Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Majs, maggot, mask, räka… det är klassiker.
    Sant! Just räka gillar jag om jag är trött på småfisk. Då kan man lätt "bromsa" nappandet genom att sätta på en lite större räkbit. Man får ju då så klart vänta lite längre, men kommer något och suger i sig räkan så är det oftast något större. =)

Kommentera

• Ahh... där kom den! Efter otroligt ombytligt väder och segt fiske den senaste månaden (och rätt kyligt) så fick jag äntligen årets lite större fisk. En sutare på 1.3 kg! Den tog på räka, på ca 1-1.5 meters djup klockan 21:28 i Roslagen.

Snäll som den var tog den även räkan precis i utkanten av min mäskplats som jag mäskat på sen 2 dagar innan. Värt att notera är att abborarna var helt vilda idag. Mycket aktivitet. Jag har heller inte kunnat fiska konstant utan har haft en massa avbrott så de senaste 4 veckorna har vädret varit rätt risigt men inte idag. Fantastiskt väder och jag kände att idag spelar det ingen roll om jag fångar något eller inte, för vädret är bra, naturen är vacker, så jag tänkte vid 21-tiden, att jag tar 30 minuter till och bara njuter av naturen. Och 21:28 på sista kastet så kom den. =)

Mäsket är hemgjort på havre, kanel, socker, majs och (idag) kummin.

Något som är skumt med min sjö är att i år lyser gäddorna med sin frånvaro. Förra året kunde man ibland få upp (på spinnfiske) 2-3 gäddor per pass, men i år är det helt tomt. Kanske inte är gäddornas år i år? Eller så har de lärt sig frukta just Atom-dragen?

Skitfiske på er!

P.S. Verkar inte gå att ladda upp en bild dessvärre.

Kommentera

• Tydligen är det säsong nu. Idag, 20:30, samma mäskplats, sutare på 1 kg. Det var så vackert. Kom dit och slängde i 2 bollar av mitt vanliga mäsk, och sen börjar jag preparera mitt spö och räka blev det idag också. Sen kastar jag ut, enligt konstens alla regler ca 3-4 meter förbi mitt mäskställe, för att sen sakta dra in flötet exakt i mitten av mäskstället för att inte skrämma någon fisk. Sen tar det ca 10 minuter och så kommer sutarbubblor, dom cirklar flötet, cirklar, cirklar, och sen är bubblorna mitt på flötet. Sen tyst... en liten rap med bubblor och sen rör sig flötet sakta, sakta åt höger.

Vis av erfarenheten som jag är så ger jag sutaren lite tid. Vill inte riskera att slita räkan ur munnen på den. Så flötet drar åt höger i ca 25-30 sekunder. Stannar, sen börjar det dra lite inåt land och sen höger, och nu drar jag ett lätt mothugg i motsatt riktning, d.v.s. åt vänster, och där satt sutaren!

Den gjorde tre rusningar innan den landade i håven. Familjen ville dock inte ha fisk två dagar i rad till middag, så den här sutaren fick simma hem igen och förhoppningsvis kanske jag kan fånga den nästa år på 1.5 kg! =)

Kommentera

• Helt otrolig kväll, bästa sutarfisket jag någonsin haft vid min lilla sjö. 2.5 sutare! 1.1, 1.5 och en på ca 2-2.5 kg som tyvärr lyckades smita då linan gick av när den var ca 1 meter från håven. Antingen är det slump eller så har jag på något sätt lyckats knäcka koden bestående av mäsk, regelbundenhet samt känslan för exakt när jag sätter mothugg och hur flötet rör sig vid sutare. Alla 3 på samma gamla vanliga mäskställe och de kom med ca 10 minuters mellanrum, 20:40, 20:50 och 21:00. Imorgon blir det dock uppehåll för några dagar i stan, och det ser ut som att vädret framöver kommer att bli dåligt, men ska bli väldigt intressant att se om jag lyckas upprepa denna fantastiska kväll fler gånger under sommaren.

Nu fungerade uppladdningen så här kommer 1.3 kg som fick bli middag för familjen. Dagens 2.5 fick friheten åter, då familjen fortfarande inte var sugen på fisk.

