Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance HDS alla modeller, samlingstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av N_micke Visa inlägg

    En Hook 2 Splitshot då? Samma även där, att livet skulle bli bättre?

    då har konstaterat att det bilden blir bättre samt såklart det åtråvärda med Genesis. Frågan kvarstår dock om det blir 3.5-4.5K bättre...Svårt detta
    om inte sideview är intressant så kanske en 5" räcker, lite liten för att se sv bra

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

      om inte sideview är intressant så kanske en 5" räcker, lite liten för att se sv bra
      Spontant känns det som att 5" blir lite smått men det kanske räcker? Helst skulle jag ju ha så stort som möjligt, men det drar ju iväg prismässigt rätt snabbt. Måste vara världens dyraste skärmar detta med tanke på upplösning etc

      Stor skillnad i prestanda på Hook 2 7 vs. Reveal 7?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av N_micke Visa inlägg

        Spontant känns det som att 5" blir lite smått men det kanske räcker? Helst skulle jag ju ha så stort som möjligt, men det drar ju iväg prismässigt rätt snabbt. Måste vara världens dyraste skärmar detta med tanke på upplösning etc

        Stor skillnad i prestanda på Hook 2 7 vs. Reveal 7?
        Jag gissar
        det är 3 ggr så stor skillnad på den du har mot hook2.
        kolla Garmin med.

        Nu har jag en 9" men när jag delar skärmen så är inte SV för stor,, men ekolod och DV funkar bra, som delad.
        kartan räcker som delad men ex hastighet försvinner.
        utan att ha kollat priser mm, så skullej ag hellre ta hook 2 7" än reveal 5"

        Men vi har ju en professor här,, eller två faktiskt

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

          Jag gissar
          det är 3 ggr så stor skillnad på den du har mot hook2.
          kolla Garmin med.

          Nu har jag en 9" men när jag delar skärmen så är inte SV för stor,, men ekolod och DV funkar bra, som delad.
          kartan räcker som delad men ex hastighet försvinner.
          utan att ha kollat priser mm, så skullej ag hellre ta hook 2 7" än reveal 5"

          Men vi har ju en professor här,, eller två faktiskt
          Inväntar dessa professorers åsikt i frågan men många tack för dina tankar.

          Ja skiljer det inte jättemycket i prestanda och pris så är ju större trevligt. Behöver ju inte ha det vassaste som finns till mitt bruk men man vill ju ha så bra det går för pengen om det nu blir köp då. Lite beslutsångest om det känns värt det eller om det mest är prylgalningen i mig som vill ha. Men om det är stor skillnad även i ekolodsdelen och inte bara kartan så blir det ju nåt annat...Ack dessa svåra tider haha

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av N_micke Visa inlägg
            Då ska vi se,

            Har fått liv i min fars gamla HDS 7 gen 1 (han behöver den inte sen ett par år tillbaks eftersom han strök med) och denna sitter då i en plasteka som jag bedriver merparten av mitt fiske ifrån. Sjön som båten ligger i är en ganska liten rackare så inga riktiga sjökort finns (vad jag kunnat hitta på de gamla minneskorten). Min plan var då att att köra med Genesis, men se att det gick ju inte alls då man skulle ha minst Gen 2.

            Sitter i valet och kvalet om man skulle köpa sig något som klarar detta, men samtidigt så är det mest vad som är under båten som är mest intressant. Till störst del är det jerkbait som gäller med undantaget för någon trolling tur.

            Är det stor skillnad i snabbhet/detalj(träffsäkerhet)/etc med ett nyare ekolod och plotter eller klarar jag mig egentligen med detta? Bortsett från kartdelen då alltså, för det är något jag saknar men har det inte hänt jättemycket på fronten till själva "se nedanför" så kan jag lika gärna köra vidare med samma. Tror jag...

