DT vs. WF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

DT vs. WF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

nån som testat Vision cult DDT linan ? olika tapering i ändarna ?

http://www.visionflyfishing.com/page...6&c=32&pid=122

DT devils, here comes DDT gods
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av swebih Visa inlägg
      Är Rio gold och Rio gold tournament samma lina ?
      Nix. Tournament är en casting lina, dvs en j-kla massa mer meter klump, 23 m och längden är 36,6 m Finns dessutom bara i 5 & 6.

Kommentera

Okej då vet jag

Danke

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg

DDT Gods??? DT Devils har fått en ärkefiende.

Kommentera

Förresten Jock! Vilken linklass ska man köra på Rio Gold? har du gått upp en klass eller kör du på samma som ditt spö?
            Har nu ett Rodwalker mataura spö i klass 5, ska tydligen vara ett snabbt spö. Borde jag köra på samma klass eller en klas över?

Kommentera

Jag kör en klass upp. Tippar att din Rodwalker pinne behöver det med.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg

Det ytterst lilla som finns skrivet om DDT av de som köpt den säger att de föredrar den delen med den långa DT taperingen över den korta "WF" delen som upplevs som litet slängig när man kastar med den. Men sedan tror jag att det beror rätt mycket på vilken slags aktion och styvhet klingan på det spö man använder till den korta taperingen på DDT linan? Det spöt som den ene killen använde var av den litet långsammare och mjukare sorten. Så där är jag inte så förvånad över reaktionen. Tyvärr framgick det inte vad för spö den andre använde?

Personligen tror jag mer i så fall på en Longbelly. Eller att ha en normal WF med runt 10.5 - 11 m klump och en flack bak tapering på klumpen. Och så en reserv spole med en Dan Tackel DT lina ( förslagsvis) på i stället.

EDIT. Tror att det kan bli knepigt att hitta ett spö som grejar DDT linan i båda ändarna fullt ut. De olika taperingarna, ställer ju olika krav på spöt i fråga.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-16, 20:29.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Rollkasta med WF och ett styv spö är dömt att misslyckas. DT och ett spö med djup aktion så sitter det som en smäck.
                  Senast ändrad av Guideline; 2012-04-16, 20:55.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

[QUOTE=Jock Scott;716566]Hej!

Åh så DT är en bristvara i USA? Trodde att åtminstone de som fiskar med splitcane spön hos er ville ha sådana?

Jag är heller ingen större fan av de där riktigt snabba takt pinnarna. Föredrar medium snabba spön. Allt från att de flexar mitt på klingan till litet närmare handtaget.[/QUOT

Det finns DT, men du får i regel gå ut på nätet och handla. I butik är den så gott som försvunne. Många tillverkare har ju också dragit ner på produktionen av DT. Det är WF med spön snabba och med ingen som helst mjukhet. Jag tror att många nybörjare får svårt med kasttekniken p.g.a. detta. De känner inget i spöet eftersom det är styvt som ett borsthandtag.
                    Hans

Kommentera

Vafasen skulle jag läsa hela denna tråden för? Nu känner man behovet av en DT-lina, och kanske tom nytt spö också?

Äger idag bara ett 9fot #6 spö och några WF linor i olika utföranden.
                      Då är frågan om man ska skaffa en DT6 lina till #6 spöt, eller kanske ett kortare spö i klass 3 eller 4 med tillhörande DT lina för finliret?
                      Fiskar i samma vatten som herr Vidar.

Magkänslan (och shopaholicen i mig) säger nytt spö och lina. Vad tycker ni?
                      Då kan jag ju använda #6 spöt till P&T fisket och det andra spöt till fisket i bäckar eller mindre åar.
                      Tips på ett hyffsat billigt och prisvärt spö+DT lina isf? Rullar har jag.

ps. Nu förstår jag iaf varför det inte varit just så enkelt med rollcast som det ser ut på instruktionsvideor på youtube etc, styvt spö + WF lina
                      Senast ändrad av Asys85; 2012-04-17, 02:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      165 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      273 visningar
                      0 gillar