Click image for larger version

Name:	20260713_sutare_1.3kg.jpg
Views:	64
Size:	3,83 MB
ID:	2668224

Kommentera

• Härligt Själv har jag inte haft tid att fiska riktigt och när jag väl haft tid har jag varit så trött så ja inte orka eller har det regnat.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• Ja, vädret var ju ingen höjdare i början av sommaren direkt, det håller jag med om. Däremot tog jag mig en sväng förbi https://www.lundgrensfiske.com/ idag och killen i kassan tyckte också att fisket i början av sommaren inte var särskilt bra, men likt mig, tyckte han att det hade exploderat de senaste dagarna. han fiskar dock i skärgården och inte i insjöar, men kul att vi upplevt samma trend.

Men nu har jag köpt på mig lite FC-lina, krokar och annat smått och gott, så när jag väl är ute på landet igen, efter regnet, så ska det bli intressant att se om det fina Sutarmetet fortsätter!

Då ska vi även se om jag inte kan fånga "bamsingen" igen nu när jag köpt ny lina och allt!

Kommentera

• Har fångat många sutare iår när jag besökt dalarna, men haft kämpigt i stockholm och endast landat 1 sutare i mina hemvatten. Igår verkar det ha lossnat lite dock, simmade ut och drog loss lite näckrosor samt krattade till botten igår och uppgraderade till räka med skal eftersom jag haft problem med mört och sarv. Igår kom äntligen 1 sutare upp på 1,5 kg, 2 st tappade jag inne vid håven varav den ena var större. Kul att veta att sjön lever. Hönsfoder och majs med lite räkhuvuden har fungerat som mäsk.

Gick på semester idag plus att fotbolls vm är slut så nu kan jag äntligen satsa lite mer på sutarmete.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Donkeykong Visa inlägg
                  Har fångat många sutare iår när jag besökt dalarna, men haft kämpigt i stockholm och endast landat 1 sutare i mina hemvatten. Igår verkar det ha lossnat lite dock, simmade ut och drog loss lite näckrosor samt krattade till botten igår och uppgraderade till räka med skal eftersom jag haft problem med mört och sarv. Igår kom äntligen 1 sutare upp på 1,5 kg, 2 st tappade jag inne vid håven varav den ena var större. Kul att veta att sjön lever. Hönsfoder och majs med lite räkhuvuden har fungerat som mäsk.

Gick på semester idag plus att fotbolls vm är slut så nu kan jag äntligen satsa lite mer på sutarmete.
                  Strålande! Kul att det börjar arta sig! Om vädret håller i sig och du nu får tillfälle att mäska några dagar i streck är jag övertygad om att det borde arta sig nu. =)

Har aldrig testat hönsfoder själv. Vad är fördelarna med det, och har det funkat bra för din del? I mäskväg har jag testat lite med havre och ströbröd, men alltid med samma kryddor (socker, kanel och nu senast spiskummin) och har själv aldrig märkt någon större skillnad förutom nu senast då, med spiskummin. Det verkra sutarna gilla! Eller så är det majsen de går loss på. Bra ide där med att hacka ner lite räka. Det ska jag ta med mig.

Kommentera

• Kollar man på vad det innhåller så är det ju rätt "vanliga" grejor, havre, majs och vete typ. Är enbart en prisfråga för mig, är student så 20 kg hönsfoder för 300 kronor är bra.. Ja lite räkskal och huvud verkar kanon. Räka har fungerat dåligt fram till igår.

Uppdaterat till krokstorlek 2, så man kan få en rejäl bit räka och ändå ha en bra bit av kroken fri för krokning. Sutare har ju ändå rätt stora munnar.

Blir det något fiske för dig i helgen Efc? Det har lovats regn här men det kommer aldrig så drar snart ut och kör ett till pass!

Kommentera

• Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Strålande! Kul att det börjar arta sig! Om vädret håller i sig och du nu får tillfälle att mäska några dagar i streck är jag övertygad om att det borde arta sig nu. =)

Har aldrig testat hönsfoder själv. Vad är fördelarna med det, och har det funkat bra för din del? I mäskväg har jag testat lite med havre och ströbröd, men alltid med samma kryddor (socker, kanel och nu senast spiskummin) och har själv aldrig märkt någon större skillnad förutom nu senast då, med spiskummin. Det verkra sutarna gilla! Eller så är det majsen de går loss på. Bra ide där med att hacka ner lite räka. Det ska jag ta med mig.
                      Det här med kryddor är intressant, har en del överblivna kryddor i överflöd. Kanske ska testa.. Massa mejram har jag bland annat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      687 svar
                      50 901 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 875 visningar