När hugger gäddan? I spinnstoppet eller???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När hugger gäddan? I spinnstoppet eller????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När hugger gäddan? I spinnstoppet eller????

Hej. Blir inte riktigt klok på när gäddan hugger. Tycker mig läsa överallt att gäddan oftast hugger vid ett spinnstopp när fisket är trögt. Och att det är bra med lååånga spinnstopp. Är det bara jag som inte upplever det så? Om gäddan är i stöten så spelar det ingen roll men när fisket är trögt och gäddan bara följer efter så har jag mycket större framgång när jag istället ordentligt ökar farten på betet. Vet inte hur många gäddor jag har ”tappat” när jag tokvevar den sista metern för att kasta på nytt. Då upplever jag att många följare hugger....eller försöker hugga men missar när jag lyfter upp betet ur vattnet framför nosen på gäddan. Och en tappad fisk för mig....

Lite samma sak med deadbait. Har försökt ett par gånger men med noll framgång. Strömmingen bara hänger där utan att gäddan bryr sig minsta. På ett av mina favoritställen där jag nästan jämt får gädda vid spinnfiske har jag tappat strömmingarna eller mörtarna vid flera tillfällen. De har legat kvar på botten hur länge som helst. Inga gäddor har varit det minsta intresserade av fisken. De brukar tom simma förbi. Någon annan som upplever samma sak eller vad gör jag för fel?
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Jag upplever nog att de flesta av mina gäddor hugger i spinnstoppet eller precis efter. Jag gör flera väldigt korta spinnstopp (typ 1s) vid varje kast samt 2-3 längre spinnstopp (2-10s).
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Utan att vara någon expert på spinnfiske så tror jag att det är en sanning med modifikation. Spinnstopp är effektivt endast för beten som ser levande ut fastän man slutar att veva samt för fisk som är i stöten och verkligen jagar betet. Med det sagt så funkar spinnstopp troligtvist dåligt med exempelvis ett skeddrag eller spinnare som "dör" när man slutar att veva. Samt när fisken är så trög att den struntar fullständigt i betet som drar förbi. När fisken är så pass trög är det lämpligare med ett beten som ser attraktiv ut fastän man vevar hem mycket långsamt, exempelvis en fluga.
      Senast ändrad av Darkduck; 2018-05-03, 17:46.

Kommentera

Jag håller nog lite med Mankan också, har inte haft något bättre fiske när det man har vevat och hämtat hem betena långsamt. Vet inte riktigt vad som klassificeras som långsamt fiske men om vi säger spinnstopp på 30 - 40 sekunder eller t.om lite mer och mellan det veva väldigt långsamt så blir det alldeles för tråkigt att spinnfiska dessutom. Då kan man lika gärna meta, tycker jag. Har fått dom sega vintergäddorna när jag har gjort som jag nästan alltid annars gör, vevar hem det lite ryckigt och med stopp - fall och sedan upprepa. Ibland fort, ibland lite segare men knappast något slowmode-fiske.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Det bästa är väl att variera. Oavsett vad jag fiskar på kastar jag ett par gånger i samma riktning med olika tempo.

Ibland hugger de på snabb hemtagning, ibland på långsam, ibland vid spinnstopp. Emellertid svårt att avgöra vad exakt det är som triggar dem - varför just variation kan vara att föredra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Hej. Blir inte riktigt klok på när gäddan hugger. Tycker mig läsa överallt att gäddan oftast hugger vid ett spinnstopp när fisket är trögt. Och att det är bra med lååånga spinnstopp. Är det bara jag som inte upplever det så? Om gäddan är i stöten så spelar det ingen roll men när fisket är trögt och gäddan bara följer efter så har jag mycket större framgång när jag istället ordentligt ökar farten på betet. Vet inte hur många gäddor jag har ”tappat” när jag tokvevar den sista metern för att kasta på nytt. Då upplever jag att många följare hugger....eller försöker hugga men missar när jag lyfter upp betet ur vattnet framför nosen på gäddan. Och en tappad fisk för mig....

Lite samma sak med deadbait. Har försökt ett par gånger men med noll framgång. Strömmingen bara hänger där utan att gäddan bryr sig minsta. På ett av mina favoritställen där jag nästan jämt får gädda vid spinnfiske har jag tappat strömmingarna eller mörtarna vid flera tillfällen. De har legat kvar på botten hur länge som helst. Inga gäddor har varit det minsta intresserade av fisken. De brukar tom simma förbi. Någon annan som upplever samma sak eller vad gör jag för fel?
            Hej Mankan;

Vid mitt eget fiske efter laxartade fiskar som Lax, Havsöring, Röding och vanlig Öring kommer många av huggen vid ojämn inspinning med en serie av korta vev-stopp. Hugget har då oftast kommit när draget sjunker eller vevas igång igen.....

Många av mina fångade riktigt stora Gäddor har huggit vid snabbt ökad inspinningshastighet mot slutet av invevningen och då speciellt när jag samtidigt snabbt drar spöt i 90 grader åt vänster eller höger sida...

Långsam inspinning vid kallt vatten och snabb inspinning vid varmt vatten brukar också förbättra mina fångster av stora Gäddor...

Den som regelbundet vill fånga riktigt Stora Gäddor kan läsa och följa mina 34 Gäddfisketips nedan...

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
            Leif Engström
            Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-04, 09:42.

Kommentera

Håller med det riggs säger. Brukar ofta växla mellan spinnstop samt ökad hastighet, brukar hugga i pausen men det kan vara efter en ökad hastighet eller vid ett stop. Sen har alla gäddor jag tagit i vår tagit när jag jerkat snabbare än vanligt. Så det kanske gäller att trigga dem vid denna tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                Utan att vara någon expert på spinnfiske så tror jag att det är en sanning med modifikation. Spinnstopp är effektivt endast för beten som ser levande ut fastän man slutar att veva samt för fisk som är i stöten och verkligen jagar betet. Med det sagt så funkar spinnstopp troligtvist dåligt med exempelvis ett skeddrag eller spinnare som "dör" när man slutar att veva. Samt när fisken är så trög att den struntar fullständigt i betet som drar förbi. När fisken är så pass trög är det lämpligare med ett beten som ser attraktiv ut fastän man vevar hem mycket långsamt, exempelvis en fluga.
                Håller med där med spinnare, men skeddrag som tex Utö och Atom rör sig riktigt lockande när dom fladdrar ner vid spinnstopp, samma med havsöringskedar..

Kommentera

Senhöst/vinter brukar ja ha bäst resultat med spinnstop, speciellt med McMio.
                  Då kommer huggen ofta i stoppet eller precis när betet får fart igen.
                  Men som med allt fiske så gäller det att prova sig fram till vad som fungerar för tillfället, oavsett årstid.

Kommentera

Ursprungligen postat av storfiskarn81 Visa inlägg
                    Senhöst/vinter brukar ja ha bäst resultat med spinnstop, speciellt med McMio.
                    Då kommer huggen ofta i stoppet eller precis när betet får fart igen.
                    Men som med allt fiske så gäller det att prova sig fram till vad som fungerar för tillfället, oavsett årstid.
                    Hej Storfiskarn 81;

Berätta gärna för oss andra Gösfiskare hur mycket din 102 cm långa Gös vägde...

Leif Ivarssons 97 cm långa Svenska Rekordgös vägde 12.530 gram och många av Gösdrottningen Cecilia Grönbergs Rekordgösar var kortare än din 102 cm Gös....

Min största Gös vägde 8,6 kilo och den var 91 cm lång....

Gösfiske är som att lägga pussel!

Old Firehand
                    Leif Engström

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 279 visningar