Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
Sant! Just räka gillar jag om jag är trött på småfisk. Då kan man lätt "bromsa" nappandet genom att sätta på en lite större räkbit. Man får ju då så klart vänta lite längre, men kommer något och suger i sig räkan så är det oftast något större. =)
- Gillar 1
-
Ahh... där kom den! Efter otroligt ombytligt väder och segt fiske den senaste månaden (och rätt kyligt) så fick jag äntligen årets lite större fisk. En sutare på 1.3 kg! Den tog på räka, på ca 1-1.5 meters djup klockan 21:28 i Roslagen.
Snäll som den var tog den även räkan precis i utkanten av min mäskplats som jag mäskat på sen 2 dagar innan. Värt att notera är att abborarna var helt vilda idag. Mycket aktivitet. Jag har heller inte kunnat fiska konstant utan har haft en massa avbrott så de senaste 4 veckorna har vädret varit rätt risigt men inte idag. Fantastiskt väder och jag kände att idag spelar det ingen roll om jag fångar något eller inte, för vädret är bra, naturen är vacker, så jag tänkte vid 21-tiden, att jag tar 30 minuter till och bara njuter av naturen. Och 21:28 på sista kastet så kom den. =)
Mäsket är hemgjort på havre, kanel, socker, majs och (idag) kummin.
Något som är skumt med min sjö är att i år lyser gäddorna med sin frånvaro. Förra året kunde man ibland få upp (på spinnfiske) 2-3 gäddor per pass, men i år är det helt tomt. Kanske inte är gäddornas år i år? Eller så har de lärt sig frukta just Atom-dragen?
Skitfiske på er!
P.S. Verkar inte gå att ladda upp en bild dessvärre.
Kommentera
-
Tydligen är det säsong nu. Idag, 20:30, samma mäskplats, sutare på 1 kg. Det var så vackert. Kom dit och slängde i 2 bollar av mitt vanliga mäsk, och sen börjar jag preparera mitt spö och räka blev det idag också. Sen kastar jag ut, enligt konstens alla regler ca 3-4 meter förbi mitt mäskställe, för att sen sakta dra in flötet exakt i mitten av mäskstället för att inte skrämma någon fisk. Sen tar det ca 10 minuter och så kommer sutarbubblor, dom cirklar flötet, cirklar, cirklar, och sen är bubblorna mitt på flötet. Sen tyst... en liten rap med bubblor och sen rör sig flötet sakta, sakta åt höger.
Vis av erfarenheten som jag är så ger jag sutaren lite tid. Vill inte riskera att slita räkan ur munnen på den. Så flötet drar åt höger i ca 25-30 sekunder. Stannar, sen börjar det dra lite inåt land och sen höger, och nu drar jag ett lätt mothugg i motsatt riktning, d.v.s. åt vänster, och där satt sutaren!
Den gjorde tre rusningar innan den landade i håven. Familjen ville dock inte ha fisk två dagar i rad till middag, så den här sutaren fick simma hem igen och förhoppningsvis kanske jag kan fånga den nästa år på 1.5 kg! =)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
672 svar
50 187 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg