit så höga att båten får problem så börjar det bli rätt trist att fiska ändå så jag ser det inte som något problem ändå.

                      Fiskar i en älv rätt mycket, den klarar inte strömmande vatten sämre än vilken annan båt som helst. Fiskar också sjöar, och då ger man sig kanske inte ut i alltför höga vågor som sagt, men det är nog pga att det är trist att stå och kasta i för mycket vind. Speciellt om man jiggar efter abborre. Lite vind vill man ha dock om man fiskar gädda och det är inget problem.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 551 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 211 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      348 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X