Flugbindnings/flugfiske tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugbindnings/flugfiske tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller med mojoman att en Har mask ( Har ansikte ) är den bästa vägen. Vet inte hur många sådana nymfer jag har gjort på den mask jag har som är bortåt 2 år gammal nu? Men många är det. Och även om masken börjar att få en del kala fläckar vid det här laget. Så finns det nog dubbing material till ett 20 - 30 tal nymfer till. Jag tar de ljusare håren till bakkroppen och de mörkare på Har masken som bröst.

Men natur färgad Har dubbing, kan ju användas till andra flugor också. Det finns ju t.ex. en Har öra, torrfluga.

Vill man sedan ha färgad dubbing? Då är en så kallad "dubbing dispenser" bra. Det är en låda med små fack med ett antal olik färgade dubbingar. Bra att ha sin dubbing på ett ställe så slipper man rota runt i sina flugbindare lådor efter en speciell färg.

Kostar en del. Men räcker å andra sidan väldigt länge.

Tips. Bäver dubbing är kanon till torrflugor. Flyter i stort sett lika bra som hjort hår.

Har du katt? Eller känner någon som har en kisse? Borsta katten, och ta tillvara på håret. Blir fin dubbing till en del flugor. Och kissen tycker att det är mysigt också. En win - win situation helt enkelt.

Nå ja, man ska ju iof. inte vara katt allergiker då.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-27, 10:48.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag ska och jaga hare på lördag jag kann ta masken av haren om vi skuter någon om den inte har blivitt vit. Jag har tre katter hemma som vill bli borstade.

/LINUS

Kommentera

tänk på att behandla masken så du inte får mask o annan ohyra i den.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja, lägg den i en väl försluten plast påse i frysen under 2 dygn först. Ta sedan ut materialet i rums temperatur ett par timmar så att ev. ohyre ägg kläcks. Och sedan in ett par dygn till i frysen med det. Annars riskerar du problem med dina andra material. Man bör alltid göra så med "vilt material" innan man blandar ihop det med de fjädrar etc. man har köpt.

Div. bekämpnings medel är inte att rekommendera. De luktar oftast starkt, vilket kan påverka flugans fångstbarhet mycket negativt. Förutom att det inte är speciellt nyttigt att jobba med det sedan. Så kommer det inte heller att lukta gott precis.

Förr i tiden när man köpte flug material, så kunde det ibland lukta av mal medel så att man fick ont i huvudet vid städet.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-27, 14:12.

Kommentera

ordentligt med salt har jag läst nånstans att man ska ha. Det torkar ut ohyran som eventuellt överlever.

annars så kan man köpa en hel mask för en liten peng, se länken

http://webshop.flugbindning.com/Dubb...hare-mask.html
            Senast ändrad av mojoman; 2012-11-27, 14:53.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag har torkat fasan skin för många år sedan (som mojoman säger) mycket salt och lufttork utomhus, gärna upprepning av saltning.
              Ingen konstig lukt å ohyra.

Kommentera

ok då vet jag jag ska också snart ock jaga rådjur, hjort, vild svin är det något av det man kan ta vara på?

Kommentera

Hjort och Rådjur är ju användbara. Vildsvin, med sina styva borst i pälsen är kanske användbara till stjärt spröt och antenner ev.? Är litet osäker på detta dock.

Kommentera

Lägger upp en länk till en gammal tråd som ändå kan vara nyttig för novis flugfiskaren inbillar jag mig.

Kommentera

vad tror ni om en butik som heter outdoor? Har mitemellan stort sortiment kan köpa nästan allt som man vill fiska

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      156 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X