UL VS Tunga spön - För gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL VS Tunga spön - För gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av krille87632 Visa inlägg
    tog pb på 11.2 118cm på ett daiwa laguna 7-28 på en reflex
    Jag antar att du inte fiskade riktat efter gädda, så grattis till pb och en fin bonusfisk. Men hur pigg var den gäddan när du var färdig med den? Hade du kunnat landa, kroka av och återutsätta den snabbare med kralligare utrustning?

Mjölksyra är inget att leka med, fiskar har dessutom mindre effektiva hjärtan än däggdjur vilket i kombination med varmt syrefattigt sommarvatten ger alldeles ypperliga möjligheter att dö av syrebrist, mjölksyra och utmattning.

Lätt gäddfiske för min del sker med ett 9' 15-40 grams spö. Sen är det klart att jag har tagit fina bunusgäddor upp till 7kg på jiggfiske efter gös och abborre, några av dessa har jag dock släpat bredvid båten en stund för att de ska få konstgjord andning och börja simma för egen maskin. Med tyngre utrustning så hade jag landat och krokat av dem betydligt snabbare med mindre utmattning som följd.

Att fiska riktat efter gädda med ul-utrustning känns inte helt rätt för mig.
    Senast ändrad av Låg_Profil; 2017-06-22, 00:35.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Intressant och lärorik diskussion om gäddfiske och lämplig utrustning. Det gäller alltså som jag förstår det att ha en utrustning som man kan veva in gäddan med utan att detta blir en onödigt utdragen process.

Då jag fiskat mycket ul efter abborre och då och då fått en och annan gädda som bifångst kan jag konstatera att redan en 2kg gädda kan ha tagit onödigt lång tid att veva in på ul-spöt. Då tror jag dock att det inte i första hand var spöt som begränsade invevningseffektiviteten utan snarare linans hållfasthet. Men 0,12 nylonlina stod bromsen inte på så många kg. Det gav fler rusningar än nödvändigt. Detta får mig osökt att tänka på linans betydelse. Vid ett annat tillfälle med tillräckligt kraftigt spö och en stark flätlina fick jag upp en gädda med skada på sidan. Skadan såg ganska färsk ut. Jag funderade på om den ovanligt livliga gäddan kunde ha skadat sig på min lina. Kan de göra det om de lyckas rulla/snurra linan runt sig?

Om fisken kan skära sig på linan funderar jag på att byta tillbaka till nylon av tillräcklig diameter eller om det är möjligt att undvika detta genom att välja en tjockare flätlina.

Kommentera

Låter långsökt att gäddan skulle ha skurit sig på linan, tror mer på att den fått ett bett av en annan gädda. Jag kör 0.12 flätlina på abborrullarna och det är tillräckligt för att det ska kännas tryggt att sätta skaplig press på en gädda.

Kommentera

För mig personligen sätter jag högre värde på att få upp firren i båten kontra hur den känns att drilla. Av den orsaken väljer jag nog hellre att "beefa" upp min utrustning.

Sen vetifan hur mycket "skönare" de är att drilla gäddor på en pinne upp till 8-10 gram jämfört med ett upp till ca 40g om man nu föredrar lättare utrustning?

Kommentera

En lämplig håv kan ibland vara ett bra verktyg för att förkorta drillningen när gäddan hugger när du fiskar abborre med lätta grejer. Fiskade efter abborre i början av augusti förra året och fick en gädda på 7,6 som rolig bifångst. 8 fots Westin W3 Dropshot -28g, Shimano Exage 2500, 0,13 Flätlina. Gick bara fint, gäddan hamnade i håven första gången den kom till båten och krokade lyckligtvis av sig själv en kort stund efter ankomsten till håven. En bild, vägning i det löstagbara håvnätet, en puss och sen tillbaks i plurret.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg
              Så du tycker inte att det roliga med fisket är att ta in fisken och känna ur den hugger och kämpar emot?
              Jag tvivlar inte på att även ditt hjärta slår extra snabbt och adrenalinet slår till när du får på en stor fisk. Det är för den känslan 90% av alla fiskare fiskar.

Du har rätt i att det är sadistiskt, vi gör faktiskt djuren illa när vi tar in dom med krokar som en sport, oavsett om vi försöker förtränga att vi gör något annat än bra för fisken, vi är dumma med fiskarna, det är vi så fort vi slänger ut en krok i vattnet, men många försöker att göra det så skonsamt som möjligt.

Eftersom att du tycker att UL är korkat och sadistiskt, vad säger du då om ismete? Det är ju så svagt och underdimensionerat som det bara kan bli. Frågar inte för att vara dryg, utan för att utveckla diskussionen och för att sätta proportioner då många dömer ut UL så hårt..
              Det roliga är att locka fisken att hugga. Sen är det mest trivalt det som kommer efter hugget. Fisken ska in och hakas av och så är det dags att se ifall någon annan firre är lika godtrogen. Ismete ägnar jag mig inte åt.

UL är abborrfiske och andra mindre fiskar. Jag har flera utrustningar av klenare dimensioner. Minsta UL-spöet täcker området 2-6g. Det skulle jag aldrig använda i ett vatten där det finns gädda. Faktum är att jag endast prövat det ett par gången men jag blir inte vän med konceptet bygelhaspel. Fast det senare är en helt annan fråga och hör inte hit.
              Senast ändrad av BeBest; 2017-07-07, 21:38.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag fiskar gärna och så ofta jag kan. I många år fiskade jag från land där plats fanns och då tillfälle gavs, med den utrustning som fanns i min hand och varje napp togs med förtjusning in och inspekterades för att som oftast åter sättas i för att simma vidare. Med tiden så inhandlades en båt för att underlätta mitt intresse och det gör den ju. Då jag fick ny luft under vingarna för att kunna idka mitt intresse och njuta dagarna med att fiska så började sökandet efter att även hitta ett spö och en rulle som jag verkligen gillade att fiska med, och för att vara praktisk och för att kunna sitta och leta (jo letar är ju det jag gör överlägset mest) så föll valet på en utrustning som inte kräver så mycket kraft och styrka av mig. Dom fiskar som jag nu faktiskt hittar tar jag med förtjusning in i min båt för inspektion och avkrokas efter bästa förmåga för att sedan åter sättas i och simma iväg. jag har ingen jättebåt ,så det blir ganska snart opraktiskt att ha en arsenal med olika spön, samt att jag omöjligt kommer kunna avgöra vad för vidunder som tänker nappa nästa kast (och jo jag ställer min båt stilla i nån vik och kastar därifrån). Men jag tycker nog när jag sitter där att jag är fiskare, och jag har sedan länge tagit ställning ifråga om återsättning, och fnyser åt dessa "gubbar" som urskillningslöst både nätar och öht fiskar upp och tar in allt som fastnar dessutom slänger till "räven" alla gäddor stora som små skadedjur som dom hävdar dom är". Nä jag gör så gott jag kan med en utrustning jag trivs bäst med och kommer fortsätta njuta av mina dagar på sjön som ,sportfiskare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                51 svar
                6 326 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08