Jerkbaitfiske = Ryckfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitfiske = Ryckfiske

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hahaha!

Ja jag blir full i skratt när jag läser hur en person kan säga att det är fel med "jerk" men ändå äge en egen utrustning??
    USA politisk dubbelmoral.....
    Jag säger som 90% av tråden är detta ett skämt?
    Så vidare påläst på ämnet jerk kan ju inte Lazinko eller tIm vara?

Jag pratade jerk fiske med en herre från sportfiskarna när vi träffades vid en fiske premiär, vi pratade lite om just detta, men båda sa att det är förvånansvärt lite brax som felkrokas, och jag kan inte tänka mig att ngn på detta forum har vart ute med jerk-prylarna för att riktat rycka brax hahaha det vore ju helt sjukt!
    Pike on The fly!

Kommentera

Kan någon förklara exakt hur ett jerkat bete har större chans att kroka en fisk än ett spunnet?

Kommentera

Har aldrig felkrokat så mycket brax som vid ett idmete för något år sedan, tror det blev runt 10st under dagen. Oerhört irriterande då det såg ut som klockrena hugg på spöt. Det ända jag felkrokat vid jerkfiske är en gädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
          Jag skämtar ej.

Ett exempel;
          Om det är en familj som står på en gata... Du är polis. Pappan har pistol och ska döda sin familj.

Du skjuter pappan och råkar döda både pappan och ena barnet... Är du då oskyldig till barnets död? Ok... Det är inte med avsikt, men det hade gått att undvika om du inväntade nationella insatsstyrkan som hade skjutit honom med prickskytt.

Man kan likna detta vid jerkbaitfisket... Istället för att dra några kast extra med wobblern så chansar man och kör på jerkbaiten... Och därför felkrokas vissa fiskar, och som i exemplet dödar man oskyldiga.

Väl mött, Lazinko.

Det var den sämsta liknelsen jag skådat! Och jag hoppas att du skojar, angåede att man med avsikt felkrokar fiskar med Jerkbait, och att du får det att låta som att det händer stup i kvarten och för alla som använder sig av den fisketekniken.

Angående brevet så stod det att man skadar fisken med krokar i grövsta laget, vill man få Jerkbaitfisket förbjudet skall även huggkrok förbjudas i min mening. Och ifall man inte ska felkroka fiskar av misstag eller skada dem på något sätt, kan man väl lika gärna lägga ner sportfisket, och sitta på sandstranden med ett bar öl, eller då kan man väl trampa på några spindlar och andra insekter på vägen dit.

Snart får man väl inte vistas utomhus utan att idioter vill komma med nya lagar att man inte får döda insekter - av misstag.

Kommentera

Jag är helt säker på att detta är ett skämt från lazinkos sida, och om det mot all förmodan inte skulle va det så får han nog tänka om lite, för det börjar bli skämmigt. Men som sagt det ÄR bara ett skämt!

Kommentera

Ursprungligen postat av krus
              Jag gissar att hela tråden är på skämt och att Tim sitter och flinar på sin kammare över alla upprörda svar.

Dock kommer det finnas de som översätter 'jerk' till 'ryck', missförstår hela metoden och sedan ropar efter ett förbud. Så vi kan egentligen ha debatten redan nu så vi alla vet var vi står.

Så mitt inlägg är:
              Jerkfisket är inte ett ryckfiske. Ryckfiske är när man försöker dra fast fisk som inte velat hugga utan bara kommit i vägen. Jerkfiske är ett sätt att att få vobblern att gå på ett mer lockande sätt, för att locka fler fiskar att hugga.

Motargumentet från Tim tycks vara att brax felkrokas. Just braxen leker i samma typ av vikar som gäddan. och de simmar runt nära varann i stora stim. Jag har alltid trott att anledningen till varför man ibland krokar brax under lektid är för att fisken fiskar upp jämsides med vobblerna och vill "simma med i stimmet", på samma sätt den gör med övriga fiskar i viken.

Tittar man på hur en brax blir felkrokad så sitter kroken alltid i sidan nära ryggfenan. Skulle man felkroka brax pga ryckfiske skulle krokarnas placering i fisken variera mer. Jag tycker inte man felkrokar mer brax än förr när man bara fiskade vanliga spinn-vobblers.

Dessutom felkrokar i stort sätt aldrig någon anna fisk än just brax. Jag har aldrig felkrokat en abborre eller gädda, utan det är bara brax man felkrokar - och det är bara runt braxens lektider detta sker. Egentligen är ju detta ett bevis för att det INTE handlar om ryckfiske - inga andra fiskar fastnar ju?

Tycker man att risken för braxen är på tog för allvarligt kan man ropa efter ett förbud för fiske i vassvikar i samband med braxleken. Det vore dock en väldig inskränkning i fisket och folks rekreation i skärgården och sveriges sjöar. Men visst kan frågan diskuteras, precis som mete med levande agn kan diskuteras.

Dock, håll er till sakargument. Att i debatten dra in argument såsom prostitution, pappor som vill skjuta sin familj, eller huruvida Gud vill det ena eller det andra, känns konstigt.

Hälsning Anders Krus
              Ja, precis vad jag skulle skriva eller ungefär, det lönar sig att läsa en hel tråd ibland. Tim och Lazinko, jag sällar mig till dem som förutsätter att ni just nu sitter och garvar åt denna "provkation" al´la ironi och humor. För, jag kan inte ta detta på allvar.... Har jag rätt så har ni lyckats ordentligt, well done...
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Värmeslag eller....?

På skämt eller inte spelar vad mig anbelangar ingen som helst roll.
                Trådens upphovsman och hans tillskyndare måste ha drabbats av ett kollektivt hjärnsläpp av den senaste tidens värmebölja. Maken till slitsnack har jag inte läst på mången år.....

"Hjulet snurrar men hamstern är död", "Hissen går inte ända upp", "Lyset är på men ingen är hemma" mm mm är givna kommentarer på sådana här antiideér.

Jerk betyder visserligen rycka på engelska men därvidlag slutar likheten.

Ordet jerk har som bekant en annan betydelse också och den känns mer relevant i sammanhanget........

//Tantor
                [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Jag tror inte att man ska översätta rakt, för " jerk off " betyder väl inte att man ska rycka av den

Kommentera

wiz din ryckfiskare! Kolla nu vad du ställt till med!! Jag sa ju att jag inte skulle lägga upp den där bilden. Men du skulle promt visa hur man fångar en brax. Nu kanske jerkfisket blir förbjudet!

LaSsE

Kommentera

Ursprungligen postat av mikepike
                      Jag tror inte att man ska översätta rakt, för " jerk off " betyder väl inte att man ska rycka av den

Dagens bästa!

Härlig "diskussion" för övrigt... Folk har definivt för mycket fritid nuförtiden. Stick hellre ut och dika ut nåt kärr med spade eller nåt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57