Hur gör ni era mothugg på gäddor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör ni era mothugg på gäddor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tappar i princip aldrig gäddor och jag gör stenhårda mothugg som sagt. Märker dock ofta att när jag gör sämre mothugg så tappar jag fisk men det händer inte så ofta.
    Använder man små beten med tunna krokar behöver man ju inte drämma till med monstermothugg men fiskar man beten med större krokar och ska driva in dom i en hård gäddkäft så gäller stenhårda mothugg. Fiskar jag abborre gör jag som ni säger, lyfter spöt och känner man fisken så vevar man in och annars fiskar man vidare.

Kan även tillägga att jag fiskar med hullinglösa krokar och har inte märkt någon skillnad alls (snarare tappar jag färre fiskar nu) så det kan jag rekommendera! Bara att vända på krokarna så man slipper joxa med smågäddor halva dagarna.

Kommentera

Jag har en teori om varför man tappar stora fiskar ibland och det är att dom har svalt betet helt, dvs att hela betet är i munnen och dom låser käkarna om det. Du gör ett perfekt mothugg och betet trycks då bara mot käken och när den sen behagar att öppna munnen så glider bara betet ut.
      Detta är nåt jag främst märkt av vid fiske med tailbeten och då speciellt sådana med bred profil, typ bb tail som jag fiskar mycket med. Men det lär ju vara samma sak med all den typen av beten.
      Jag har själv tappat en del fisk på detta sätt men även haft turen att precis hinna dit med håven innan gäddan öppnar käften och betet bara ramlar ut utan det minsta motståndet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
        Jag har en teori om varför man tappar stora fiskar ibland och det är att dom har svalt betet helt, dvs att hela betet är i munnen och dom låser käkarna om det. Du gör ett perfekt mothugg och betet trycks då bara mot käken och när den sen behagar att öppna munnen så glider bara betet ut.
        Detta är nåt jag främst märkt av vid fiske med tailbeten och då speciellt sådana med bred profil, typ bb tail som jag fiskar mycket med. Men det lär ju vara samma sak med all den typen av beten.
        Jag har själv tappat en del fisk på detta sätt men även haft turen att precis hinna dit med håven innan gäddan öppnar käften och betet bara ramlar ut utan det minsta motståndet.
        Har själv råkat ut för detta och hört många som har samma teori som dig! Det är i sådana lägen det är viktigt att sätta hårda mothugg så du rycker loss betet från gäddans käftlås och får in krokarna. Finns inge värre än när en riktig gris lossnar vid sidan av båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
          Har själv råkat ut för detta och hört många som har samma teori som dig! Det är i sådana lägen det är viktigt att sätta hårda mothugg så du rycker loss betet från gäddans käftlås och får in krokarna. Finns inge värre än när en riktig gris lossnar vid sidan av båten.
          Tycker inte att det spelar någon roll ibland. Jag kör med styvt jerkspö klassat till 200g och gör kraftiga mothugg men ibland blir det så ändå, tar dom hela betet och hinner vrida på huvet lite så att du drar betet åt sidan av munnen tror jag inte att du orkar slita ut det ur en storgäddas käftar. Har bland annat tappat ett garanterat pb på detta sätt där jag fick till ett klockrent mothugg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
            Tycker inte att det spelar någon roll ibland. Jag kör med styvt jerkspö klassat till 200g och gör kraftiga mothugg men ibland blir det så ändå, tar dom hela betet och hinner vrida på huvet lite så att du drar betet åt sidan av munnen tror jag inte att du orkar slita ut det ur en storgäddas käftar. Har bland annat tappat ett garanterat pb på detta sätt där jag fick till ett klockrent mothugg.
            Ibland hjälper det såklart inte, men chansen ökar tycker jag

Kommentera

Vid dagens ända känning vid fiske efter gädda hade bror min strategiskt placerat spö och bete över mitt varpå fisken fastnade när jag kraftigt gjorde mothugg rakt upp... för ett tag för att sedan skaka sig loss när vi försökte få bort jiggen som trasslade in sig i min klinga och lina.

