skillnad mellan cardinal 600 och 700? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skillnad mellan cardinal 600 och 700?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack Flodebanan för din hjälp. Verkar som många är alldeles för unga för att minnas Cardinal 54-55. Eftersom det blev nån modell med 5+ som jag inte fattar vad det kommer av. Abus hasplar har i varje fall bara i undantag haft bra slirbroms. Och som någon jämfört med Daiwor och Shimano för 500 hundra kronor. Sådana rullar är ju i normala fall bara leksaker. Däremot om utgångspriset är 1000 kr och man får den för 500 kr. Då är det ju åt rätt håll. Man får ju inte glömma att den rullen för 500 kr är en lågbudjet. Det läggs ju på en massa slantar innan den kommit ut i handeln. Man får i regel vad man betalar för.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gunnar Jansson
      Tack Flodebanan för din hjälp. Verkar som många är alldeles för unga för att minnas Cardinal 54-55. Eftersom det blev nån modell med 5+ som jag inte fattar vad det kommer av. Abus hasplar har i varje fall bara i undantag haft bra slirbroms. Och som någon jämfört med Daiwor och Shimano för 500 hundra kronor. Sådana rullar är ju i normala fall bara leksaker. Däremot om utgångspriset är 1000 kr och man får den för 500 kr. Då är det ju åt rätt håll. Man får ju inte glömma att den rullen för 500 kr är en lågbudjet. Det läggs ju på en massa slantar innan den kommit ut i handeln. Man får i regel vad man betalar för.
      Har man en gång fiskat med en dyrare rulle blir man kräsen

Förresten, när det endå snackas hasplar. Finns det något alternativ till Stradic 2500 X GTM som fortfarande håller samma trevliga höga utväxling och ligger i samma prisklass?

EDIT; Vad har du för jiggrullar Elanen?

Hade två, har en nu, som e hur underbar som helst, fast det kan ju fortfarande finnas bättre...
      sigpic

Kommentera

Flodebanan, har också en äldre Stradic. Är ju klass lång väg på den. Blir ju lite tungvevad med den höga utväxlingen. Men det tar man lätt. Ul-rulle en liten fin frambromsad Daiwa Caprice. Vanliga jiggrullen är ju Daiwa Capricorn som gäller. Köpte en Okuma för 250 spänn nånstans. Bluffnedsatt från runt 1000 kr. Runt 500 kr var nog det normala priset. Bakbromsad med 8 kullager. Upptäckte att det var en otestad rulle. Linan fastnade vid föllbygelns infäsning. Där bygelfjäderfästet sittar. Nån dum infattad metall som gav en kant där linan fastnade. Blev också fort glapp. Men jämfört med en Abu-rulle var det ju en kanonrulle. Sliren helt perfekt. Men den hade jag bara när min Capricorn var inne för ny att byta bygelfjäder som nästan gett upp. Som reserv duger den. Kikade hos Lundgren på Zebcos giftiga haspelrulle. Magnetisk fällning. Slipper bygelfjädrar. 10 kullager och kändes allmänt skön. Nackdel med många kullager är ju om ett pajar. Blir ju hela rullen oanvändbar. Därför är det ju inte många i dom dyra Shimano eller Daiwa. Kunde få den Zebcorullen för 2000 kr. Annars ligger den på 3000 lök. Svårt att köpa nåt man inte är hundra på.

Kommentera

Flodebanan, har också en äldre Stradic. Är ju klass lång väg på den. Blir ju lite tungvevad med den höga utväxlingen. Men det tar man lätt. Ul-rulle en liten fin frambromsad Daiwa Caprice. Vanliga jiggrullen är ju Daiwa Capricorn som gäller. Köpte en Okuma för 250 spänn nånstans. Bluffnedsatt från runt 1000 kr. Runt 500 kr var nog det normala priset. Bakbromsad med 8 kullager. Upptäckte att det var en otestad rulle. Linan fastnade vid föllbygelns infäsning. Där bygelfjäderfästet sittar. Nån dum infattad metall som gav en kant där linan fastnade. Blev också fort glapp. Men jämfört med en Abu-rulle var det ju en kanonrulle. Sliren helt perfekt. Men den hade jag bara när min Capricorn var inne för ny att byta bygelfjäder som nästan gett upp. Som reserv duger den. Kikade hos Lundgren på Zebcos giftiga haspelrulle. Magnetisk fällning. Slipper bygelfjädrar. 10 kullager och kändes allmänt skön. Nackdel med många kullager är ju om ett pajar. Blir ju hela rullen oanvändbar. Därför är det ju inte många i dom dyra Shimano eller Daiwa. Kunde få den Zebcorullen för 2000 kr. Annars ligger den på 3000 lök. Svårt att köpa nåt man inte är hundra på.
          Jag köpte för ganska exakt 5år sedan den gamla versionen av Stradic, var skitnöjd, införskaffade den nya modellen och den gamla var mkt bättre vet jag var min åsikt. MEN eftersom den gamla krånglat under hela sesongen så har tankarna förvridits lite åt den nya, omedvetet. Men Lazinko har hittat ett ställe som säljer nya Stradci(GAMLA) för tusenlappen. Finns nog en VÄLDIGT stor risk att det blir en sådan.

