Hej. Blir inte riktigt klok på när gäddan hugger. Tycker mig läsa överallt att gäddan oftast hugger vid ett spinnstopp när fisket är trögt. Och att det är bra med lååånga spinnstopp. Är det bara jag som inte upplever det så? Om gäddan är i stöten så spelar det ingen roll men när fisket är trögt och gäddan bara följer efter så har jag mycket större framgång när jag istället ordentligt ökar farten på betet. Vet inte hur många gäddor jag har ”tappat” när jag tokvevar den sista metern för att kasta på nytt. Då upplever jag att många följare hugger....eller försöker hugga men missar när jag lyfter upp betet ur vattnet framför nosen på gäddan. Och en tappad fisk för mig....
Lite samma sak med deadbait. Har försökt ett par gånger men med noll framgång. Strömmingen bara hänger där utan att gäddan bryr sig minsta. På ett av mina favoritställen där jag nästan jämt får gädda vid spinnfiske har jag tappat strömmingarna eller mörtarna vid flera tillfällen. De har legat kvar på botten hur länge som helst. Inga gäddor har varit det minsta intresserade av fisken. De brukar tom simma förbi. Någon annan som upplever samma sak eller vad gör jag för fel?
Lite samma sak med deadbait. Har försökt ett par gånger men med noll framgång. Strömmingen bara hänger där utan att gäddan bryr sig minsta. På ett av mina favoritställen där jag nästan jämt får gädda vid spinnfiske har jag tappat strömmingarna eller mörtarna vid flera tillfällen. De har legat kvar på botten hur länge som helst. Inga gäddor har varit det minsta intresserade av fisken. De brukar tom simma förbi. Någon annan som upplever samma sak eller vad gör jag för fel?
Kommentera