Beställde i början av mars och paketet kom till Sverige 23/3. Sedan tog det 14 dagar innan det kom ett sms med bild på paketet och att en summa på 85:- skulle betalas innan paketet skickas vidare.
Bad om att de skulle märkas som gift, oklart om så är fallet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Kinaskit" - Recensionstråd
Collapse
X
-
Är det någon som fått hem något från Kina sen de nya importreglerna började gälla och fick ni då betala moms och avgift? Läste någonstans att paket märkta som gåva inte skulle bli berörda och det brukar de ju vara från Kina, men om det stämmer vet jag inte.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av wolw Visa inläggSenaste tre paketen från USA (dyraste ca 700:-) har varken momsats eller tullats. Så länge det går med USPS (Amerikanska posten) är det lugnt, Fedex eller liknande då är det kört.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av wolw Visa inläggSenaste tre paketen från USA (dyraste ca 700:-) har varken momsats eller tullats. Så länge det går med USPS (Amerikanska posten) är det lugnt, Fedex eller liknande då är det kört.
Ganska irriterande att det inte finns EN regel som gäller alla typer av frakter och speditörer. Jag antar att dom utländska speditörerna har olika avtal med våra inrikes speditörer.
En jävla röra...men så är det väl med "valfrihet" och privatisering.
Det var kanske inte bättre när Posten var statlig i Sverige men f-n så mkt enklare och det fanns EN prislista o bara en aktör att spy galla över när det blev fel.
Nu är det Bring, PostNord, Shenker och några andra som konkurrerar om både ris och ros.
När man beställer paket från utlandet har man ofta ingen aning om vem som kommer hantera frakten inom Sverige. En del aviserar via mail, andra via sms, vissa kör ut paketen utan föregående avisering o såklart är man inte hemma. Så tar det en vecka till innan man kan hämta det på ICA eller något annat ombud. Tracking fungerar ofta men ger ibland mycket sparsam info.
Nä nog med gnäll, det hela är ett stor I-landsproblem men jag hade hellre gett en 100-lapp till Radiohjälpen är till PostNord.
Lämna en kommentar:
-
Senaste tre paketen från USA (dyraste ca 700:-) har varken momsats eller tullats. Så länge det går med USPS (Amerikanska posten) är det lugnt, Fedex eller liknande då är det kört.
Lämna en kommentar:
-
Är i princip nere varje år i kina. fråga innan jag fortsätter. Har du möjligtvis varit i Kina själv.
Senast förra året i maj början på juni. Att det skiljer i klass så är svaret ja. Alla försörjer sig på något sätt. Grannen i samma kvarter samlar petflaskor. 10st för 1 spänn. Så personer som gör saker för en sådan summa är inte svåra att hitta
Sen skall man självfallet säga att det blir bättre och bättre.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggDet är faktiskt så att paket från USA och många andra länder med ett köpvärde under ca 500:- inte heller tullats. Det som fått PostNord att reagera är att de inte får någon ersättning från ChinaPost för det många brevpaket som dom tvingas hantera.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggKänns inte så konstruktivt, rent av meningslöst eller tror man att Tullen/PostNord ger upp då? I princip allt annat vi importerar och konsumerar i Sverige är belagt med tull och moms, varför skulle just Kinapaket vara undantagna?
Sedan har jag förståelse för att man inte löser ut paket om det beställdes innan dessa avgifter, tull och moms var en realitet, man får göra en avvägning angående merkostnaden. Icke utlösta paket lär destrueras, inte returneras.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av wolw Visa inläggDet gryr lite överallt i forum och grupper att beställa ett helt lass med grejer för någon
krona styck och sedan skita i att hämta ut det... Några hundra tusen paket som först ska
hanteras med avgift och sedan hanteras igen och skickas tillbaka.
I ren protest...
Sedan har jag förståelse för att man inte löser ut paket om det beställdes innan dessa avgifter, tull och moms var en realitet, man får göra en avvägning angående merkostnaden. Icke utlösta paket lär destrueras, inte returneras.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av speeedo Visa inläggDet senaste skrivet är väl följande
Räkna med kaos från och med den första mars. Då införs en regel som gör att Postnord kommer att ta ut en administrationsavgift på 75 kronor per paket som kommer från Kina och andra länder utanför EU upp till ett värde av 1.500 kronor. Är värdet högre blir administrationsavgiften 125 kronor.
Avgifterna tas ut för att Postnord ska se till att moms betalas in till statskassan, och för varor med ett högre värde än 1.500 ska även tull tas ut.
Har full förståelse att man inte vill betala avgift på det man beställer. Men har förståelse för post nord med. Servicen lär ju tveksamt bli bättre med ett par 100.000 paket extra lite då och då, det är väll lite som ett företag i produktion som får en beställning på 100.000 produkter. någon stans i ledet saktar det ner och i slutet irritationen hos slutkonsument. vill ingen batala för det heller utan det skall bara göras så uppstår i mina ögon samma problem.
Sen att kineserna betalar för frakten är en sak. Den är dock rätt subventionerad då de skulle få igång verksamheten, kina har inte alltid varit dominerande i produktion och infrastruktur.
De gånger jag är nere i kina kan man beställa prylar för ören och få det till dörren. Men levnadsstandarden är ju därefter,
Helt ärligt så kan jag hålla med att mycket av skattepengarna går till skit. bara nämna konsten på Nya KS i sthlm som verkar prioriteras framför patientplatserna. Men vi skall även vara glada av att vi har det så pass bra i sverige kontra andra länder.
Lite kina paket blir det på sådant som inte finns eller är svårt att få tag på men sponsrar hellre de svenska handlarna.
Sen att post nord faktiskt suger stjärt är ju ingen nyhet alls. Har haft skitmycket problem efter de gick ihop med danmark men man kan ju hoppas att kvaliten går upp.
D
När var du här senast? ’92? Levnadsstandarden är som värst som Polen i dom allra flesta ”större” städer här. Sen att du kan beställa grejer för ”ören” (vad för nå? En potatis?) och få det skickat till dörren stämmer ju, däremot är ju frakten mer eller mindre aldrig gratis..
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 250 visningar
1 gilla