Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• efc__
    replied
    Eftersom det inte är så mycket action i metekanalen så drar jag ett meddelande till från min lilla fiskesemester i östeuropa! Fisket har varit väldigt blandat, och både mete och spinnfiske. Gällande metet har det varit genomsnittligt med största fisk en braxen på ca 1.2 kg. Annars flera på mellan 0.5 och 0.8 kg. Fick också nästa en grillvärdig abborre på 180 gram, så lika klent med kraftiga abborar i denna sjö som i min hemmasjö.

Gällande spinnandet så lät jag mig inspireras av spinnar-tråden och testade en droppen och det blev 4 små abborrar på den. Men efter att droppen slutat fungera nästa dag, så blev det till att ta fram atom-vapnet. Då blev det en gädda på 2.5 kg och en på 0.5 på ca 20 minuter. Fick även en på 1.5 dagen efter.

Imorgon är sista dagen, så blir spännande att se hur det går. Vädret har dock inte bjudit in till mete direkt med blåst, regn, varvat med lite solperioder. Braxen har också nappat bäst på morgonpasset och knappt alls på kvällspasset.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Ströbröd är mycket bättre än havregryn.
    Men det blir dyrt i längden. Mycket dyrare än riktigt mäsk.
    Varför tycker du det är bättre? Har testat lite ovetenskapligt med både och och kan inte säga att jag märkte någon superskillnad. Det enda jag kan tänka mig är att ströbrödet kan man skapa "moln" av och det går ju inte lika bar med havregryn, men annars känns det rätt lika. Sen tillkommer såklart vad man blandar i och vad man smaksätter med.

Priset var en bra poäng dock! Har inte ens tänkt tanken att jämföra priset på exempelvis sutarkung jämfört med ströbröd eller havregryn. Det kanske är billigare än man kan tro? Måste kolla upp det. Tack för tipset!

När jag ändå har dig på tråden... jag har hört att man kan undvika småfisk om man använder fodermajs istället för vanlig majs. Vad beror det på? Är det hårdheten? Storleksmässigt är det väl ingen skillnad?

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Ströbröd är mycket bättre än havregryn.
    Men det blir dyrt i längden. Mycket dyrare än riktigt mäsk.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    efc, mäskning är en hel vetenskap.

Om du kollar till fiskepassens längd (mäsk per timme så att säga) är det enbart vid flötmete det går åt stora mängder grundmäsk. Då gäller det att mäska frekvent för att hålla fisken inne.
    Sant... då mina pass är så korta så blir det ju naturligtvis inte så mycket.

Ditt mäsk är hu ett hemmabygge och mängden kanske räcker eftersom du fiskar så pass korta pass. Problemet med havregryn är att sett geggar ihop och då är
    fisken och rotar i ditt mäsk och kanske gör ditt krokbete mindre intressant.

Stor fisk är mer försiktig så risken finns att du hinner gå hem innan den är framme. Ett tips är att du kompletterar havrebollarna med att kasta ut en näve burkmajs - de stora fiskarna är mer intresserade av beten/mäsk om det ligger som en liten matta på botten och inte koncentrerat.
    Bra tips! Glömde säga att ibland gör jag faktiskt det, men mycket sporadiskt. Ska ta med mig att kanske börja göra det lite mer strukturerat. Stort tack! Har du några synpunkter eller tankar på ströbröd istället för havre? Ströbröd verkar ju vara en gammal klassiker om man läser lite äldre meteböcker.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied

Grundmäsk (”brödbaserat”) är själva basen och så kompletteras det med lite beten (majs, hampa, maggots m.m). Grundmäsket lockar in mindre fisk, detta lockar till sig större fisk som i sin tur kalasar på de beten som finns i grundmäsket.

Om du kollar till fiskepassens längd (mäsk per timme så att säga) är det enbart vid flötmete det går åt stora mängder grundmäsk. Då gäller det att mäska frekvent för att hålla fisken inne.

Karpmetare och andra som fiskar med larm över en hel helg mäskar (beroende på årstid, art m.m.) en större mängd i början men mäsket består av en hel del matnyttigt som småfisken inte får i sig. För det mesta finns det inget grundmäsk i denna mäskning.

