När är det "för varmt" för havsöring vid kusten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När är det "för varmt" för havsöring vid kusten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Men det är ju hö du fiskar... de är ju sådana. Kanske skulle du testa köra flugfiske eller bombarda?
    Bra jobbat annars. Jag vek ner mig igår pga friidrotten på tv.
    Skitfiske!!!!
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      Men det är ju hö du fiskar... de är ju sådana. Kanske skulle du testa köra flugfiske eller bombarda?
      Bra jobbat annars. Jag vek ner mig igår pga friidrotten på tv.
      Skitfiske!!!!
      Körde bombarda med Gulp Sandworm(funkade bra tidigt i våras när det var kallt i vattnet) en sväng. Ett problem är att jag har lätt för att fiska enformigt eller vad man ska kalla det. Tänket blir "jag fiskade ett visst stuk av bete på ett visst sätt i ungefär samma temperatur en gång och det gav ju resultat, det är säkrast att inte avvika från det mönstret alltför mycket", men jag försöker anpassa betets färg efter omständigheterna.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #23
        Hej på er.
        Tror inte att det går att ge klara besked ang temp , förhållandena runt våra kuster varierar stort. För egen del så har jag fått 4 godkända öringar under sommaren på kvällsfiske , slutet juni o under juli. Men vattentempen har varit ovanligt låg 16-17 på badstränderna och betydligt lägre på lite djupare vatten och på strömutsatta lokaler. Senaste 2 veckorna har vattentempen stigit och jag har bara fått junisar. Några kalla nätter kanske kan få fisken o närma sig " land ".
        Har sett en del större fisk som luftat sig , några har varit inom kastavstånd men de har hållit en annan diet än jag bjudit. Nu vill jag ha en september som bjuder kalla nätter det kan dra in lite större fisk. Både blank o lekfärgad. Har du tur kan du hitta lokaler med lekfärgad fisk som är rejält på hugget - men sätt gärna tillbaka fisk som börjat få eller har lekdräkt.
        Peter B

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
          Hej på er.
          Tror inte att det går att ge klara besked ang temp , förhållandena runt våra kuster varierar stort. För egen del så har jag fått 4 godkända öringar under sommaren på kvällsfiske , slutet juni o under juli. Men vattentempen har varit ovanligt låg 16-17 på badstränderna och betydligt lägre på lite djupare vatten och på strömutsatta lokaler. Senaste 2 veckorna har vattentempen stigit och jag har bara fått junisar. Några kalla nätter kanske kan få fisken o närma sig " land ".
          Har sett en del större fisk som luftat sig , några har varit inom kastavstånd men de har hållit en annan diet än jag bjudit. Nu vill jag ha en september som bjuder kalla nätter det kan dra in lite större fisk. Både blank o lekfärgad. Har du tur kan du hitta lokaler med lekfärgad fisk som är rejält på hugget - men sätt gärna tillbaka fisk som börjat få eller har lekdräkt.
          Peter B
          I min bok så är en potentiell matöring silverblank, relativt välgödd och minst 50cm lång(annars blir Länsstyrelsen syrak, på goda grunder dessutom. Om jag inte är ute och cyklar så har de utifrån sina utredningar dragit slutsatsen att en halvmetersöring i dessa trakter potentiellt har fått yngla av sig en gång). Dock så verkar 50+:arna vara få här i krokarna. Sen första turen i slutet av augusti 2016 har jag haft glädjen att få kroka av 10 öringar, av dessa var en exakt 50cm(blank men väldigt mager), det är den enda som klarat minimimåttet. Av de 11 jag tappat så är min bedömning att inte fler än en eller två möjligen kan ha varit 50+, men mest troligt inte.
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
            Körde bombarda med Gulp Sandworm(funkade bra tidigt i våras när det var kallt i vattnet) en sväng. Ett problem är att jag har lätt för att fiska enformigt eller vad man ska kalla det. Tänket blir "jag fiskade ett visst stuk av bete på ett visst sätt i ungefär samma temperatur en gång och det gav ju resultat, det är säkrast att inte avvika från det mönstret alltför mycket", men jag försöker anpassa betets färg efter omständigheterna.
            Ok. Jag har som levnadsregel att variera mitt fiske på Hö. Jag tycker det brukar betala sig...
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
              Ok. Jag har som levnadsregel att variera mitt fiske på Hö. Jag tycker det brukar betala sig...
              Får nog försöka med det också
              All you need is Lubb.

              Kommentera


              • #27
                Var ut med en trevlig ny bekantskap och dängde långt ut i skärgården. Vi hade 18 grader i vattnet på sina platser även fast vi var långt ut, och så blåste det hård sydlig vind, så det kändes inte jättehett inte... Vi fiskade bara fram till klockan 12 också.

                Han jag var med har kört mycket västkustöring och berättade vad jag tror kan vara tricket för att överhuvudtaget kunna få en öring på fluga under sommaren. Han sa att foamflugor i vitt och svart snabbt hemstrippade är grejen där nere. När dem ska fiska där nere så stiger dem också upp mitt i natten.

                Det känns som att det ska gå att få en sommaröring eftersom jag haft öringar som huggit på abborrjigg mitt i högsommaren. Tror dock det krävs mycket rörelse och ljud för att trigga huggreflexen, och då är ju foam/popperflugor att föredra.
                Körde ju givetvis fluga hela kvällen, men jag tror spinn kan ha en fördel med tanke på farten.
                /Filip
                https://fiskealand.com

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 219 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 243 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 550 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                55 svar
                12 680 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                726 svar
                61 407 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Bernie K  
                Arbetar...
                X