Favorit bete för abborren och HUR fiskar du den? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorit bete för abborren och HUR fiskar du den?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Favorit bete för abborren och HUR fiskar du den?

Vilket/vilka är ditt favorit bete för randige krigaren, hur fiskar du den och varför?

Intressant hur olika tex jigg fiskas,
    Wobbler, vissa vevar andra knycker osv.

Wobbler mest Rapala har vart mitt favorit bete innan men nu när jag tagit upp abborrefisket igen efter många års uppehåll är det jiggen som tagit över.

Wobbler var rolig att fiska för att man kunde påverka den så mycket, knycka, dra, vev stopp m.m men nu är jiggen favorit och fått fina borrar med den. Roligt när man kan påverka betet och inte bara veva in o hoppas på det bästa.
    Drop shot har också kommit starkt senaste året och fått en hel del tid.

Håller på och lär mig jigga Och det är mycket att lära sig men kul som bara den.

Kommentera

Rapala clacking crank 53 i red crawdad färgen, massa ryck å knyck

Kommentera

Reflexspinnare var det förr. Men har fiskat några ggr med relaxjigg nu och fy fan va bra det funkar. Kör både ganska monoton inspinning och jiggning med den.

Kommentera

FKP Viblure - kasta ut, låt sjunka till önskat djup(om det inte är grunt), veva in i "lagom" fart. Samma metod för andra s.k "Lipless crankbaits"(t.ex Rapala Clackin Rap och Rattlin Rap med flera, men Viblure är den som gett bäst hugg/kast ratio).Fångar abborre från liten upp till 8 hekto(än så länge för min del, sku tro att betet tagit större exemplar)och gädda också för den delen. Har också nyss börjat med jiggfiske och har blitt barnschli't förtjust i 9cm Akara Grip Leech på drop-shot rigg med 2/0 Offset krok med "Texas riggning"(kroken förs först igenom framdelen och sen drar man den genom "buken" så den sitter tätt mot "ryggen" och blir inte lika fastnaiskräpochbråtebenägen). Jag brukar kasta ut, låta sjunka och sen ta hem den oregelbundet, men jobbar mest med veven och inte spötoppen. Ibland vevar jag bara in den jämnt och långsamt och det funkar ibland också.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Enda ja fått borre på är ju reflex. Men just nu har ja gett mig fasiken på att ja ska ta på jigg lr wobbler så ja nöter bara med de. De bara ska gå.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

storm chug bug eller någon spook. Finns inget roligare än ytbeten.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Relaxjigg.. Oftast ner på botten.. 4 snabba vev med ryck, ner på botten, repetera. Det är min standard rutin iallafall. Gillar när man känner den där lilla touchen på jiggen och man rycker till, och förhoppningsvis finns det lite vikt i andra änden.

Varierar ibland med mörtbitar/löja, antingen med flöte eller bottenmete. Och sen har jag ibland små löjliknande jiggar som jag har med ett päronsänke en bit under, som jag slänger i ibland och bara driver med båten när jag är lat..

Kommentera

2,5-3" Relax kopyto, fiskar den som "vanligt". Ner på botten, ett par-tre snabba knyck, ner på botten osv. Tvåa på listan får bli mindre spinnare, typ Vibrax 3, Wipp, Reflex mflr.

Wobblers har jag aldrig lyckats med...

Kommentera

Mitt favoritbete är nog Keitech Live Impact 3" dropshot riggat. Kört dom jiggarna i ett år nu och fångar alltid fisk. Dropshot är inte alltid det roligaste man kan köra och funkar inte så bra under varmare delen av sommaren men fasen vad effektivt det är annars! Allt jag gör är att låta riggen sjunka till bottnen, låta sitta några sekunder och skaka spötoppen försiktigt. Pause, skaka igen, pause och förflyttning.
                    Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 226 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B