Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Intressant läsning, boys! Tänkvärda, roliga och hetsiga inlägg och argument från alla håll och kanter. Funderar lite på hur jag själv och mitt fiske passar in i detta. Jag är fullständigt övertygad om att jag skulle jigga abborre bättre och effektivare med en väl anpassad haspelutrustning än med de multikit jag använder idag. Och då har jag ändå kommit hyfsat långt i utvecklingen av min multiutrustning. Men det är så förbaskat roligt att bara kasta med multikitten att jag inte har nåt val, och då har vi inte ens pratat om att faktiskt drilla fisk! Efter att jag fått en hyfsad borre på ett väl anpassat multikit så vill jag inte fiska haspel igen...inte alls faktiskt! Och så vet jag att flera andra multi-afficionados här inne känner. Kastar haspel längre och enklare med lätta beten? Generellt sett ja. Är en vettig haspelutrustning billigare än motsvarande multiutrustning? Oh God yes! Men känslan, bröder, känslan! För mig är det vad som fäller avgörandet. Inte hur många fisk jag fångar på en helg eller hur långt jag kan kasta en 4g Rapala i styv motvind. Jag har helt enkelt roligare när jag fiskar multi än när jag fiskar haspel. Vad gör det mig till? Dåre? Oinsatt? Visionär? Ineffektiv? Entusiast? Kanske alla ovanstående. Men vad gör det, vi fiskar väl ändå för att ha roligt?

Sen tror jag att vi ska lämna debatten om vad den sk "eliten" fiskar med och varför, och hur utbudet i svenska butiker ser ut och varför. Det förstnämnda har nog rätt lite med vad som är "bäst" att göra. Och det sistnämnda har definitivt INGENTING med vad som är bäst att göra.
    "Eliten" har också personliga preferenser, format av ett liv av fiske och den utrustning som funnits till buds. Det tar tid att lära om, ifall man nu vill/ska det. Och man kan ju fråga sig varför man ska bryta ett vinnande koncept om man inte måste. Gällande butikernas utbud så handlar det enbart om att erbjuda det man tror säljer bra. Multirullar som passar bra till abborrjiggning och som känns prisvärda för den stora massan är ett ganska nytt fenomen. Och sportfiskare, generellt sett, är ett enormt traditions- och vanestyrt släkte. Vi måste komma ihåg att vi som debatterar här och är beredda att importera utrustning från världens alla hörn för X tusenlappar bara för att testa en teori eller jaga den ultimata känslan, är en försvinnande liten del av det totala antalet sportfiskare i Sverige. Och det är den stora massans inköp som gör att ABU, Normark, BIOS och de andra går runt. Inte att jag får för mig att köpa t.ex. en Revo Mgxtreme. Sen hoppas jag innerligt att distributörer och butiker vågar satsa på multiutrustning för lätt fiske. Och att allt fler sportfiskare vågar ge det en chans. Det finns en lättspinntrend där ute som jag hoppas växer för varje år.

Nu sa jag ju att vi skulle lämna den debatten och sen slänger jag mig huvudstupa in i den. Men vi lämnar den nu, ok Det finns material där för en lika lång separat tråd i det ämnet.

Så summan av kardemumman, vad är den? För mig är det iaf multi 24/7/365! Även om haspel kanske på papperet är bättre? Men "To Each His Own" och "Your Mileage May Vary" som det brukar heta. Det här är nog ett av de mest subjektiva ämnena som går att diskutera inom det här forumets ramar. Utom möjligtvis vilken färg på Buster Jerk är bäst
    Senast ändrad av Fogeljazz; 2014-10-04, 23:29.

Kommentera

• Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
      Eller kan de vara så att de som fiskar så in i helvetes mycket, fångar sjukt mycket fisk och är jävligt mycket bättre än oss amatörer helt enkelt valt rätt utrustning? Att det finns en poäng med att lyssna på de som bevisligen är jävligt duktiga på det de sysslar med, snarare än snackiga förståsigpåare?
      .... jag kommer att svara på ett sätt som kan vara lite olämpligt och kanske lite privat. Hoppas att du står på dig. Här kommer det:

Har du fiskat med mig någon gång? Hur vet du att jag är en amatör? Kan det vara så att om att jag satsade på fiske på hel tid, skulle kunna leva på det, bli sponsrad och bli proffs. Vad vet du om det? Vet du vad, jag vet inte heller det och jag kommer inte att gå den vägen heller. Jag är inte intresserad.

