När är det "för varmt" för havsöring vid kusten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När är det "för varmt" för havsöring vid kusten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Med anledning av vädret för tillfället frågar jag; Är nordanvind nåt att rentav jubla över när det är 15-17 grader(prognosen säger 16 grader kl20 ikväll,15 grader kl23 ikväll, men det kan vara en glädjeprognos, dvs det kan mycket väl visa sig vara varmare än så just där jag fiskar) i vattnet?

    Fiskar från sydligt pekande udde och dess sidor, har blåst från syd åtminstone igår, nu verkar det vara grisig vind från nordväst som gäller resten av denna dag+större delen av helgen.
    Senast ändrad av Usling; 2017-08-04, 16:44.
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #12
      Tjääna Tomas
      Vad är problemet,du får ju fisk. Jag vet inte om du tänkt på det men det du håller på med kallas för att utveckla havsöringsfisket. Det kan inte vara många som försöker kustfiska havsöring på dina breddgrader den här årstiden. Du verkar dessutom ha bra koll på det mesta runt omkring. Fortsätt så här så kan du lära oss hur man skall gå till väga. Det enda råd jag kan ge dig är att försöka hitta likvärdiga ställen som det där du får fisk.
      På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
        Tjääna Tomas
        Vad är problemet,du får ju fisk. Jag vet inte om du tänkt på det men det du håller på med kallas för att utveckla havsöringsfisket. Det kan inte vara många som försöker kustfiska havsöring på dina breddgrader den här årstiden. Du verkar dessutom ha bra koll på det mesta runt omkring. Fortsätt så här så kan du lära oss hur man skall gå till väga. Det enda råd jag kan ge dig är att försöka hitta likvärdiga ställen som det där du får fisk.
        På dom igen
        Bb
        Om hur många som skriver om kustöringsfiske i mina trakter här på fs ska ses som nån slags indikation för hur utbrett det är i trakterna så skulle jag säga att det är rätt få som håller på med det oavsett årstid. Det är jag och ChristerUmeå som skrivit rapporter "i modern tid"( https://www.fiskesnack.com/forum/sho...tenkusten-UMEÅ ). Sen råder det ju inget överskott av kustöringsfilmer på Youtube som utspelar sig norr om sthlms skärgård direkt....

        Har aldrig reflekterat över att jag eventuellt är ute på tidigare otrampad mark. Min grundtanke är att det alltid finns gamla rävar som är erfarna i det jag håller på att lära mig som kan ge tips och råd och dela med sig av resultaten av sina empiriska studier.
        All you need is Lubb.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          Med anledning av vädret för tillfället frågar jag; Är nordanvind nåt att rentav jubla över när det är 15-17 grader(prognosen säger 16 grader kl20 ikväll,15 grader kl23 ikväll, men det kan vara en glädjeprognos, dvs det kan mycket väl visa sig vara varmare än så just där jag fiskar) i vattnet?

          Fiskar från sydligt pekande udde och dess sidor, har blåst från syd åtminstone igår, nu verkar det vara grisig vind från nordväst som gäller resten av denna dag+större delen av helgen.
          Eftersom det är sommar är det värt ett försök. Hade vi pratat vårfiske hade jag bara testat vid abstinens.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

          Kommentera


          • #15
            Lördagkvällens fiske gav noll hugg. Vind från nord/nordost(dvs frånlandsvind) minst ettåetthalvt dygn, fläckvis rätt rejäl sådan. C:a 15,5-16 grader i vattnet. Såg en mindre fisk hoppa c:a 40 minuter före solnedgång, i övrigt inga livstecken under tiden jag var där, dvs från en timme före solnedgång till en timme efter solnedgång. Från idag har det varit sydlig vind(dvs pålandsvind)och enligt prognosen ska det fortsätta så i stort sett resten av veckan. Av detaljerna i vindprognosen att döma kommer delar av området vara ofiskbart pga risken att sköljas ner av vågor. Även om det eventuellt mojnar framåt quällschquist'n så kan det bli en hel del gammsjö där vid sydlig vind eftersom jag har öppet hav ända ner till Åland. Som tur är finns det lite mindre exponerade områden som även de borde få in en hel del vatten från syd. Nästa försök görs på onsdagkvällen 9/8 om inget oförutsett skulle inträffa. 15 grader i ytvattnet enligt prognosen.
            Senast ändrad av Usling; 2017-08-07, 22:48.
            All you need is Lubb.