Har kikat lite på capricorn, men var är det för utväxling på den? När det enda man gör vårtid är att stå och mosa in feeders är en hög utväxling guld värd...
          sigpic

Kommentera

Capricornen är på 5,2 har jag för mig. Är precis lagom för att jigga. Klart lite lägre är ju aldrig fel. Men det blir ju en vana allting. Nu går man bara och väntar på is. Öringfisket har jag inte satsat på än längre tid. Och gädda hinner man alltid med ändå.

Kommentera

Capricornen är på 5,2 har jag för mig. Är precis lagom för att jigga. Klart lite lägre är ju aldrig fel. Men det blir ju en vana allting. Nu går man bara och väntar på is. Öringfisket har jag inte satsat på än längre tid. Och gädda hinner man alltid med ändå.
              Hokei, borde det inte vara bättre med hög utväxling för att minska slacklina?

Tackar för infon..
              sigpic

Kommentera

Blir ännu bättre med låg utväxel vid jiggning. Kan helt enkelt smyga lätt med veven när jiggen ska dras långsamt på botten. Snackade med Buster igår hos grabbarna på Söderbutiken. Han var där och hjälpte killarna. Vi snackade om just smygköret med jigg när det är kallt i vattnet. Eller när fisken är seg av andra orsaker. När jiggen bara drar upp ett spår i botten. Och får botten att virvla upp sediment. Är speciellt bra med dom jiggkroppar som vid sakta invevning rör sig lätt. Typ Storm, Kalin och liknande modeller. Och då gällande grubkroppar. Shadar är oftast lite svårare att få att gå på sakta invev. Och då menar jag sakta.

Kommentera

Blir ännu bättre med låg utväxel vid jiggning. Kan helt enkelt smyga lätt med veven när jiggen ska dras långsamt på botten. Snackade med Buster igår hos grabbarna på Söderbutiken. Han var där och hjälpte killarna. Vi snackade om just smygköret med jigg när det är kallt i vattnet. Eller när fisken är seg av andra orsaker. När jiggen bara drar upp ett spår i botten. Och får botten att virvla upp sediment. Är speciellt bra med dom jiggkroppar som vid sakta invevning rör sig lätt. Typ Storm, Kalin och liknande modeller. Och då gällande grubkroppar. Shadar är oftast lite svårare att få att gå på sakta invev. Och då menar jag sakta.
                  Det har du iofs rätt i, dock blire mest sommarjigg för min del Tycker det är lättare att bedriva ett känsligt fiske med min Stradic än med min lilla UL-rulle.
                  sigpic

Kommentera

Ul-rullen är bäst med Ul-spö när det är extremt trögt. Man känner minsta vibb. Det fick vi verkligen erfara när vi körde det vanliga jiggfisket i en skärgårdsmar på sen höst. Vi kände ibland att nåt var där. Men fick inte fast fisken. Vi sadlade om till Ul-konceptet. Då först fick vi bättre kontakt. Och vi drog bra med fisk. Känsligare sticka till spö kom till sin rätt. Är just då som Ul ska praktiseras. Är som en tunn pimpelsticka för att ta småborre på pimpel. Med kraftigare grejer funkar det ju inte heller bra.

Kommentera

Jonas som äger den lokala butiken vidars här i karlstad har slutat helt med ABU rullar för många år sedan eftersom han fick reklamera så mycket rullar som gick sönder...

de var bra när de gjordes i svängsta är vad de flesta tycker... det är ju dock ett tag sedan.

har själv avverkat ett gäng cardinal i min ungdom.. tycker inte att de riktigt går att jämföra med Shimanos rullar. Okuma Rullarna börjar också bli riktigt bra.

mitt råd är iaf inte att någon skall köpa en abu framför en shimanorulle...

men vad vet jag
                      Senast ändrad av Everflow; 2005-11-28, 18:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 324 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02