jag har en hare hemma nu men den är helt vit i ansiktet kan jag använda den ändå till några flugor tips tack.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugbindnings/flugfiske tips
Collapse
X
-
Den borde du kunna använda det till. Det är nog bara att fundera och gissa. Det är ju inte så dyrt med en krok och lite bindtråd så det är ju bara att prova. Är du som jag helt grön på att binda så är det ju om inte annat bra träning hur du än ser det
Kommentera
-
Corixor = Dykarbaggar = rygg och buk simmare, är ju ett vanligt byte i sjöar, dammar och tjärnar för fisken.
Du behöver:
Vanlig flug krok # 12 eller 14.
Svart bind tråd.
Litet tunn koppar eller bly tråd till förtyngning.
Din vita Har dubbing.
Flugbindar vax. Flytande eller stift.
Ev. dubbing spinner: http://webshop.flugbindning.com/Verk...ngspinner.html Underlättar jobbet en hel del i stället för att tvinna bind tråds öglan för hand.
Och en ryggsköld av en ca. 3 - 4 mm bred strimla från en Fasan tupp eller Kalkon stjärt fjäder alternativt en bit mörkare plast från en kasse exempelvis.
1 st ganska kort fibrigt, svart tupp hackle. Hackle stråna, ska sedan räcka till halva kroppen från huvudet på flugan räknat.
Bind beskrivning:
1. När du kommit ca, 1/3 längs kroken med bind tråden från krok ögat räknat. Bind in förtyngningen till en liten kula bort mot krok ögat. Glöm bara inte att lämna plats för hacklet och huvudet vid krok ögat. Linda några varv av bind tråden över metall tråd kulan för att den inte ska kunna vrida sig sedan.
2. När du har kommit fram till där krok böjen börjar med bind tråden? Bind in ryggskölden så att den pekar bakåt ut från kroken. Använder du plast? Klipp den sida du ska binda in spetsig först.
3. Gör en dubbing ögla av bind tråden, vaxa den och gå sedan fram nästan till krok ögat med tråd rulle hållaren och låt den hänga där.
4. Spinn in det vita Har, dubbing materialet i dubbing öglan och linda det till en ganska fet kropp som är tjockast på mitten av kroken. När du är klar? Fäst in det som är kvar av dubbing öglan med bind tråden och klipp av överskottet av dubbing öglan.
5. Vik fram ryggskölden och om du använder fjäder material till skölden? Lacka den med 3 - 5 lager klar flug lack efteråt. Då får du en tåligare sköld och dessutom litet fin glans i den.
6. Bind in hacklet och linda ett varv innan du fäster in det och klipper bort eventuellt överskott.
7. Gör huvudet och avsluta flugan.
8. Klart!
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-01, 21:31.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Just den jag beskrev kan du inte hitta med bilder. Den är mitt sätt att binda Corixor på. Men du har ju även denna:
Är ju i stort sett samma som min variant. Dock ej med dubbing kropp och litet annat material i ryggskölden och hacklet + den mörka tråd ribbingen på kroppen och guld skallen. Den senare an du ersätta med bly eller koppar tråd under kopps materialet som jag skrev tidigare. Men hand greppen är ju i alla fall istort sett de samma.
Här är hur man dubbar: http://www.ehow.com/video_2365016_ti...tructions.htmlWhat a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Litet vinter pyssel tips för er flugbindare.
Det blir ju så att man med tiden skaffar sig ett större antal spolar med tinsel och garn / floss silke. Och att få någon slags lätt överskådlig organisation på dem kan ju vara litet knöligt.
Tips. Skaffa en halv meter låg och ca. 15 cm bred, slät, och fin planka + 2 vinkel järn som passar till plank bitens bredd och ett antal mässings skruvar ( Sådana skruvar, är ju snyggare än vanliga dito ) som har en skalle liten nog att gå igenom spolarnas hål. Ja, och så plast vägg plugg och ett par stadiga skruvar för att fästa det hela på väggen i din flugbindare hörna då.
Mät upp spolens / spolarnas största diameter + litet till så att det blir ett utrymme mellan spolarna, stort nog att du utan problem kan lyfta av och på spolarna från skruvarna. Märk upp där skruvarna ska ned i plankan. Sedan, kan man förstås alltid måla eller lacka plank biten innan man märker ut och monterar skruvarna om man känner för det?
Vill man vara säker på att få raka skruv rader? Då gör man klokt i att börja med de 2 st skruvarna längst ut på var sin sida av plankan på varje rad. Sedan spänner man en liten bit nylon lina eller tunt snöre mellan dem. Då har du sedan en bra "linje" att syfta efter när du märker upp för resten av skruvarna.
Böj ned den del av vinkel järnet som ska skruvas fast i plankan något. Detta för att du sedan lättare ska se de bakre spolarna när spol hållaren väl sitter uppe på väggen. Kan vara vettigt att sätta upp hela paketet på en höjd som gör att du når och ser alla polarna från platsen där du sitter och binder.
Då slipper du studsa upp och ned från stolen som en jo-jo varje gång du ska ha litet tinsel eller garn.
Ett projekt, som inte kräver slöjd lärare kunskaper eller en hel verktygs låda att göra.
För er som vill ha bra ordning på era krokar och andra små prylar? Då är ett sådant här sortiment skåp kanon. Sätt bara på små etiketter på lådornas framsida så är ni i mål.
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-04, 19:21.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
|
29 svar
3 209 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg