Intressant läsning, boys! Tänkvärda, roliga och hetsiga inlägg och argument från alla håll och kanter. Funderar lite på hur jag själv och mitt fiske passar in i detta. Jag är fullständigt övertygad om att jag skulle jigga abborre bättre och effektivare med en väl anpassad haspelutrustning än med de multikit jag använder idag. Och då har jag ändå kommit hyfsat långt i utvecklingen av min multiutrustning. Men det är så förbaskat roligt att bara kasta med multikitten att jag inte har nåt val, och då har vi inte ens pratat om att faktiskt drilla fisk! Efter att jag fått en hyfsad borre på ett väl anpassat multikit så vill jag inte fiska haspel igen...inte alls faktiskt! Och så vet jag att flera andra multi-afficionados här inne känner. Kastar haspel längre och enklare med lätta beten? Generellt sett ja. Är en vettig haspelutrustning billigare än motsvarande multiutrustning? Oh God yes! Men känslan, bröder, känslan! För mig är det vad som fäller avgörandet. Inte hur många fisk jag fångar på en helg eller hur långt jag kan kasta en 4g Rapala i styv motvind. Jag har helt enkelt roligare när jag fiskar multi än när jag fiskar haspel. Vad gör det mig till? Dåre? Oinsatt? Visionär? Ineffektiv? Entusiast? Kanske alla ovanstående. Men vad gör det, vi fiskar väl ändå för att ha roligt?
Sen tror jag att vi ska lämna debatten om vad den sk "eliten" fiskar med och varför, och hur utbudet i svenska butiker ser ut och varför. Det förstnämnda har nog rätt lite med vad som är "bäst" att göra. Och det sistnämnda har definitivt INGENTING med vad som är bäst att göra.
"Eliten" har också personliga preferenser, format av ett liv av fiske och den utrustning som funnits till buds. Det tar tid att lära om, ifall man nu vill/ska det. Och man kan ju fråga sig varför man ska bryta ett vinnande koncept om man inte måste. Gällande butikernas utbud så handlar det enbart om att erbjuda det man tror säljer bra. Multirullar som passar bra till abborrjiggning och som känns prisvärda för den stora massan är ett ganska nytt fenomen. Och sportfiskare, generellt sett, är ett enormt traditions- och vanestyrt släkte. Vi måste komma ihåg att vi som debatterar här och är beredda att importera utrustning från världens alla hörn för X tusenlappar bara för att testa en teori eller jaga den ultimata känslan, är en försvinnande liten del av det totala antalet sportfiskare i Sverige. Och det är den stora massans inköp som gör att ABU, Normark, BIOS och de andra går runt. Inte att jag får för mig att köpa t.ex. en Revo Mgxtreme. Sen hoppas jag innerligt att distributörer och butiker vågar satsa på multiutrustning för lätt fiske. Och att allt fler sportfiskare vågar ge det en chans. Det finns en lättspinntrend där ute som jag hoppas växer för varje år.
Nu sa jag ju att vi skulle lämna den debatten och sen slänger jag mig huvudstupa in i den. Men vi lämnar den nu, ok
Det finns material där för en lika lång separat tråd i det ämnet.
Så summan av kardemumman, vad är den? För mig är det iaf multi 24/7/365! Även om haspel kanske på papperet är bättre? Men "To Each His Own" och "Your Mileage May Vary" som det brukar heta. Det här är nog ett av de mest subjektiva ämnena som går att diskutera inom det här forumets ramar. Utom möjligtvis vilken färg på Buster Jerk är bäst
Sen tror jag att vi ska lämna debatten om vad den sk "eliten" fiskar med och varför, och hur utbudet i svenska butiker ser ut och varför. Det förstnämnda har nog rätt lite med vad som är "bäst" att göra. Och det sistnämnda har definitivt INGENTING med vad som är bäst att göra.
"Eliten" har också personliga preferenser, format av ett liv av fiske och den utrustning som funnits till buds. Det tar tid att lära om, ifall man nu vill/ska det. Och man kan ju fråga sig varför man ska bryta ett vinnande koncept om man inte måste. Gällande butikernas utbud så handlar det enbart om att erbjuda det man tror säljer bra. Multirullar som passar bra till abborrjiggning och som känns prisvärda för den stora massan är ett ganska nytt fenomen. Och sportfiskare, generellt sett, är ett enormt traditions- och vanestyrt släkte. Vi måste komma ihåg att vi som debatterar här och är beredda att importera utrustning från världens alla hörn för X tusenlappar bara för att testa en teori eller jaga den ultimata känslan, är en försvinnande liten del av det totala antalet sportfiskare i Sverige. Och det är den stora massans inköp som gör att ABU, Normark, BIOS och de andra går runt. Inte att jag får för mig att köpa t.ex. en Revo Mgxtreme. Sen hoppas jag innerligt att distributörer och butiker vågar satsa på multiutrustning för lätt fiske. Och att allt fler sportfiskare vågar ge det en chans. Det finns en lättspinntrend där ute som jag hoppas växer för varje år.
Nu sa jag ju att vi skulle lämna den debatten och sen slänger jag mig huvudstupa in i den. Men vi lämnar den nu, ok
Det finns material där för en lika lång separat tråd i det ämnet.Så summan av kardemumman, vad är den? För mig är det iaf multi 24/7/365! Även om haspel kanske på papperet är bättre? Men "To Each His Own" och "Your Mileage May Vary" som det brukar heta. Det här är nog ett av de mest subjektiva ämnena som går att diskutera inom det här forumets ramar. Utom möjligtvis vilken färg på Buster Jerk är bäst

Kommentera