Ja, tveksamt om en liten 1000 spole ger några fördelar alls till mete. Ger nog mer problem med linhanteringen, kortare kast och viktfördelen är väl knappast relevant med spö hållare?
Tack för synpunkterna
Jo jag har 3st 2500 rullar och typ 12 fots karpspö 2.75-3,5 lb
så tänkte gå ner på 2st set med lättare grejer.
Men gick igenom man cave igår och hittade två extra spolar till mina 2500 rullar, så billigast är ju att bara spola på 0.20-0,25 nylon på dessa spolar och byta spole.
Jag kände eller trodde att 2500 rullar var overkill till vitfisk,, en del mört väger ju bara 1hg.
Hur kassa är vanligt 4 meters metspö med rullfäste?
fisket blir ju inte jämt med spöklyckor och nappalarm utan ibland från båt med ex två gäddspö på utsidan och sen två mörtspö på insidan sen en vilstol och nån podd i högtalarna,,, semesterfiske..
Enligt spec så väger min shimano 2500 ca 360 gram medans okuma 1000 väger 200 gram
Tänkte att detta har betydelse.
Likaså så har okuma ett spö 5-25 gram på 14 foot som väger 260 gram mitt karpspö väger nog ca 450 gram
totalt så skiljer det 350 gram, alltså mitt set är 80% tyngre.
kanske oviktigt , eller om man handhåller i 2 timmar så kanske det har betydelse?
360g stämmer nog inte... Från 80-talet? Ta fram den digitala köksvågen. De flesta S 2500 idag väger ca 200-250g, de lätta Vanford, Vanquish klart under det.
Finns även Daiwa LT 2500/3000 rullar med lite större/stor, grund spole, under och runt 200g. En 1000 blir lite lättare totalt med spö men får sämre balans (och meteegenskaper) så... vad är då vunnet?
Och som sagt linhanteringen underlättas av en större diameter på spolen likaså ger det bättre kastlängder men det verkar du inte ens reflektera kring? Vikt kan ibland vara av viss vikt (!) men sällan inom mete, iaf inte på samma sätt som inom UL/BFS.
Storlek på rullar är inte alltid enbart en fråga om storlek på fisk utan om rullens fysiska egenskaper, finns nog få karpfiskare som kör 2500 av de skälen, skulle gissa att minst 4000/5000 och gärna grisnosrullar är vanligare. Till matchmete efter mört, sarv, braxen mm så skulle iaf jag inte gå under 2500/3000 med grund spole, men som sagt, googla runt lite om aktuellt fiske och utrustning innan köp.
360g stämmer nog inte... Från 80-talet? Ta fram den digitala köksvågen. De flesta S 2500 idag väger ca 200-250g, de lätta Vanford, Vanquish klart under det.
Finns även Daiwa LT 2500/3000 rullar med lite större/stor, grund spole och runt 200g. En 1000 blir lite lättare totalt med spö men får sämre balans (och meteegensksper) så... vad är då vunnet?
Och som sagt linhanteringen underlättas av en större diameter på spolen likaså ger det bättre kastlängder men det verkar du inte ens reflektera kring? Bara gram?
Storlek på rullar är inte enbart en fråga om storlek på fisk utan om fysiska egenskaper, finns nog få karpfiskare som kör 2500 av de skälen, skulle gissa att minst 4000/5000 och gärna grisnosrullar är vanligare. Till matchmete skulle iaf jag inte gå under 2500/3000 med grund spole, men som sagt, googla runt lite om aktuellt fiske och utrustning innan köp.
Tack
Jo googla eller fråga här, gör ju både och.
men då kanske sista ideen med att använda extra spolen på mina shimano 2500 är bästa valet?
jo kan man köpa fler spolar till dessa?
Men spö då, är ett okuma 390 kastvikt 5-25gram betydligt bätttre än ett vanligt metspö med rullfäste?
eller kommer mina karpspö 360 med 3 lb funka lika bra?
Sjön är 1,5m - 2,30m djup i hela sjön, är brax sutare på djupet även om det skilljer så lite?
Lyssna på Sir-fish-alot, han är inte bakom flötet! Möjligen bokstavligt men knappast bildligt.
Fnns kombospön som funkar till både flöt-som bottenmmete efter vitfisk och de är sannolikt överlägsna ett billigt "metspö" och karpspön skulle jag inte ens använda,. Extraspole till dina 2500 med 0,18-0,20 nylon borde funka som inledning. Okuma 390 likaså men då blir du begränsad till endast flötmete... som blir svår att se på säg 40-50 meter, ergo bottenmmete där braxen och sutare ofta jagar...
Kommentera