I väntans tider... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Misstänker att du har haft ett och annat plåster och kompress på sedan du skaffad dina befjädrade kompisar?
    Amasoner är ju de allra vackraste papegojorna. Och då har du ju en riktigt juste rekvisita om du skulle känna för att vara en Pirat kapten på en maskerad också.

Visst är papegojor riktigt klipska. Har ju lätt att lära sig saker. Minns att jag var rätt sugen på att skaffa en Kakadua när TV serien Baretta gick på TV för många herrans år sedan. Hans goja Fred var ju för härlig! Men fick aldrig råd. Och så är jag nog mer Katt människa än fågel människa egentligen. Men visst hade det varit kul med en sådan pippi alltid.

Baretta : http://www.youtube.com/watch?v=HBi3z...6994E3C2210DD7
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ingen annan som har akvarium med fiskar ?

Försöker övertala frugan att skaffa ett 1000 liters balja och ha en liten gädda och 6-8 abborrar i. Men de går si sådär med dom planerna. Inredningen skulle bli billig samt fiskarna skulle va gratis......men inte ens det funkar
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Visst är papegojor riktigt klipska. Har ju lätt att lära sig saker. Minns att jag var rätt sugen på att skaffa en Kakadua när TV serien Baretta gick på TV för många herrans år sedan. Hans goja Fred var ju för härlig! Men fick aldrig råd. Och så är jag nog mer Katt människa än fågel människa egentligen. Men visst hade det varit kul med en sådan pippi alltid.
        Det var ett gäng Triton kakaduor som hade rollen som Fred i Baretta. Var nog bra att du aldrig fick råd med en sådan. En gammal kompis till mig hade en. Inga smidiga fåglar. Grymt högljudda och svårhanterade. Defenitivt inget för lägenhet. Hittade denna träffande beskrivning av dem.

" Kakaduor är högljudda och hör till de känsligaste papegojorna! De är mycket svåra husdjur och väldigt svåra att hantera! En Kakadua kan vara en trevlig, snäll, gosig och lekfull papegoja om man hanterar den på rätt sätt. Hanterar man inte Kakaduan på rätt sätt, så kan den lätt få beteendestörningar som t.ex. fjäderplockning, konstant skrikande och grov aggressivitet! En Kakadua kräver en ägare som är kunnig, disciplinerad och bestämd. Det är inte många djurägare som klarar av en Kakadua".

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          ingen annan som har akvarium med fiskar ?

Försöker övertala frugan att skaffa ett 1000 liters balja och ha en liten gädda och 6-8 abborrar i. Men de går si sådär med dom planerna. Inredningen skulle bli billig samt fiskarna skulle va gratis......men inte ens det funkar
          Höll på mycket med akvarium när jag var yngre. Hade ett kar med en ål ett gäng elritsor och några abborrar ett tag. Funkade ganska bra förutom att elritsestimmet tunnades ut med tiden Mest aktion och underhållande var helt klart kar med munruvande malawi eller tanganyika ciklider, men favoriten är discus (Symphysodon). Lugna mycket vackra ciklider som snyggar till vilket vardagsrum som helst.

Kommentera

Har själv vart inne på o skaffa ett tropiskt sötvatten, men juh mer man läste om det dessto mindre ville man ha den. Har inte riktigt tiden att lägga på det hobbyt. Men tropiska saltvattensfiskar e nog de snyggaste fiskarna man kan köpa. Just nu har man bara ett 150l med opaltetror och neontetror samt 3st ancistrus malar....kul när man matar dom blir en jäkla fart på firrarna och de blir en hel del fina vak i baljan :-P

Om jag nu får viljan igenom så blir det 150l akvarium med guppy så borrarna får jaga lite.....djurplågeri njaa kanske men ger dom en chans i stora akvariet iaf
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Har själv vart inne på o skaffa ett tropiskt sötvatten, men juh mer man läste om det dessto mindre ville man ha den. Har inte riktigt tiden att lägga på det hobbyt. Men tropiska saltvattensfiskar e nog de snyggaste fiskarna man kan köpa. Just nu har man bara ett 150l med opaltetror och neontetror samt 3st ancistrus malar....kul när man matar dom blir en jäkla fart på firrarna och de blir en hel del fina vak i baljan :-P

Om jag nu får viljan igenom så blir det 150l akvarium med guppy så borrarna får jaga lite.....djurplågeri njaa kanske men ger dom en chans i stora akvariet iaf
              Har aldrig haft något saltvattens kar. Har väl varit sugen, men kom fram till precis som dig att det är alldeles för bökigt och även dyrt. Många saltvattenfiskar är grymt vackra. Fast det finns ju även sötvattensarter som heller inte är så pjåkiga. Hade ett 500 kar med sex vuxna discusar, ett stim kardinaltetror, några fjärilsiklider och algätare. Är väl en inte helt ovanlig blandning av fisk, men mycket vackert att titta på och inte speciellt krävande.

Kommentera

Men tropiska saltvattensfiskar e nog de snyggaste fiskarna man kan köpa.
                Jag hade ett 500 liters kar med saltvattensfiskar när jag var yngre, hade drakfisk, blåsfisk, tryckare och några clownfiskar och lite annat, dom skall matas med pincett och så får man se till att plocka upp allt som hamnar på botten, hålla på och kolla salthalter m.m. , idag har jag inte tid till det.

Jag skulle gärna låna någon av era papegojor till att knipsa av några telespö så dom blir användbara tror det blir rakare och snyggare så en med avbitare

Men den får inte kunna lära sig telefonsignaler och dörrklockan, jag passade en jacko tidigare som snappade upp dom signalerna snabbt, så där sprang man runt som en idiot och öppnade dörren, svarade i mobilen och tryckte på porttelefonen innan man kom på vem det var som lät...

Kommentera

Riktigt häftigt! En rackarns dyr hobby bara. Men det är ju rogivande att sitta och titta på när firrarna simmar omkring. Det enda akvariumet jag har ägt var ett 500 liters med ett stim Neon tetror och ett par Scalarer + en Pansarmal i. Rena amatör grejorna jämfört med ditt saltvattens.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-16, 10:23.

Kommentera

Nu har jag bundit klart det jag behöver för hela den kommande säsongen. Möjligen blir jag tvungen att ersätta litet flugor som går förlorade längre fram. Men nu är jag rätt mätt på att sitta och knåpa ihop flugor måste jag erkänna.

Om nu bara flugfiske säsongen kunde börja någon gång!

Kommentera

Ja, nu får gärna vintern ta slut. Har precis varit ute och provkastat min flylite v2 sjua. Gunnar R Nielsen bytte några handtag åt mig för några veckor. Hög kvalitét på korken och det blev ruskigt bra. En j-kla skillnad med handtag som är byggda efter ens egna hand. Klart värt pengarna. Sjuan skall bla användas ihop med en Rio Pike till gäddfisket, så linan öglades i morse. Testade också en för mig ny variant av gäddtafs. En billig interm, poly med hög styrka, som kapades ner till 1,5 m och öglades om i fronten. Ögla polys var inte smidigt så det tog två försök innan det blev hyffsat. Att ha en bit poly som stötupptagare mellan lina och pafextafs funkade kanon och lugnade ner slängigheten som kan bli av tunga flugor och beteslås. Finns poly gäddtafsar att köpa, men de kostar ju 200 kr. Min hamnade på under femtiolappen.
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X