Här skulle ett snett mothugg varit passande, men när känningen kommer blir det ofta som det blir pga reflexrörelsen. Dock kan det vara värt att tänka på hur mothuggen skall göras beroende på fiskesällskap och antal i båten.

Brorsan vann med 1-0 efter att ha plockat upp en snipa lite senare... Rättvist? Nej!

Kommentera

Jag gör väldigt små mothugg med hjälp utav handleden.. Tar absolut inte i så jag skiter på mig. Tycker det är onödigt. Tappar sällan fisk! Sen har jag fått för mig att gäddorna har större chans att göra sig illa vid kraftiga mothugg!.

Kommentera

Jag gör alltid mina mothugg rakt upp. Hårt eller löst beror på fisket den dagen samt mitt eget humör. En seg och lång dag kan resultera i hårt mothugg och en dag då huggen duggar tätt är det oftast mjuka och fina.

Tappar riktigt sällan någon gädda under drillningen varesig jag gjort hårt eller löst mothugg.

Kommentera

Hej vart ute och fiskat i helgen Lördagens resultat 7 St tappade gäddor, 1st i båten 2,5 kilo Söndagens 5 tappade gäddor, 1 i båten 3 kilo Samt en monster........... Brax, fan också tyckte till en början att det var ett tungt gung och tänkte äntligen, men det kändes inte riktigt okej o fick se en stor brax krokad i sidan. Braxens vikt 4,3 kiloag . Krokade denna efter ett mothugg av en huggande gädda. Har även försökt att koncentrera mig på vad jag gör när jag får hugg eller innan dess. Allting är en kombination av det som ni har nämnt. Jag märkte att jag står ofta och drömmer och tittar på en massa annat. Jag behärskar inte jerk spöet ett jävla dugg efter mothugget då jag ofta får slak lina. och det är då dom släpper. Summan av kardemumman: Jag får fan skylla mig själv. Ska upp till blekinge hela vecka 44 och då ska jag ha fokus. Prova förresten i-fish the HIT MAN grymt bete över "skit på botten" häftiga ythugg. Men krokarna sätter sig sällan :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
                      Hej vart ute och fiskat i helgen Lördagens resultat 7 St tappade gäddor, 1st i båten 2,5 kilo Söndagens 5 tappade gäddor, 1 i båten 3 kilo Samt en monster........... Brax, fan också tyckte till en början att det var ett tungt gung och tänkte äntligen, men det kändes inte riktigt okej o fick se en stor brax krokad i sidan. Braxens vikt 4,3 kiloag . Krokade denna efter ett mothugg av en huggande gädda. Har även försökt att koncentrera mig på vad jag gör när jag får hugg eller innan dess. Allting är en kombination av det som ni har nämnt. Jag märkte att jag står ofta och drömmer och tittar på en massa annat. Jag behärskar inte jerk spöet ett jävla dugg efter mothugget då jag ofta får slak lina. och det är då dom släpper. Summan av kardemumman: Jag får fan skylla mig själv. Ska upp till blekinge hela vecka 44 och då ska jag ha fokus. Prova förresten i-fish the HIT MAN grymt bete över "skit på botten" häftiga ythugg. Men krokarna sätter sig sällan :-)
                      Mothugg har jag aldrig gjort. OK på senare år, bara för att "alla" säger det, har jag gjort ett försiktigt mothugg när jag känner att jag har fisk på kroken. Jag känner hugget, vevar in lite grann för att spänna linan, och sen en liten knyck bara. Jag har fan aldrig tappat en gädda på spinn vad jag kan dra mig till minnes.. :P på riktigt alltså. Och jag får gädda oavsett vilken art jag fiskar, helt sanslöst ibland :P

Vad gäller trolling så gör man ju inte mothugg. Du kör i säg 2,5 knop med en broms satt på kanske 1.5 kg. Ungefär samma när jag spinnfiskar alltså (möjligen aningen hårdare broms).

Fan... kör bara. Gör som du känner. Du har bara haft lite otur. I 15 år...

Grattis till en jävla fetingbrax oxå hehe
                      Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
                      Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
                      [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 250 visningar
                      1 gilla