Jerkbaitfiske = Ryckfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitfiske = Ryckfiske

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av CObb
    2. tim och lazinko, om ni vill stoppa jerkbaitfiske kan ni ju stoppa föroreningarna först.. jerkbaitfisket kan man inte räkna med vad gäller fiskarnas hälsa och framtid gentemot föroreningar... det är ju pinsamt att se hur ni tänker..
    Det är snarare mer intressant att fundera på vad du tänker på. Vi tror på intet sätt att varken ett förbud, eller för den delen ett fortsatt jerkbaitfiske skulle förbättra miljön. Men visst kan man hitta långsynta argument, ni jerkbaitfiskare rycker och tar bort en del vegetation som förhindrar igenväxt med 0,000005%, argumenten mot tycker jag redan framkommit i tråden. De braxar som blivit felkrokade i ryggen är alla en del av ekosystemet, inte särskilt naturligt att bli krokad ur ett sådant här perspektiv?
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Är den här tråden på riktigt?

Eller sitter ni och intern skämtar?

Tim och lazinko om det är på riktigt verkar ni onekligen rätt korkade....

/Johan

Kommentera

herregud ....2 stora tänkare här ser jag, tim o lazinko. ni lär ju ha typ 56 fadderbarn var så grymma som ni e, save the world jippie! "felkroka med avsikt" har nyss blivit utsedd till veckans briljantaste kommentar...grattis!

"orättfärdiga fiske" ni får de att låta som domedagen är här, rikta in er på nätfiske och oljeutsläpp eller nått så länge. ni framstår bara som dumma.

ni måste ju nästan skämta,, om inte, orka lägga energi på något man inte ens kan påverka ett dugg.

"när tunga beten plogar i vattnet med häftiga rörelser" - de va ju en ganska cool replik dedär

nerö boys, nu drar ja ut o "ryckfiskar"

PS: "Tänk själv... Du är i Kina... Du går till en bordell och får könssjukdommar, då har du ju valt detta? Du hade ju kunnat låta bli och gå på en bordell hemma eller försökt ragga upp någon tjej på krogen... Det är så braxarna tänker "
        -oo va gött , alltid undrat hur firrarna tänker, TUR att du redde ut detta! grym liknelse..verkligen. jeje orka
        Senast ändrad av muppsson; 2006-06-12, 00:40.
        2006 schturabburejsn ur

Kommentera

Ursprungligen postat av muppsson
          herregud ....2 stora tänkare här ser jag, tim o lazinko. ni lär ju ha typ 56 fadderbarn var så grymma som ni e, save the world jippie! "felkroka med avsikt" har nyss blivit utsedd till veckans briljantaste kommentar...grattis!
          Du har bilder i galleriet på fiskar du tagit på jerk. Inte vidare objektivt va? Vore likadant som att en nationaldemokrat skulle uttala sig om invandring.
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av tiM
            Du har bilder i galleriet på fiskar du tagit på jerk. Inte vidare objektivt va? Vore likadant som att en nationaldemokrat skulle uttala sig om invandring.
            Nu får du ju hejda dig. Politiska åsikter har intet med den här frågan att göra.

Men för att fotsätta på din stig. När sverigedemokraterna hamnade lite i blåsväder så intervjuades en vänsterpartist i media. När svenska satanistkyrkan i Uddevalla hamnade i en prekär situation så ställdes dom inte mot väggen eller gavs rätt att förklara sig, nej man intervjuade en lokal präst från en intilliggande kyrka för att utreda deras diaboliska tilltag. Vansinne i båda fallen.

Att lyssna på en jerkfiskare borde väl vara det naturliga när frågan gäller jerkfiske. han lär ju veta bättre än dig hur verkligheten ter sig.

jag rekomenderar starkt att prova ett par år med jerkfiske innan du börjar fladdra läpp om ämnet. Det simpla faktumet att du sett en bild på en felkrokad panka ger dig inte rätt att ifrågasätta hela företeelsen och påstå dig VETA att det är en grymmare form av djurplågeri än andra C&R-varianter av vår kära fritidssysselsättning.
            www.brofiske.net

Kommentera

Kommentar

Jag gissar att hela tråden är på skämt och att Tim sitter och flinar på sin kammare över alla upprörda svar.

Dock kommer det finnas de som översätter 'jerk' till 'ryck', missförstår hela metoden och sedan ropar efter ett förbud. Så vi kan egentligen ha debatten redan nu så vi alla vet var vi står.