... men en sak vet jag: Jag kan hjälpa dig att kasta med dina fantastiska rullar lite bättre och lite längre, det är bara och ringa mig, jag kommer, jag lovar. Om det finns något jag är bra på är på att hjälpa folk.

//T

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        .... jag kommer att svara på ett sätt som kan vara lite olämpligt och kanske lite privat. Hoppas att du står på dig. Här kommer det:

Har du fiskat med mig någon gång? Hur vet du att jag är en amatör? Kan det vara så att om att jag satsade på fiske på hel tid, skulle kunna leva på det, bli sponsrad och bli proffs. Vad vet du om det? Vet du vad, jag vet inte heller det och jag kommer inte att gå den vägen heller. Jag är inte intresserad.

... men en sak vet jag: Jag kan hjälpa dig att kasta med dina fantastiska rullar lite bättre och lite längre, det är bara och ringa mig, jag kommer, jag lovar. Om det finns något jag är bra på är på att hjälpa folk.

//T
        Jag och mina rullar klarar oss bra tack! Jag har återupplivat en gammal rulle från dig som behövde en hel del kärlek, you know

Beträffande din skicklighet vet jag inte mer än det du själv beskriver nämligen:

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Jag tror fortfarande att just när det gäller utrustningsfråga är vi långt efter ... oavsett vad svenska jiggeliten fiskar med ... och det vi måste göra är vara ute och fiska oftare för att se om vi amatörer blir duktigare på att hantera den utrusning som vi redan har ...

//T
        Något som jag tolkade som att din utrustningsnivå överstiger din fiskekompetensnivå, men det var kanske fel? Du är säkert en riktig monsterfiskare. Bara det att jag aldrig, till skillnad från många andra dissade storfiskare i tråden, aldrig hört någon annan säga det.

Kommentera

Jag och mina rullar klarar oss bra tack! Jag har återupplivat en gammal rulle från dig som behövde en hel del kärlek, you know
          ... och med den fick du, enligt många, den bästa spolen, som Daiwa eller var det Megabass har tillverkat hittills för den plattformen, tom nästan gratis. Om jag visste vad betalar du för dina rullar, jag kunde ha begärt det dubbla!

> din utrustningsnivå överstiger din fiskekompetensnivå: Sorry, fel igen. Det finns saker som man behöver inte prata om, framför allt inte i ett publikt forum .... jag är långt ifrån "en snackig förståsigpåare" . Att jag inte svarar på alla pik , gör mig inte till "handikappad". Jag bara medvetet ignorerar dom.

Precis, jag skrev ...

... och det vi måste göra är vara ute och fiska oftare för att se om vi amatörer blir duktigare på att hantera den utrusning som vi redan har ..
          Jag ville bara vara ödmjuk och tog med dig och SB i sällskapet, därför uttrycket.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2014-10-04, 23:46.

Kommentera

Det facto att jag behöver importera min fiskeutrusning, den fiskeutrustning som levererar mkt glädje varje gång jag fiskar med den , den fiskeutrustning som svenska eliten inte använder och jag vet inte varför , gör att vi, här i Sverige , är långt efter. Det är så jag menar. Att det inte finns en marknad för den utrusning jag gillar här hemma gör inte den fiskeutrusning direkt olämplig för att fiska våra svenska fiskar.

Sen att vi som är lite mer prylnördar har möjlighet att ta hem precis vilken fiskepryl som helst tack varje globalisering ändrar inte min uppfattning , för att den breda massan fortfarande tittar på Henke S och går och köper precis de prylarna han fiskar med tom färgen på jiggen....och då måste jag hålla med dig att det går att fånga borre med den utrusning med.

Vad kan jag göra om "den lämpliga utrustning för att bedriva framgångsrikt jiggfiske efter borre som finns att köpa i svenska butiker" funkade bra, men jag vill ha mer? Om då råkade jag testa en fiskerulle som levererar lika många fiskar och bra mkt mer fiskeglädje, ska jag inte köpa den då, bara för att den inte finns inte att i svenska butiker? Är det så du menar? Eller ska jag säga till mig själv: Tyst på dig Tonyex, funkar det för SB, då ska det funka för dig med? Eller menar du att jag ska nöja mig med "en lämplig utrustning för att bedriva framgångsrikt jiggfiske efter borre" när jag har möjlighet att testa 100 tals rullar och spön som har bättre kvalite och gör mig ännu gladare när jag fiskar, även om de kan kännas som att " jag har 100 miljoner på banken och inte använder dom"?

//T

Anton...det är väl ingen som har sagt att den utrustning som du gillar att fiska borre med är olämplig? Jag har i vart fall ej gjort det.....det vore ju som att säga att jag själv var dum i huvudet.....jag fiskar ju med i stort set samma saker....med glädje tom!!

Att ett inslag som det med Henke S får genomslag i försäljningen av prylar är inte så konstigt.....han verkar kunna sina saker och då är det säkert en hel del som tänker.....att duger det till honom så duger det till mig......du kan vara säker på att försäljningen av TD Fishmaker spön fick sig en rejäl skjuts uppåt efter programmet......hade själv bestämt mig för att köpa ett till Stellan.....men det räckte med lite torrviftning i butiken för att konstatera att det spöt var inget för mig (alldeles för kort bakgrepp och därmed alldeles för framtungt för att falla mig i smaken...)....

Nu finns det även andra profiler som påverkar vad som sker på marknaden.......krävs inte mycket för att inse att utan en viss FS-profils lovsång så hade antalet Excense-rullar på den svenska marknaden definitivt varit färre än vad de är idag....(OBS ! Ifrågasätter inte lovsången.....rullen är kanon....och hade jag inte haft två andra DC -rullar hade jag skaffat en på rot själv)

Självklart skall du fiska med det du trivs med.....det är väl ingen som sagt att du inte skall göra det......och jag har väl inte heller sagt att du bara får fiska med rullar som går att köpa i svenska butiker.......läser du mitt förra inlägg igen så ser du säkert att jag är precis av den motsatta uppfattningen......och inte heller har jag väl någonsin uttryckt att du inte skall välja och fiska med den utrustning som du trivs med....oavsett var du hittar den

Om du tror att jag med något enda av alla mina inlägg andats i den riktningen förstår jag om du blir upprörd.....men då kan jag bara be dig läsa igenom tråden en gång till....så skall du se att det finns inte en rad från mig som säger något sådant.....

/S
            Senast ändrad av Silverbågen; 2014-10-05, 00:05.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

... och med den fick du, enligt många, den bästa spolen, som Daiwa eller var det Megabass har tillverkat hittills för den plattformen, tom nästan gratis.

> din utrustningsnivå överstiger din fiskekompetensnivå: Sorry, fel igen. Det finns saker som man behöver inte prata om, framför allt inte i ett publikt forum .... jag är långt ifrån "en snackig förståsigpåare" . Att jag inte svarar på alla pik , gör mig inte till "handikappad". Jag bara medvetet ignorerar dom.

Precis, jag skrev ...

Jag ville bara vara ödmjuk och tog med dig och SB i sällskapet, därför uttrycket.

//T
              Ah! Du plockade in killen som inte jiggar och killen som jiggar med haspelrulle!

Sant om en del onödiga pikar. Det ber jag om ursäkt för.
              Dock, framställer man allt man säger som en självklar sanning och allt annat som okunskap framstår man lätt som grandios. Men det är ju inte detsamma som okänslig och svårkränkt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Snacka om brandfackla!!!....
                S
                Ludde, Ludde.....se vad du gjort!!!

/S

Kommentera

Ah! Du plockade in killen som inte jiggar och killen som jiggar med haspelrulle!
                  ... och vet du varför jag gjorde det, för att ni har allt som krävs för att bli minst lika bra som svenska elitfiskare...

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

Sant om en del onödiga pikar. Det ber jag om ursäkt för.
                  Dock, framställer man allt man säger som en självklar sanning och allt annat som okunskap framstår man lätt som grandios. Men det är ju inte detsamma som okänslig och svårkränkt.
                  Det är lugnt, jag vet att du menade inte det innerst inne. Vi alla har våra knep, jag har mina , du har dina , osv.
                  Tack, jag ska göra mitt bästa för att tänka på det. Ibland går det fort och fel ,det ber jag om ursäkt för ...

//T

Kommentera

• Anton....risk för missförstånd igen ser jag......

Ifrågasätter varken dina preferenser eller kunskaper om den typ av rullar och spön du fiskar med, tvärtom, du får gärna dela med dig av dem...

Det är nog många fler än jag som har haft nytta och glädje av att ta del av dem vid flera tillfällen.....skrev ju också i inlägget där jag lite mer objektivt försökte sammanfatta resonemangen att om men vill ha hjälp med förslag på lämplig utrustning för att jigga borre med multi så är du definitivt en av dom jag skulle vända mig till...

Det jag har vänt mig emot har varit när jag upplevt att du inte riktigt accepterar att andra kan ha andra uppfattningar än du själv .....du ifrågasätter om de har tillräckligt med erfarenheter för att ha en uppfattning ....eller t.o.m. antyder att uppfattningarna beror på att bristande kunskap eller förmåga.....sånt reagerar jag på.......

Reagerar gör jag också på direkta felaktigheter eller när du svänger dig alltför vidlyftigt med statistiken (T.ex när man säger många och så i praktiken handlar det om 2-3 personer).

Jag vill att du skall veta att sånt här reagerar jag på oavsett om jag delar samma uppfattning i grundfrågan eller ej.

Jag vet att du i grunden engagerar dig för att du vill hjälpa till och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter......det vill vi andra också som ger uttryck för våra åsikter i dessa trådar....

När det gäller ödmjukhet som jag pratade om tidigare.....så tycker jag att det är stor skillnad på att säga......"multin är överlägsen haspeln på alla väsentliga punkter"....och att säga "själv föredrar jag multi för enligt min uppfattning har den följande fördelar..."

I det första fallet blir det oundvikligt att ett sådant uttalande kommer hamna på kollisionskurs för det kommer alltid att finnas någon som med all rätt kommer att kunna tycka att du har fel...
                    Väljer du däremot att uttrycka dig på det senare sättet så blir det istället omöjligt att ifrågasätta....det är ju din uppfattning och den kan man inte ifrågasätta.....oavsett om man delar den eller ej...

/S
                    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-10-05, 01:39.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex
                      Inte ett dugg, det är rak på sak. Du byter fokus från sakfrågan ännu en gång och gömmer dig bakom bättre språk kunskaper alt bättre sätt att uttrycka sig. Det är lågt. Du kan bättre än så här.

Nu lägger du ord i min mun igen. Sluta med det tack! Det skulle verkligen uppskattas.
                      Go to inlägg #75 i den här tråden! Lägg ner med detsamma!

Världen är större en Fiskesnack, svenska fiskeeliten, Sverige, Europa. I slutändan handlar tråden mer om semantik än sakfrågan. Det är klart att det jag skriver är min egen uppfattning, inget annat, och jag tycker inte att jag behöver skriva det varje gång jag skriver något. Sluta märka ord/meningar och gör något bättre med min tid och även med din. Koncentrera dig på det viktigaste och det är att ha kul. Om du skulle vara en sådan språkpolis, då skulle du hacka på varenda j..... inlägg här på FS och du har inte gjort det. Inser du inte det? Kan du förklara, varför ger du dig på mig, på ett sätt jag kan förstå? Jag vet att det är inte personligt, för att i grund och botten gillar du mig, precis som jag gillar dig

... å även om att jag tycker att du har en poäng i det du skriver, jag tror att du ger dig på mig bara för att du känner mig .... om du skulle lyfta luren eller ta det via PM , då skulle det problemet vara borta från FS för länge sen! I stundens heta vi alla gör lite fel ... även en sådan perfekt människa som du har sina brister .... inte sant?

//T
                      Grabbar, grabbar, grabbar... Fram med kardan! Nu lämnar vi sandlådan och lägger ner. Trodde tonen berodde på den sena (tidiga) timmen. Vi är alla olika men vi måste acceptera varandra. Och Anton, det finns rullar som hänger under spöt och som faktiskt funkar. Och det går kanon att jigga borre med multi, om man nu tycker det är skönare...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 874 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57