            Nåväl, ge mig gärna tips vad ni tror. Ny på detta med ekolod.
            Selv om du ikke kan bruke kart fra C-Map Genesis på din HDS Gen 1, kan du logge og laste opp sonarlogger. Dermed kan du bygge et kart der for senere bruk. Du kan også bruke Reefmaster med din Gen 1 og lage dine egne kart, eller bruke kartene fra djupkarta.se

            Ja, ekkoloddet på en ny HDS er bedre enn det du har. Delvis fordi en ny ekkoloddgiver er bedre enn en eldre slitt ekkoloddgiver, men mye fordi signalbehandlingen har endret seg på de 10 årene som har gått siden Gen 1 ble lansert. Men det betyr ikke nødvendigvis at det blir mer fisk i båten din av den grunn. Hvis du ønsker å oppgradere er feks Elite Ti2 verdt en kikk. Hook2/ Hook Reveal blir i praksis et steg ned fra hva du har i dag i mine øyne.
            Team Colibri

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

              Selv om du ikke kan bruke kart fra C-Map Genesis på din HDS Gen 1, kan du logge og laste opp sonarlogger. Dermed kan du bygge et kart der for senere bruk. Du kan også bruke Reefmaster med din Gen 1 og lage dine egne kart, eller bruke kartene fra djupkarta.se

              Ja, ekkoloddet på en ny HDS er bedre enn det du har. Delvis fordi en ny ekkoloddgiver er bedre enn en eldre slitt ekkoloddgiver, men mye fordi signalbehandlingen har endret seg på de 10 årene som har gått siden Gen 1 ble lansert. Men det betyr ikke nødvendigvis at det blir mer fisk i båten din av den grunn. Hvis du ønsker å oppgradere er feks Elite Ti2 verdt en kikk. Hook2/ Hook Reveal blir i praksis et steg ned fra hva du har i dag i mine øyne.
              Tackar hjärtligt för din input! Då har jag lite mer att gå på.

              Haha! Synd att det inte går så lätt som att köpa ett dyrt ekolod för att få mer fisk per automatik

              Kommentera


              • Hej. Jag har ett HDS5 Gen 1 som ibland tappar djupkontakten när jag kör över en viss hastighet. Har fungerat bra tidigare år.
                Har läst att den kan bero på givarplaceringen och luftströmmar har testat att flytta det lite då det sitter på en skena och har funkat tidigare.
                Kan det beror på batteriet med strömmen dit eller dåligt kontakt? Någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter?
                Henric Olsson

                http://heinrich1979.blogspot.se/

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av heinrich79 Visa inlägg
                  Hej. Jag har ett HDS5 Gen 1 som ibland tappar djupkontakten när jag kör över en viss hastighet. Har fungerat bra tidigare år.
                  Har läst att den kan bero på givarplaceringen och luftströmmar har testat att flytta det lite då det sitter på en skena och har funkat tidigare.
                  Kan det beror på batteriet med strömmen dit eller dåligt kontakt? Någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter?
                  I 99% av tilfellene handler dette om plassering og justering av ekkoloddgiveren. Men noen få skrog (feks Linder) må modifiseres for å få ting til å fungere i fart. Post bilder av hvordan ekkoloddgiveren din er montert.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • Tappar du djupet är det givaren som är placerad för högt, skulle det vara strömproblem slocknar skärmen helt.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

                      I 99% av tilfellene handler dette om plassering og justering av ekkoloddgiveren. Men noen få skrog (feks Linder) må modifiseres for å få ting til å fungere i fart. Post bilder av hvordan ekkoloddgiveren din er montert.
                      Hej Team Colibri.
                      Har knäppt några kort på placeringen på min givare nu som jag lägger upp här.
                      Jag har en Linder Arkip 460. Click image for larger version

Name:	IMG_1416.JPG
Views:	338
Size:	2,18 MB
ID:	2543079 Click image for larger version

Name:	IMG_1420.JPG
Views:	264
Size:	2,02 MB
ID:	2543080 Click image for larger version

Name:	IMG_1418.JPG
Views:	277
Size:	2,02 MB
ID:	2543081
                      Henric Olsson

                      http://heinrich1979.blogspot.se/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      155 875 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 673 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 933 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                      13 svar
                      1 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                      2 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg fishmark  
                      Arbetar...
                      X