DS i princip är ett slags rörligt (botten-)mete
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jigg/dropshotfunderingar
Collapse
X
-
Var in till Stockholmsfiske & pratade abborre fiske & droppshot då fick jag rådet att prova sätta en jigg med en 20 grams skalle i botten , det är inte ovanligt att man får hugg på jiggen också när man drillar hem en fisk sa dom .
Gav det en chans & provade en snabbis & det var inga problem att kasta , men någon fisk fick jag inte så jag kan inte säga hur bra det funkar .
Kommentera
-
Så har jänkarna fiskat efter bass i många årtionden. Men ibland har nog dropshotjiggen sina fördelar.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggEn riktigt effektiv metod är att byta jiggarna mot feta daggmaskar.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Jörgen, jag kan tänka mig att det i grumligt vatten kan vara hett att fiska med en jigg i gälla färger.
Dessutom har vissa bestämt sig för att jigg/spinnfiska så då går ju masken bort.
Det blir lite som att säga att allt spinnfiske blir meningslöst för en levande mört alltid är bättre...
Eller att flugfiske inte fyller någon funktion för man kan ju alltid fånga en insekt och sätta den på kroken.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
japp, inget nytt och revolutionerande detta heller....provade metoden för nåt år sedan på både gös och borre....varken bu eller bä...men alltid roligt att testa nåt annorlunda,som ibland kan få igång dom....kanske...Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggKjell Johansson beskrev metoden i Fiskefeber för ett par år sedan och ansåg den mycket effektiv...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Jag brukar ta till det när vanligt jiggfiske efter dom stora borrarna går trögt, skulle tippa på 20 borrar på mask för varje borre på traditionellt DS dom dagarna.ibland kan få igång dom....
Sen ska jag väl tillägga att dom stora alltid kommer på vanligt jiggfiske där jag vevar in jiggen i varierande hastighet med spinnstop istället för att studsa den på botten, ofta hugger det när jag ökar farten på jiggen.
Kommentera
-
Tänk, jag har fortfarande svårt för att man använder jigg som beteckning på ett mjukplastbete. Hur blev det så? För mig är en jigg en krok med ett blyhuvud som man kan agna med naturligt bete, plastbeten, fjädrar etc. Drop shot är ett slags pater noster-tackel (eller tekniken att fiska med ett sådant) som man kan agna med naturligt eller artificiellt bete. Men jag förstår vad du menar och att agna med mask är definitivt något jag kommer att göra (gärna med en lite rosett av rött ullgarn på kroken) när jag har tillgång till mask.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggEn riktigt effektiv metod är att byta jiggarna mot feta daggmaskar.
Kommentera
-
För att inte tala om hur mycket mer effektivt det är med nät!Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggJörgen, jag kan tänka mig att det i grumligt vatten kan vara hett att fiska med en jigg i gälla färger.
Dessutom har vissa bestämt sig för att jigg/spinnfiska så då går ju masken bort.
Det blir lite som att säga att allt spinnfiske blir meningslöst för en levande mört alltid är bättre...
Eller att flugfiske inte fyller någon funktion för man kan ju alltid fånga en insekt och sätta den på kroken.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 868 visningar