Ditt mäsk är ju ett hemmabygge och mängden kanske räcker eftersom du fiskar så pass korta pass. Problemet med havregryn är att sett geggar ihop och då är fisken och rotar i ditt mäsk väldigt länge och det kanske gör ditt krokbete mindre intressant.

Stor fisk är mer försiktig så risken finns att du hinner gå hem innan den är framme. Ett tips är att du kompletterar havrebollarna med att kasta ut en näve burkmajs - de stora fiskarna är mer intresserade av beten och mäsk om det ligger som en liten matta på botten och inte koncentrerat på en punkt.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2025-08-04, 17:20.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Hej metare!

En tanke slog mig... och det är så klart svårt att jämföra mellan sjöar, men hur många fiskar över 1 kg brukar ni meta upp per pass och hur långa är era pass? Efter att ha suttit och studerat lite metare på youtube har jag kommit fram till 2 saker som skiljer sig ganska så rejält mellan deras mete och mitt mete.

1. De mäskar så sjukt mycket. Jag brukar mäska med 2-3 pingisbollar med havre och socker. Det funkar utan tvekan. Har gjort lite tester på grunt vatten och det kommer rikligt med småfisk efter 5-20 minuter i snitt. Att däremot slänga ner 4-6 tennisbollar är inget jag brukar göra.

2. Längden på passet. Jag är meditationsmetare så mina pass är mellan 1 timme och 2 timmar, i princip enbart på kvällen om jag inte är ute efter abborre som funkar fint på sen eftermiddag. På youtube däremot och på bloggar, verkar folk köra 6 eller 8 timmarspass. Och ibland hela helger!

Så baserat på dom skillnaderna är det så klart naturligt att för min del får jag kanske en fisk på över 1 kg vart 5-7:e pass. Resten brukar oftast vara mörtar, sarv och abborre med ett max på ca 300 gram (har fått mört och sarv på 300 g dennar sommar) i mina sjöar.

Hur ser det ut för er del?

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Ja de e lite svårforcerat runt sjön. Hade marken varit min så hade ja röjt upp några ställen så man kunnat sitta och meta.

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
    Största problemet är ju stora buskar o träd hela vägen ner till vattnet så man inte får nåt svängrum. O de platserna som är öppna är typ myrliknande :p
    Typiskt! =( Ja då är frågan vad man kan hitta på såvida man inte går bärsärkargång med yxa eller motorsåg? Tog och följde mitt eget råd och jagade rätt i en båt vid min hemmasjö. Det tråkiga var att för att komma åt den fick man svinga sig fram genom ett igenväxt fästingdagis, man tack och lov, med gummistövlar och raska steg, så har jag nu promenerat där 3 gånger utan oönskade fripassagerare! =)

Däremot var fisket i förrgår och idag rätt segt, förmodligen p.g.a. värme plus att det är en liten sjö. Fick en gädda på nästan 1 kg i förrgår plus några abborrar av modell liten, samt samma sak idag fast gäddan var väl ca 700 gram några abborrar och en mört som tog en mask på ca 3.5 meters djup.

Men från och med imorgon blir det en resa österöver och med lite tur braxenfiske i en vecka! Då har jag i.a.f. tillgång till båt med motor och brygga så då kan man göra lite längre utflykter och sjön är rätt stor så ser fram emot det! =)

Lämna en kommentar:

• jimmy85
    replied
    Största problemet är ju stora buskar o träd hela vägen ner till vattnet så man inte får nåt svängrum. O de platserna som är öppna är typ myrliknande :p

Lämna en kommentar:

• efc__
    replied
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

Finns båtar som man kan låna i 2h i en del av sjöarna. Problemet är att de e igenväxt runt sjön o även våtmark på sina ställen.
    Ahh... det behöver inte vara dåligt när det gäller sutare! Mete är ju perfekt då, och du kanske kan kratta upp en liten gång för att kunna meta på? Om det är för igenväxt så man inte kan ro är det så klart sämre, men då kanske du kan kratta upp ett område från land?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
656 svar
49 325 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__
av efc__