Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg
    Min erfarenhet, iaf när det gäller Mälaren, är att Social Map uppdateras typ en gång per vecka.
    Så kanske det fungerar ja. Jag får ha bättre tålamod helt enkelt ;-)
    Tack för hjälpen

Kommentera

• berätta hur det går, jag har också haft massor med strul att få ned data över tex Mälaren.

Kommentera

• Nu måste jag bara få lägga in en positiv post om IG. Har själv varit en av dem som ventilerat problem och svårigheter, men nu är det dags att slå ett slag för möjligheterna! Skaffade IG sensommaren i fjol. Vad jag kunde se då så vara jag ensam om att utnyttja dessa oändliga möjligheter. Längre framåt hösten kunde jag på Social Map se att fler börjar kartlägga vår sjö. Och i dag när jag kollade så kunde jag konstatera att nästan helan sjön är karterad. Jag kommer själv självklart att bidra för att fylla hålen, även om de ligger utan för mitt egentliga fiskeområde. Och jag är övertygad om att hela sjön kommer att vara täckt innan vintern.
        På väggen i min mansgrotta i stugan har jag en inplastad pappersdjupkarta över min sjö. Men den kommer inte i närheten av den detaljrikedom och precision som IG ger tack vare att vi är fler som loggar hela tiden.
        Skaffa detta eminenta program. Dela med dig av dina loggar, då är det f ö helt gratis.Och snart har du en detaljerad djupkarta över ditt hemmavatten!

Kommentera

• Har förstått det så att du laddar upp för att dela med andra alternativt att du inte vill dela med dig.

Kommentera

• Om du klickar i den rutan så syns inte dina loggar på Social map. Vilket är ganska korkat, speciellt om det är fler än du som loggar i dina vatten. Kör du "publikt" kan andra se och också göra sina loggar offentliga och snart har ni en detaljerad djupkarta över vattnet.
            Skitfiske!
            Gösta

Edit: Har du gratisversionen bli loggarna automatiskt offentliga...
            Senast ändrad av Gösta; 2015-07-16, 11:58.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Om du klickar i den rutan så syns inte dina loggar på Social map. Vilket är ganska korkat, speciellt om det är fler än du som loggar i dina vatten.
              Um. Varför skulle jag vilja ge bort mina hotspots (genom att lägga upp intressanta loggningar till allmän beskådan)?
              [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
              -Ta med skräpet hem.
              -Var ödmjuk.
              -Njut. Sluta hetsa o stressa.
              -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

• Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
                Um. Varför skulle jag vilja ge bort mina hotspots (genom att lägga upp intressanta loggningar till allmän beskådan)?
                Om du behöver fråga kommer du förmodligen inte förstå svaret...

Skämt åsido, jag förstår precis vad du menar men jag tror att man i slutänden vinner på att samarbeta med den här typen av projekt. De flesta sjöar är ju inte helt hemliga ändå. I Sövdesjön finns det tex ett par grund, ett par djuphålor etc och det är ju inte direkt revolutionerande att folk fiskar där. Så, jag kommer iaf logga och ladda upp öppet. Sedan kan man ju naturligtvis ladda upp filer med "ointressanta" delar av sjön för att mörka var man egentligen tillbringar tid...

Kommentera

Vill du hålla på att betala för att kunna mörka var du fiskar so wellcome...
                  I den sjön jag fiskar så är det knappast några hemligheter var fisken finns. Jag kan i stort sett varje kväll sitta och följa gösautostradan från min altan, om jag inte själv är ute och fiskar.
                  Dessutom är vi nu flera som loggar i sjön och den är så gott som helt täckt. Vilka hemligheter finns då kvar. Du avslöjar ju inte dina rutter och spår på socialmaps annat än att andra kan se att ännu ett område blir täckt... Ingen kan se huruvida du fiskat eller bara loggat, om du fått fisk eller gått totalbom. Så nja, jag ser inte problemet.

Kommentera

är väl bara loggningen av djupen som delas ut, waypoints är fortfarande dina egna och vill du ha med bottenhårdheten och vegetation är det betalversionen som gäller....hälften av nyttig info går alltså bort om man tar snikversionen...
                    Senast ändrad av byggarn; 2015-07-16, 13:42.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Jag förstår vad byggarn menar med att man tappar nyttig information och det är väl ett argument för att köpa premium men knappast för att smyga med sina loggningar...
                      Och för egen räkning har jag aldrig använt något av de lagren. Kanske ska prova nu när kartan fått ett nytt utseende, tidigare tyckte jag inte att det funkade något värst. Jag kan inte skryta med att jag känner min sjö utan och innan men på mina spots så vet jag i stort hur det ser ut under vattnet med hjälp av lodet...

Edit: Har just roat mig med att jämföra min senaste mergeing med senaste Social mapen. Och kan konstatera att det skulle förmodligen ta mig två somrar att få min egen karta i samma skick som den gemensamma. Snart finns det en helt komplett djupkarta här till gemensam nytta för oss som fiskar och har IG.
                      Senast ändrad av Gösta; 2015-07-16, 15:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10