Ofta trassel i jerkrullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ofta trassel i jerkrullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag aktiverade tre st vikter i ett Y-mönster på min shimano cardiff, har fungerat kanon hela mitt första år som jerkfiskare
    Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Spänn in kastbromsen så att draget inte åker ner utan att du måste göra ett litet "gung" men spöet för att linan ska börja åka ut, så gjorde jag i början o så gör jag fortfarande. Kastar utan problem 50m med min broms så åt dragen, får inget trassel i linan så länge jag "slungar" iväg betet o inte tar i med tummen när den landar. Snärtar jag dock iväg de blir de ett redigt jävla kråkebo när skiten landar utan tummen.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag är helt grön på fiske med multi. Dock vågar jag påstå att linans tjocklek och egenskaper (styvhet och flätning) även det har ganska stor betydelse för vilka inställningar som är vettiga.

Jag kastade (för första gången) rätt bra med c-broms på 0 samt väldigt löst ställd mekbroms. Flätlinan (kinalina Chi Tian) var 0,28 mm och ganska styv. Visst fick jag några (un)proffessional overruns men inga allvarliga. Det var mest för att jag kastade lite för snärtigt mellan varven.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-10-29, 13:24. Anledning: Stavfel
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

I början av min karriär som jerkbaitfiskare så körde jag med 3 c-vikter och så pass med mek-broms att betet sakta sjönk, efter ungefär en vecka lärde jag mig hur man egentligen skulle göra av en sån där härligt sur "fiskargubbe".

Börja högt med c-vikterna och jobba dig neråt, mek-bromsen ska bara centrera spolen, sen är de bara öva till tummen lyder och kasten sitter där dem ska. du kan la stå på en fotbollsplan och kasta en dobb tills du har grunden om du inte vill torska dina dyra jerks

Kommentera

Har nu ändrat så när man frikopplar så faller betet sakta ner mot marken,
            Jag får väl nämna det gamla vanliga, om skatbo uppstår när man släpper betet är det skit bakom spakarna, om det uppstår under kastets gång aktivera fler C-vikter och om det uppstår mot slutet får man träna tummen.

Mek-bromsen är bra om man är nybörjare men jag tycker man ska vänja sig av med den så fort som möjligt,
            Kasten tenderar att bli ryckiga och motståndet blir högre när man vevar in,
            Självklart sliter det på prylarna....

Kolla instruktionsboken hur man vinklar rullen vid utkast, många missar den delen vilket leder till onödiga skatbo.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bobby3 Visa inlägg
              Skulle gärna uppskatta lite hjälp då ny lina kostar 240kr.. när den är på rea..
              De hundra meter flätlina jag hade på kostade mig 25 kr.
              Om du vill ha länken kan du skicka mig ett PM.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
              3 svar
              2 874 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Swangsta  
              Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57