Flugbindnings/flugfiske tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindnings/flugfiske tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Pölas tips är bra. flugbindning.com är också ett bra ställe att köpa krok och material på.

De har ju Daichii vanlig flug krok + streamer krok i 100 pack för en billig peng bla.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Påfågel quill, är ju litet små jobbigt att ta fram genom att sitta och dra ett ( mjukt ) sudd gummi mot hårs på det rätt sköra herlet. Och så finns det ju oftast bara naturell färg om man inte har tur att hitta färgade påfågel herl d.vs?

Nu har Grayling dreams tagit fram färdiga quill i olika färger + naturell då.

Finns att köpa här: http://stip.se/ulfsflugor/index.php?...ex&cPath=2_202

Påfågel quill kroppar på torr flugor och nymfer ger ju fina, tunna ledade kroppar. En Fjädermygg puppa med en sådan bakkropp ser mycket natur trogen ut.

Vill man ha en sådan kropp som får allt bredare leder bort mot bröstet av flugan? Bind in den smala delen först.

Men man får handskas försiktigt när man lindar ett sådant. Skört som sagt. Och quill kroppen bör lackas med klar flug lack i ett par tunna lager efteråt för att hålla för vassa fisk tänder.

En brun Vass slända kläckare som exempel:

- - - Uppdaterad - - -

Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
      Ja ska kolla på flugorna tack jock skott för att du hjälper min kompis c abborren
      Varsågod båda 2. Bara kul att kunna hjälpa till litet.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-26, 19:50.

Kommentera

tack för tipsen kann du binda en streaking caddis med ett silver huvud st:3mm och prova fiske med den till sommaren jag skulle vilja veta hur en sådan fluga kan fungera

SNÄLLA

/LINUS

vart får man tag på special dubbing till har öre nymfen eller kann man göra sådan dubbing
        själv?
        Senast ändrad av Linus ÖRING; 2012-11-26, 19:44.

Kommentera

Visst kan jag det. Men jag är rätt säker på att Dykande nattsländan och särskilt mojomans variant är minst lika bra. Och kräver litet mindre arbete än en (dykande) Streaking Caddis skulle göra. Vars grund ide' är att den ska flyta högt och fint med hjälp av hjort håret.
          Men jag gör ett par stycken dykande Streaking Caddis och prövar dem framme i april så får vi se?

Varsågod.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-26, 19:39.

Kommentera

TACK

jag tänkte inte att den skulle bli som en nymf utan att när man drar in den så ska den göra ett ganska djupt dyk och sedan komma upp igen. men prova att göra några dykande streaking caddis den blir nog jätte efektiv:

/LINUS

Kommentera

Jag tror att vill man få de dyk egenskaperna du letar efter. Så får man skippa metall huvudet och i stället lägga en noggrant avvägd längd bly eller koppar tråd under hjort håret framtill vid bröstet / vingen. Och sedan testa hur den fungerar i ett genom skinligt, vatten fyllt kar av något slag? Lär säkert bli en hel del flugor man får kassera som antingen är för mycket eller för litet förtyngda innan man hittar rätt mängd förtyngning.

Nu kan man ju iof. dra ned en vanlig Streaking Caddis med en hård knyck på flug linan så att den dyker ned en liten bit och sedan ploppar upp till ytan igen. Men då handlar det om att den dyker till 10 - 15 cm djup max då.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-26, 20:07.

Kommentera

prova att göra några nymf streaking caddis och prova dom till våren är du snäll.

/LINUS

Kommentera

Det ska jag. Återkommer med rapport senare nästa vår då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
                    tack för tipsen kann du binda en streaking caddis med ett silver huvud st:3mm och prova fiske med den till sommaren jag skulle vilja veta hur en sådan fluga kan fungera

SNÄLLA

/LINUS

vart får man tag på special dubbing till har öre nymfen eller kann man göra sådan dubbing
                    själv?
                    Vill du ha dubbing som räcker till 100-tals flugor, köp en hel harmask. Då klipper du lite päls från masken och använder det som dubbing. Tyvärr har jag ingen harmask kvar för att göra en video snutt för att visa hur lätt det är. Kan kika om jag har nån bit kvar nånstans
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

här är dubbing till harörenymfen. påsen räcker till många flugor. http://mistpool.com/product_info.php?products_id=44

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X