Så mitt inlägg är:
              Jerkfisket är inte ett ryckfiske. Ryckfiske är när man försöker dra fast fisk som inte velat hugga utan bara kommit i vägen. Jerkfiske är ett sätt att att få vobblern att gå på ett mer lockande sätt, för att locka fler fiskar att hugga.

Motargumentet från Tim tycks vara att brax felkrokas. Just braxen leker i samma typ av vikar som gäddan. och de simmar runt nära varann i stora stim. Jag har alltid trott att anledningen till varför man ibland krokar brax under lektid är för att fisken fiskar upp jämsides med vobblerna och vill "simma med i stimmet", på samma sätt den gör med övriga fiskar i viken.

Tittar man på hur en brax blir felkrokad så sitter kroken alltid i sidan nära ryggfenan. Skulle man felkroka brax pga ryckfiske skulle krokarnas placering i fisken variera mer. Jag tycker inte man felkrokar mer brax än förr när man bara fiskade vanliga spinn-vobblers.

Dessutom felkrokar i stort sätt aldrig någon anna fisk än just brax. Jag har aldrig felkrokat en abborre eller gädda, utan det är bara brax man felkrokar - och det är bara runt braxens lektider detta sker. Egentligen är ju detta ett bevis för att det INTE handlar om ryckfiske - inga andra fiskar fastnar ju?

Tycker man att risken för braxen är på tog för allvarligt kan man ropa efter ett förbud för fiske i vassvikar i samband med braxleken. Det vore dock en väldig inskränkning i fisket och folks rekreation i skärgården och sveriges sjöar. Men visst kan frågan diskuteras, precis som mete med levande agn kan diskuteras.

Dock, håll er till sakargument. Att i debatten dra in argument såsom prostitution, pappor som vill skjuta sin familj, eller huruvida Gud vill det ena eller det andra, känns konstigt.

Hälsning Anders Krus
              Senast ändrad av krus; 2006-06-12, 05:15.
              Anders Krus - www.skargardsfiske.se

Kommentera

Högst vettigt skrivet krus..
                /Richard

Kommentera

Ursprungligen postat av tiM
                  Jerkbaitfisket har växt och blivit en populär fiskemetod i dessa dagar. De viktigaste argumenten för detta fiskesätt är att fiskaren använder sig av ett betydligt aktivare fiske än vad som kan uppnås med det ordinära spinnfisket. Här gäller det att själv påverka betets gång för att nå bra resultat och få utdelning. Men det finns nackdelar, vid första anblicken går det att likställa mycket i praktiken med ryckfiske. Jag vet inte riktigt hur väl informerade länsstyrelse och fiskerättsinnehavare är om detta fiskesätt i deras vatten. Därfor kontaktade jag den statliga myndigheten - Naturvårdsverket för att få igång en diskussion. Jag lägger in mitt mail nedanför, dock fick jag ett autosvar om att de för tillfället är på tre veckors semester.

Bifogade bland annat dessa bilder, som visar att fisk felkrokas på sina naturliga rörelsemönster, och att därmed jerkbaitfiskarna är krafitgt överrepresenterade att kroka fisk på andra ställen än i mun- och svalj:

Nå, vad tycker ni, bör man tänka om gällande stora krokstorlekar och häftiga rörelser när man är väl medveten om konsekvenserna? Riskerna finns att ett fortsatt legitimerande av detta orättfärdiga fiske för med sig att ryckfisket blir accepterat rent etiskt och moraliskt´.

Detta är ju årets skämt!! Hade du lagt in denna post runt 1:a april så hade den varit riktigt, riktigt bra!

Men allvarligt... Hur mådde du inatt klockan 00:02
                  *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
                  http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Jag har aldrig ryggkrokat eller felkrokat en brax eller annan icke jerkbar fisk på jerk. Däremot har en å annan strukit med på både spinn och trolling så det kanske är läge att skicka in att trolling med feta vobblers borde förbjudas? Trollar man pelagiskt vid stim av betesfisk kan det ju faktiskt hända att en mört eller annan fisk får sig en åktur. Då kanske man även skall förbjuda trolling?

Rycka in betet med avsikt att felkroka??? Jag hoppas verkligen detta är ett skämt...
                    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Havsfiske

Om man ska förbjuda jerkfisket kan man ju lika gärna förbjuda pilkfiske också för hur mycket fisk felkrokar man inte när man pilkar både torsk och sill. Och det är ju bokstavligen talat ryckfiske. Du kommer aldrig få din vilja igenom ändån så lika bra o lägga ner.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57