Ja jag satsar alltid på Brax och sutare när jag metar.
Jag håller det alltid så enkelt som möjligt jag kör kivat bröd i matberedaren och häller i en bunke och en burk majskorn.
Jag kör med feeder korg och 30cm tafs och en wafter på ett hår.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
Kul! Var det dedikerat sutarmete idag eller var det en slump? Om så var fallet, vad var dagens strategi, mäsk och metod? =)Ursprungligen postat av Flex Visa inläggIdag hade jag tur att få kämpa med en liten mager Sutare alltid kul
Lämna en kommentar:
-
-
Ja, det är sånt som händer! Men jag fick i.a.f. två stycken nu under sommarsäsongen på 1.6kg och 1.8kg, så alltid något! Ibland önskar jag att man kände ett proffs, så man kunde jämföra och se hur många sutare proffset lyckas dra en kväll i min hemmasjö. Vore kul att få veta hur man ligger till.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Tack!Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
Väl krigat! Körde själv igår och förrgår men var mycket segt. Tror dock att jag missade en sutare, men svårt att säga då det börjar bli mörkt på kvällarna nu.
Synd att du missade sutaren det är riktigt drag i dom!
Lämna en kommentar:
-
Väl krigat! Körde själv igår och förrgår men var mycket segt. Tror dock att jag missade en sutare, men svårt att säga då det börjar bli mörkt på kvällarna nu.Ursprungligen postat av Flex Visa inläggKörde ett pass i går mört och braxen blev det
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
-
Ja färdigt mäsk är billigare än att tillverka eget. Jag köper bara färdigt mäsk och ibland tillsätter jag lite extra ingredienser som hampa,krillmjöl,booster osv.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggStröbröd är mycket bättre än havregryn.
Men det blir dyrt i längden. Mycket dyrare än riktigt mäsk.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Stort tack. Du är en vis man! Alltid kul när man lär sig något nytt här på forumet! =)Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggHavregryn är ofta billigare än riktigt mäsk men äkta ströbröd eller skorpmjöl är dyrare. Det duger inte med ”ströbröd” som består av mjöl och jäst och främst används till panering.
Ströbröd klibbar inte ihop sig, Löses upp till en liten matta på botten och, som du var inne på, skapar lite moln och ”arbetar” som det heter. Mattan ger en större yta och gör att fler fiskar kan kalasa samtidigt.
Många mer kunniga metare än jag menar att grundmäskets huvuduppgift är att transportera beten. Ströbröd gör det bättre än havregryn (just bildningen av en matta).
Vissa vatten utomlands har förbud mot grundmäsk. Då använder folk lätt fuktad trädgårdsjord för att transportera betena.
Vad gäller fodermajs så är du rätt på det. Storlek och konsistens gör att småfisken inte kan tugga i sig den. Bäst är att jäsa den (du hittar enkelt info på internet). Det viktiga är att blötlägga fodermajsen i 24 timmar om du ska koka den.
Jäst majs kan fisken smälta men vanlig majs samt kokt fodermajs går ut i princip osmält.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Havregryn är ofta billigare än riktigt mäsk men äkta ströbröd eller skorpmjöl är dyrare. Det duger inte med ”ströbröd” som består av mjöl och jäst och främst används till panering.
Ströbröd klibbar inte ihop sig, Löses upp till en liten matta på botten och, som du var inne på, skapar lite moln och ”arbetar” som det heter. Mattan ger en större yta och gör att fler fiskar kan kalasa samtidigt.
Många mer kunniga metare än jag menar att grundmäskets huvuduppgift är att transportera beten. Ströbröd gör det bättre än havregryn (just bildningen av en matta).
Vissa vatten utomlands har förbud mot grundmäsk. Då använder folk lätt fuktad trädgårdsjord för att transportera betena.
Vad gäller fodermajs så är du rätt på det. Storlek och konsistens gör att småfisken inte kan tugga i sig den. Bäst är att jäsa den (du hittar enkelt info på internet). Det viktiga är att blötlägga fodermajsen i 24 timmar om du ska koka den.
Jäst majs kan fisken smälta men vanlig majs samt kokt fodermajs går ut i princip osmält.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 120 visningar