Experiment med mäsk och doft. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Experiment med mäsk och doft.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

    Ja de blir lite tungt de första veckorna.
    har samma problem som dig att man får sitta ensam. Alltid trevligt att ha nån med sig så man kan sitta o bolla ideer o testa lite olika riggar,mäsk osv. Lära sig av varandra. Visst,sambon hänger med ibland,men hon e ju ointresserad av själva fisket så hon sitter o läser eller fotar. Hade vafit skoj o hitta en metare i närheten.
    Så sant som det är sagt! Metare är riktigt ovanligt där jag fiskar. På sin höjd springer jag på spinnfiskare 1-2 gånger per säsong, men oftast bara hobbyfiskare som testar mina sjöar i 20 minuter och sen drar om de inte får fisk. Sen kommer de aldrig tillbaka. Metare däremot har jag aldrig stött på. Riktigt ovanligt!

    Min fru tror jag har följt med 3 gånger på fiske. En gång testade hon att dra några små abborar vilket inte föll henne i smaken, och två gånger hade hon med mobilen men flydde så fort myggen kom. Sen dess får jag sitta själv och meditera.

    Däremot metar jag några gånger om året med hennes far, men han är ganska konservativ i sina metoder, så det blir inget experimenterande där inte. Däremot har han stenkoll på var fisken finns i sin sjö, vilket borgar för riktigt bar mete ibland.

    Kommentera


    • #12
      Ja de e roligare om man är 2 o så mycke enklare när man ska landa fisken. Lättare o hitta folk som vill spinnfiska,men de tycker jag inte är riktigt lika spännande.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Ja de e roligare om man är 2 o så mycke enklare när man ska landa fisken. Lättare o hitta folk som vill spinnfiska,men de tycker jag inte är riktigt lika spännande.
        Sant, betydligt lättare att landa fisken. För egen del så blir det helt olika upplevelser. Spinnfiske blir mer "jobb" för min del, mer målinriktat och aktivt. Mete för min del är mer meditation och mer "strategiskt". Få saker får mig så avslappnad och avkopplad som mete vid en vacker sjö en ljus sommarkväll.

        Spinnfiske för min del, blir mer om jag bestämt mig för att nu ska jag dra en gädda. Vet inte riktigt hur jag ska förklara skillnaden.

        En annan skillnad är också var fokus hamnar... med spinn blir det mer fokus på vad som "känns" i händerna, medans med mete, om jag hamnar i zonen, försvinner världen och det enda som finns är flötet. Knappt ens jag själv finns till. Svårt att förklara, men flötmete blir ibland ren meditation för min del.

        Ett projekt jag har är att testa att försöka meta upp gädda. Har ännu inte orkat tackla om, och testa det seriöst, men nästa gång man behöver omväxling kanske det blir till att tackla om metspöt med lite taffs, trekrok och så får man meta upp lite mört eller testa med nors eller mataffärens makrill.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

          Sant, betydligt lättare att landa fisken. För egen del så blir det helt olika upplevelser. Spinnfiske blir mer "jobb" för min del, mer målinriktat och aktivt. Mete för min del är mer meditation och mer "strategiskt". Få saker får mig så avslappnad och avkopplad som mete vid en vacker sjö en ljus sommarkväll.

          Spinnfiske för min del, blir mer om jag bestämt mig för att nu ska jag dra en gädda. Vet inte riktigt hur jag ska förklara skillnaden.

          En annan skillnad är också var fokus hamnar... med spinn blir det mer fokus på vad som "känns" i händerna, medans med mete, om jag hamnar i zonen, försvinner världen och det enda som finns är flötet. Knappt ens jag själv finns till. Svårt att förklara, men flötmete blir ibland ren meditation för min del.

          Ett projekt jag har är att testa att försöka meta upp gädda. Har ännu inte orkat tackla om, och testa det seriöst, men nästa gång man behöver omväxling kanske det blir till att tackla om metspöt med lite taffs, trekrok och så får man meta upp lite mört eller testa med nors eller mataffärens makrill.
          Ja de e helt olika upplevelser. Metet är ju betydligt mer avkopplande.

          Meta gädda har jag aldrig testat,men hade varit kul o prova.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

            Ja de e helt olika upplevelser. Metet är ju betydligt mer avkopplande.

            Meta gädda har jag aldrig testat,men hade varit kul o prova.
            Har fått gädda en gång på mete. Var ute och metade abborre med räka, kastade ut fel och råkade hamna i ett näckrosbälte (dock utan att fastna) och där låg den en gädda som reflexmässigt sög i sig räkan. Den var liten, 0.9 kg, så gick utmärkt att veva in den med enkelkrok och FC lina.

            Om du vill prova någon gång så kan jag varmt rekommendera den här bloggen: https://predatorfiske.blogspot.com Luis skriver (skrev?) enorma mängder saker om att meta gädda.

            Kommentera


            • #16
              Där fanns en hel del att läsa Fast behöver nog skaffa mig ett lite kraftigare spö.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Där fanns en hel del att läsa Fast behöver nog skaffa mig ett lite kraftigare spö.
                Sant, en riktig guldgruva! Däremot är det just skillnaden i utrustning om gör att detta är ett framtida projekt för mig. Orkar inte tackla om enbart för gädda, men vill helst inte köpa på mig mer och mer utrustning. Men jag tror att spinnspöet nog kan tacklas om till ett gäddmete-spö till hösten. Den som lever får se! =)

                Kommentera


                • #18
                  Ja det borde ju funka. Ja e lite sugen på ett karpspö då det även finns karp i 3-4 av sjöarna jag fiskar i. Men ingen aning vilken storlek det är på dom. Men mina Daiwa n-zon 12' 100g är för veka för riktat karpfiske.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                    Ja det borde ju funka. Ja e lite sugen på ett karpspö då det även finns karp i 3-4 av sjöarna jag fiskar i. Men ingen aning vilken storlek det är på dom. Men mina Daiwa n-zon 12' 100g är för veka för riktat karpfiske.
                    Wow, massiv fisk! Har aldrig haft problem med att mina spön skulle vara för klena. Då är det snarare linan som varit för klen. Här omkring finns inga karpar utan gäddor är det största som finns i sjöarna här. Men med en inte allt för aggressivt inställd broms ser jag inget problem att drilla en 10 kg gädda på mina spön. Bara man är lite smart och inte hugger emot stenhårt så ska det nog gå bra hoppas jag.

                    Kommentera


                    • #20
                      Småkarpar går säkert fint o få som bifångst,men skulle absolut inte rikta fisket efter dom med min setup. Å andra sidan så skulle förmodligen tafsen ryka ganska kvickt då jag alltid har klenare tafs än huvudlinan.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      668 svar
                      49 848 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 839 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av efc__, 2025-07-14, 23:52
                      22 svar
                      463 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av Donkeykong, 2026-05-30, 11:52
                      3 svar
                      195 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Donkeykong  
                      Arbetar...
                      X