            Kommentera


            • #16
              Tycker du gör det riktigt bra som krigar på! Ska själv prova i helgen. Då blir det hårdköra länge in på nattens timmar.
              https://fiskealand.com

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av FilipBlomberg Visa inlägg
                Tycker du gör det riktigt bra som krigar på! Ska själv prova i helgen. Då blir det hårdköra länge in på nattens timmar.
                Om vattentempprognoser är av intresse kan jag rekommendera denna; https://www.klart.se/se/kustkartor/s...tentemperatur/ (antar att du fiskar på Åland) Tydligare än smhi:s där man ska tolka utifrån färger. Huruvida den stämmer med verkligheten återstår att se, men den gång jag fiskat sen jag hittade den så felade den på ynka 0,5-1 grader.

                Glöm inte att ge en rapport efter fisket!
                All you need is Lubb.

                Kommentera


                • #18
                  Den är ju klockren, att man inte hittat det där tidigare. Har vattentemp i båten som stämmer någorlunda, så jag får se om det stämmer överens. Får väl rapportera om det iallafall om ingen fisk vill hoppa på.
                  https://fiskealand.com

                  Kommentera


                  • #19
                    Umgicks lite med min sydligt pekande udde igårkväll. Har blåst från syd sen nån gång i måndags morse. Mulet hela kvällen. Solnedgång 21:12 enligt smhi. Började vid den mer exponerade sidan först, c:a 20:10, där var det svag vind från syd och mild gammsjö. Körde där till 20:50 utan vare sig hugg eller observerade livstecken. Vattentemperatur på över 15,5 men under 16. Enligt klart.se skulle det vara 15 gradigt ytvatten på den tiden och platsen, så det får väl ses som att precisionen i prognosen var relativt god.

                    Kommer sen till den mindre exponerade sidan c:a 21:05 och där är det rätt lugnt vatten, snäppet över krusningar. Håller på där till c:a 22 utan livstecken. Samma vattentemp som på andra sidan. Går sen tillbaka till exponerade sidan, nu börjar det bli riktigt mörkt, kör där från 22:12 till 22:27 utan livstecken sen packar jag ihop, kör hemåt och unnar mig en påse ostkrokar och lite lärre.

                    Dom är knepiga att få kläm på di där kystörreterna. Förutsättningsmässigt borde det åtminstone varit hoppande/plaskande öring där(om jag ser till hur det varit de flesta gånger jag besökt platsen sen den där ödesdigra kvällen 22/7), men he va int he.

                    Nåväl, slitet med att reda ut frågetecknen och komma närmare sanningen, vägen och ljuset fortsätter!
                    All you need is Lubb.

                    Kommentera


                    • #20
                      Gick och la mig strax efter kl23 igår och ställde väckar'n på 02:20. I bilen påväg till udden kände jag en diffus men ändå påtaglig gemenskap med tidigare generationers sanningssökare, Kopernikus, Galileo Galilei, Charles Darwin, Stephen Hawkinge....

                      Kom fram till den exponerade sidan kring 03:20-03:25. Vindstilla men dessvärre såpass mycket gammsjö att det inte gick att stå där, så jag knatade till den lugnare sidan där första kastet gjordes kring 03:40. Där var det....lugnare, men ändå fin och mild böljande gammsjö. Mulet, c:a 14,5 grader Celsius i vattnet(skulle vara 14 grader enligt klart.se prognosen, så där var det god prognosprecision). Första livstecknet kom kl04:20, två minuter före klockslaget för soluppgången. En öring på c:a 7-9 hekto som tillfälligt lämnade vattnet ungefär en halv kastlängd från mig. En kort stund därefter kom nästa livstecken, en "plog" i ytan c:a en fjärdedels till en tredjedels kastlängd från mig. Men det blev inga hugg, och inga fler livstecken. 05:20 gjordes sista kastet sen packade jag ihop, unnade mig en grillad med reksallad, dillkrydda och ketchup+läsk på macken påväg hem.

                      Det är synnerligen svårt att få nån rätsida på di små gynnarna. Ibland syns inget på ytan, men dom hugger ändå. Ibland hoppar och plaskar dom, och hugger. Ibland hoppar och plaskar dom, men går inte att få att hugga. Snart säger jag som Caesar på Expressen Fredag-redaktionen i Tv-serien Percy Tårar, med käft'n full av gråt; "Ska det va såhär då vill jag ha gärna ha en manual att följa, för jag fixar inte det här längre!". Men jag får väl anta att jag själv måste skriva den manualen, ett fiskepass i taget.
                      All you need is Lubb.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 219 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 680 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      726 svar
                      61 382 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Bernie K  
                      Arbetar...
                      X