Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jo , nu går den ladda ned, men inte förut.

    Hittade felet då enheten crashar
    Gillar inte å ä ö i katalogerna

    Kommentera


    • Tills nu, IG har slutat fungera igen! Vad pysslar dom med egentligen??

      Kommentera


      • Hur ser strandlinjen ut i de sjöar ni loggar på och laddar upp i IG? Är den acceptabelt noga inritad?

        Jag kör ju i Mälaren och där är den väldigt grovhuggen. Det kan skilja över 100 m från riktiga strandlinjen till den som finns i IG. Vilket orsakar att man inte får någon djupkarta på de ställen som råkar hamna på torra land enligt Navicos strandlinje.

        Framförallt vikar och uddar verkar vara utelämnade.

        Kommentera


        • For Tyrifjorden var strandlinjen veldig grov til å begynne med, men den har blitt korrigert etterhvert som jeg har logget nærme land. Jeg ser at i vann hvor det er vanskelig å se forskjell på land og vann i Bing blir strandlinjen grov.
          Team Colibri

          Kommentera


          • Hej

            Intressant och bra men undrar hur den korrigeringen sker, vem gör den och hur?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
              Hej

              Intressant och bra men undrar hur den korrigeringen sker, vem gör den och hur?
              Rent teknisk tegnes omrisset av et satelittbilde/flyfoto/ eksisterende kart. Om IG gjør dette manuelt eller maskinelt vet jeg ikke. Hva omrisset gjør kan du se her:
              http://www.dybdekart.no/Article/View/2
              Team Colibri

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                For Tyrifjorden var strandlinjen veldig grov til å begynne med, men den har blitt korrigert etterhvert som jeg har logget nærme land. Jeg ser at i vann hvor det er vanskelig å se forskjell på land og vann i Bing blir strandlinjen grov.
                Det verkar stämma även i mitt fall, dvs att de korrigerar i efterhand. Dock bara där jag kört upp på "land". mao de har lagt till den vik som inte fanns på IG till att börja med. De har dock inte fixat de uddar som saknas. Detta gör att jag misstänker att de har en liten larmfunktion i systemet som flaggar när det kommer in en logg från landbacken och att de sedan manuellt korrigerar strandlinjen. Men i fallet med de saknade uddarna, så blir det ju tvärtom och det går inte att sätta något liknande larm.

                Jag skulle önska att de köpte in en "riktig" strandlinje från Lantmäteriet eller Sjöfartsverket, så att det blir rätt från början.

                Nedan är en bild över Lovön i Mälaren, med IG-kartan (röd ton) överlagrad på Eniros sjökort. Den nu korrigerade strandlinjen i IG markerad med grönt (på det ställe där jag var på land enl IG), tillsammans med de ställen som fortfarande är "fel" (gula pilar).

                Click image for larger version

Name:	ig4.png
Views:	1
Size:	749,1 KB
ID:	1778044
                Senast ändrad av Hagg; 2015-07-04, 14:04. Anledning: fixat bilden

                Kommentera


                • Vad är det som händer? Eller snarare: Vad är det som inte händer?
                  Efter en olidlig vår med krånglande snurra har jag åter kommit igång med fiske och loggning i "min" sjö. Till min glädje upptäckte jag i höstas att fler börjat logga här i Möckeln och när jag kollade nu i våras såg jag att stora delar av sjön är loggade. Men några hål ville jag försöka fylla igen...
                  Första spåret var kort, under färden till staden och verkstan. Det andra i torsdags betydligt längre och ett försök att som sagt fylla ett hål.
                  Laddade upp spåren i torsdags kväll och först i fredags förmiddag fick jag besked att processandet gått bra. Tog min senaste mergeing och lade till de två nya spåren och klickade merge. Fick beskedet att filerna låg i mergekön och att jag skulle få veta per mejl när det är klart. Än, söndag em, har det inte kommit något mejl. Ska det vara så?
                  Som tur är finns det en socialkarta över sjön som täcker de flesta av mina behov, men börjar ju undra om det är någon idé att ge sig ut och försöka logga de hål som alltjämt återstår...

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Vad är det som händer? Eller snarare: Vad är det som inte händer?
                    Efter en olidlig vår med krånglande snurra har jag åter kommit igång med fiske och loggning i "min" sjö. Till min glädje upptäckte jag i höstas att fler börjat logga här i Möckeln och när jag kollade nu i våras såg jag att stora delar av sjön är loggade. Men några hål ville jag försöka fylla igen...
                    Första spåret var kort, under färden till staden och verkstan. Det andra i torsdags betydligt längre och ett försök att som sagt fylla ett hål.
                    Laddade upp spåren i torsdags kväll och först i fredags förmiddag fick jag besked att processandet gått bra. Tog min senaste mergeing och lade till de två nya spåren och klickade merge. Fick beskedet att filerna låg i mergekön och att jag skulle få veta per mejl när det är klart. Än, söndag em, har det inte kommit något mejl. Ska det vara så?
                    Som tur är finns det en socialkarta över sjön som täcker de flesta av mina behov, men börjar ju undra om det är någon idé att ge sig ut och försöka logga de hål som alltjämt återstår...
                    Kan ju bero på att det är helg men jag är inte säker på det.
                    Det är ju folk som sitter och gör detta arbetet.

                    Kommentera


                    • Ja, jag har också märkt att det gått ovanligt trögt med mergarna de senaste dagarna men det brukar å andra sidan vara trögare på helgen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 974 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X