Köp av 5 hk Parsun - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av 5 hk Parsun

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Jag bara undrar en sak.
    Du startar en tråd där du vill få råd och tips kring en båtmotor. Majoriteten säger av egna eller andras erfarenheter att just denna motor du undrar över ofta inte håller måttet.
    Ändå väljer du på avrådan från ägare att köpa annat, att köpa denna motor. Vad är då syftet med tråden?
    Önskar dig IAF lycka till med ditt nya inköp!
    Ja men nu får jag fick jag mest svar på sånna som bara tror eller kansken bara, har ju bara fått svar av nån enstaka som verkligen har använt o kört dom och det var ju mestadels flertal här som inte ens ägt en själv utan utg¨r från andra eller rykten mest juh eller hur? Jag ville mest ha råd från dom som använt dom.

test Praktiskt båtägande 2/16
    Praktiskt båtägande 1/09 eller 1/10

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
      Är i alla fall 5 års garanti på den så det kommer nog bli bra för mig och min plånbok då jag behöver en motor nu för jag fiskar ofta. Så den kommer att få bekänna färg hur som hellst.)
      5 års garanti är inte vatten värt om man gång efter annan blir sittandes med en icke fungerande motor på sjön,skulle den dessutom behöva vara på verkstad oftare än på båten är det ju lagom kul....dessutom kostar det minst en likadan motor till att hålla liv i garantin och garanti på en Parsun behöver man nog till skillnad mot de mer etablerade märkena....fiskar man ofta och vill slippa strul skulle i alla fall för mig Parsun komma låååångt ner på listan, möjligen att någon annan kinamaskin skulle hamna efter, dock inte säkert....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Min släktingss Parsun har gått i åtta år nu helt utan haverier .
        Olja och stift byter man själv vartannat år och kamremmen är aldrig rörd .

Däremot är det lite lurigt med reservdelar till dessa motorer eftersom de tydligen uppdaterats och ingen verkar veta när .
        Spiggpimplare

Kommentera

Vill minnas att det var flera båt-service-firmor som tillomed ratade, vägrade ta emot Parsun när vi höll på med 9.9an. Vibrera som helvete dessutom. Näe, jag brukar inte vara så neggo till prylar men i fallet Parsun är jag det.

Edit: Jag hoppas såklart att det går bra.med din motor.
          Senast ändrad av OjaOnej; 2017-08-18, 16:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
            Har läst tester på flertal båtmagasin om just Parsun o dom har fått mycket bra betyg kan jag säga. Alla kan ha otur och tur i det mesta oavsett vad vi köper för nåt. Men bestäme mig idag o köote en sådan hr 4 takt för jag har inte så stora behov jag skall fiska lite i älven o puttra lite så den kommer nog funka för mig. Är i alla fall 5 års garanti på den så det kommer nog bli bra för mig och min plånbok då jag behöver en motor nu för jag fiskar ofta. Så den kommer att få bekänna färg hur som hellst. Jag har inte jättekrav enligt mig själv.....
            Så sammantaget så fiskar du mycket och motorn ska få bekänna färg men du har inga krav eller stora behov av att motorn startar och funkar när du vill.

Då blir nog Parsunen ett bra val.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Jag fick en 4hk seaking (som sk va samma som parsun fast köpt på ÖoB) av min far för 4 år sedan.
              Problem jag har haft är att startsnöret gått av 2gg. Problemet försvann när jag köpte ett bättre på såg&motor.
              Choken hade hängt sig sist jag skulle ha igång den.
              Förmodligen för att den inte startats på 1,5år.
              Ingen firma i min närhet vill serva den så de har jag fått göra själv.
              Den har alltid startat snällt.
              Överlag har jag varit nöjd.
              Bytte förra säsongen till en Honda 2,3hk.
              Egentligen bara för att den väger hälften så mycket. 12kg.
              Men visst känns de bättre med en Honda.

Kommentera

Om man köper en kinesmotor får man ju räkna med att det är förra generationens utombordare man får .
                Min släktings parsun kan använda yamahagrejor från deras första årsmodeller fyrtaktare .
                När japanerna kommer med en ny generation så blir de gamla gjutformarna skeppade till kina , i vissa fall görs gjuterijobbet i Kina redan .
                Tyvärr är många formar kasserade av de noggranna japanerna men duger åt massproducerande kineser eftersom vi dumma västerlänningar köper allt de producerar ändå bara det är billigt nog ....

Har skruvat en hel del kinamotorer genom åren och nog är det skillnad , främst i materialkvalitet .
                Dotterns Lifanmoped hade ramlager i någon sorts bakelit ( !!!) i original .
                Kineserna gör fina grejer också men dessa hittar du inte på ÖB och Bauhaus .
                Spiggpimplare

Kommentera

Ha ha ,nu fick jag en fundering har en 2,3hk Honda 7år gammal går perfekt men vässnas som tusan,men drar knappt nån soppa! Kan en encylidrig motor gå i 4-takt hur då finns ju bara en kolv! Vi köpte en elmotor pga att den lätt så mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                    Om man köper en kinesmotor får man ju räkna med att det är förra generationens utombordare man får .
                    Det är ett jätte konstigt argument.
                    Om du köper en VW/seat får du en förra generationen audi, om du köper en skoda får du en förra generation vw/seat (för förra audi generationen).

Så vw/seat/skoda är skit då?

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
                      Det är ett jätte konstigt argument.
                      Om du köper en VW/seat får du en förra generationen audi, om du köper en skoda får du en förra generation vw/seat (för förra audi generationen).

Så vw/seat/skoda är skit då?

Korrekt. Riktig skit

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      22 806 visningar
                      0 gillar