Multimeter + batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multimeter + batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ja den här tabellen hittade jag angående vilospänning, saxat ur: http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm Om han sitter och förmedlar sanningen vet jag inte men han vet klart mer än jag (vilket inte säger mycket, men ändå...)

    "...Det enda sättet är att mäta batterispänningen och jämföra den med nedanstående tabell. För att det ska fungera så måste ni koppla bort batteriet helt från alla belastningar, hur små de än är. Sedan måste det stå i minst tre timmar och helst ett helt dygn! ..."

    "...OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra. Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!


    0% 11,92 volt
    10% 12,00 volt
    20% 12,08 volt
    30% 12,16 volt
    40% 12,24 volt
    50% 12,32 volt
    60% 12,40 volt
    70% 12,48 volt
    80% 12,56 volt
    90% 12,64 volt
    100% 12,72 volt

    ..."


    Det som oroar (bara lite) här är att enligt denna tabell så var mitt gelbatteri som visade 12,51 V efter ett par timmar efter endast modest användning i lördags, urlakat till knappt 40 %... skulle nog mäta idag på nytt efter god vila om det inte vore så att det står på laddning redan...

    Batteriel är intressant...

    En elektriker hade avlidit, och en kamrat ville hedra honom vid båren.
    - Ja du Oskar, kring dig har det alltid varit spänning.
    - Du följde aldrig med strömmen, men tog gärna kontakt.
    - Du hade energi och kom aldrig på sladden.
    - Men så gick en propp, du gjorde en halvvolt och nu är du jordad.


    Vi andra laddar om!
    Senast ändrad av anteman; 2015-06-29, 17:50.

    Kommentera


    • #62
      Det är det jag menar med alla dessa uppgifter som inte är samstämmiga. Jag har sett dessa värden du visar men aldrig tagit detta på fullt allvar.

      Jag litar mer på tillverkarna vilka alla (nästan) säger 11,7 för tomt. MEN vad man inte nämner är vad man menar med tomt. För det är absolut INTE tomt det kan en nob inse. är denna siffra ett värde på tomt till det urladdningsdjup som rekommenderas alltså ca: 50 urladdat batteri? ? Eller om man vänder på det: 11,7V är ett 50% urladdat batteri och anses då vara tomt för att inte skada batteriet? ? Det är vad jag anser och tror. Prova så får ni se, jag har kört batterier ner till 11V och tom under och dom har levererat ström. Visst skiten tar stryk men väl använda läropengar, synd bara att behövde bli så satans många batterier som måste stryka med.

      Den källan säger 10% vid 12V medans jag läst de som använder 12V som 50%. Antingen är det specifika batterier man avser med de värden man anger. Ofta missar man den stora långa texten där det ev kan framgå att uppgifterna gäller ett specifikt batteri och inte är generellt för blysyra-batterier.

      0,3 v högre för GEL ? där kom ytterligare en uppgift. Jag tror det enklaste är att ta alla tiondelar hit och dit med en nypa salt. Burken mätte sitt GEL till 12,79 vilket är en siffra jag hört och sett förut.

      Jag kan nämna att gamla uppgifter som användes för 10-30 år sedan sa detta: 10,5V tomt 11,7V halvt och 12,7 fullt. Dessa värden gav problem då folk överutnyttjade sina batterier. Dagens siffra på tomt stämmer med 50% djupurladdning. Men men tiondelar är inget att bry sig om. har sagt det förr. det är oftast misshandel som pajjar batterier och inte tiondelar.



      Rolig liten berättelse. den va fyndig, ska jag dra för elektrikerna på jobbet. TACK för den
      Senast ändrad av Exxet; 2015-06-29, 18:53.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
      1 216 svar
      156 026 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg HenkeW
      av HenkeW
       
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
      12 svar
      2 704 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Piscantur stercore  
      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
      27 svar
      1 974 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gabbu
      av gabbu
       
      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
      2 svar
      493 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg profilnamnet  
      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
      2 svar
      354 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Old Firehand  
      Arbetar...
      X