Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om du har problem med bolten, har du kollat hur kroken vänder sig om du drar den över handen? Lite krympslang eller hookanglinger kan göra underverk. Kordas cog system lead boltar allt oavsett rigg

Hade själv ett kanon år med fyra nya pb ��

Kommentera

Kul att så många vill hjälpa mig att fånga mer karp. Jag får helt enkelt utvärdera varje detalj på riggar, fiskeplatser, betesval m.m. och köra längre pass. Jag kan ha mäskat lite väl friskt ibland. Men det är gott om fisk och när de väl hittar mäskplatsen så rensar de den.

Mina riggar är jag övertygad om att det inte är fel på. Jag har KD-rig, chod, zig, d-rig m.m. men jag fiskar mest en enkel hairrig med aligner. PVA-strumpa allt som oftast eller en stringer med några halva och hela boilies på åker ut med tacklet.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-02-14, 20:21.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det var det dummaste jag har hört på länge när vi har ca 60-70 cm is på Kalix älv i Norrbotten.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Isjonsson, då har du det lite väl bra (blir ju till att borra ihjäl sig på sjöarna). Jag hann ju bara med ett pimpelpass denna vinter innan isen försvann.

Ismete blev det ju inget alls... Men så är det i Skåne.

Nu hägrar vårens metepass.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Isjonsson, då har du det lite väl bra (blir ju till att borra ihjäl sig på sjöarna). Jag hann ju bara med ett pimpelpass denna vinter innan isen försvann.

Ismete blev det ju inget alls... Men så är det i Skåne.

Nu hägrar vårens metepass.
            Haha! Det gjorde jag o en kompis medans jag bodde i Aneby.
            Vi provade att meta gös från isen men utan resultat tyvärr.
            Här uppe börjar pimpelsäsongen nu när solen stiger upp tidigare än vad den gjorde i juletid.
            Då steg den upp vid 10 o ner vid 13. Svart vid 15 men nu stiger solen upp vid 7.30 redan
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Tjenare Tomas vilken bottenmeterigg använde du när du fick dina kilosborrar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Addiox Visa inlägg
                Tjenare Tomas vilken bottenmeterigg använde du när du fick dina kilosborrar?
                Publicerar pm:et jag nyss skickade eftersom det kan tänkas vara av intresse för fler;

Jag ska försöka komma ihåg vad jag använde, om jag inte minns fel var det;

Nylontafs på c:a 35-45cm. Lekande längst upp som fästs i huvudlinans beteslås(funkar säkert minst lika bra att göra en skarvknut för att ansluta tafsen till huvudlinan), glidande bom(böjt rör-modell med fäste för sänke)med 20 grams sänke(hade säkert kunnat köra med 10 gram i såpass grunt vatten), gummipärla innan beteslåset i andra änden av tafsen för att skydda knuten. Körde både enkelkrok(minns ej exakt modell, men skulle gissa på att det var en långskaftad 2:a eller möjligen 1/0:a, tror nog att en kortskaftad modell(typ karpkrok) skulle funka minst lika bra)på wolframtafs(mest troligt Stan-Mar 10kg eller 15kg, 35 eller 45cm,egentligen en tafs för spinnfiske och jiggfiske, men jag satte en enkelkrok i dess beteslås)för lite mindre beten("mörtklump" eller mörtstjärt) och vanlig predatormetestafs av köpemodell för de hela fiskarna(i detta fall upp till c:a 12-14cm skulle jag tro), typ 20-30lb, två trekrokar storlek 4 och/eller 6.

Väldigt basic upplägg - kastar ut ekipaget, låter det lägga sig, spänner upp linan, sätter spöt i spöhållare(ibland improviserad sådan), sedan skruvar jag ner bromsen såpass att det knappt krävs nåt alls för att lina ska kunna dras ut(jag kallar det fattigmans baitrunner), är jag inte alltför långt från rullen så hörs det ju när linan dras ut. Vid napp så öppnar jag bygeln, drar åt bromsen "lagom mycket"(hellre för lite än för mycket eftersom för mycket kan betyda att linan går av med fisk på kroken, och det är ju inte förrän vid mothugget man märker om det är halvkilosabborren eller storgäddan), väntar "lagom länge"(alltid en svår balansgång, å ena sidan vill man ju att fisken ska sitta, å andra sidan vill man inte att nån krok ska sitta för djupt), sen stänger jag bygeln och drillar fisken.

Har testat med både mört och stäm(döda i samtliga fall)och båda tycks funka bra. I dina trakter finns säkert även andra arter som borde funka(kanske Sarv? Löja?). Har bara haft sånt flyt med det på de två pass jag skrev om i bloggen, men det kan ju tänkas vara grymt effektivt på större abborre så länge dom är i trakten och på hugget. Vad gäller sänkesvikt är det bara att anpassa till hur djupt och strömt det är. Jag har kört detta på UL-grejer, och med det gör jag väldigt försiktiga svepande kast med tanke på vad UL-spön egentligen är gjorde för att tåla vad gäller kastvikter.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Tänkte sätta mig å bottenmeta regnbåge (första gången) och köpte lite majs och räkor till mäsk. Om man ska blanda ihop allt med ströbröd å vatten, hur ska konsistensen kännas?
                  "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                  Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Tooba Visa inlägg
                    Tänkte sätta mig å bottenmeta regnbåge (första gången) och köpte lite majs och räkor till mäsk. Om man ska blanda ihop allt med ströbröd å vatten, hur ska konsistensen kännas?
                    Har du möjlighet så köp grundmäsk smaksatt med krill.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Har du möjlighet så köp grundmäsk smaksatt med krill.
                      Tror dessvärre inte det.
                      "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                      Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 951 visningar