Tafs för havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs för havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tafs för havsöring

    Hej.

    Hur tillverkar ni era egna FC tafsar till havsöring. Använder ni lekande i änden emot flätlinan och sedan beteslås?
    Ingen expert, bara en glad entusiast!

  • #2
    Imoroved albright lr fg knut ska du knyta fc till flät med, inget lekande.

    Kommentera


    • #3
      Precis, knyt ihop dom, annars kommer du veva in beteslåset i spöringarna då och då, det är ingen höjdare

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Danilo Visa inlägg
        Hej.

        Hur tillverkar ni era egna FC tafsar till havsöring. Använder ni lekande i änden emot flätlinan och sedan beteslås?
        Jag skarvar linorna ögla mot ögla. Dubbel överhandsknut. Kör bara genomlöpare. Trileneknut på kroken. Trots denna snuskigt simpla lösning vet jag av erfarenhet att det iaf håller för snuskigt stark havsöring i sommarform på två kg.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #5
          Ang. Beteslås kör jag inte med det. Jag knyter ett lekande i tafsen och kör fjäderringstång vid betesbyte.
          Känns säkrare.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
            Ang. Beteslås kör jag inte med det. Jag knyter ett lekande i tafsen och kör fjäderringstång vid betesbyte.
            Känns säkrare.
            Så kör jag oxå fast jag använder nageln de få gånger jag byter drag, brukar mest envisas med mina 30grams koppar snaps, sen så får jag oxå för mig att gången blir bättre utan beteslåset i alla fall på vissa beten.

            Kommentera


            • #7
              Tack för alla svar! Anledningen till att jag funderar på lekande emellan flätlinanoch FC var att jag upplever att jag tappar mycket fisk pga att de lyckas slita sig loss. Därav tänkte jag istället för en dubbel grinner för att få ihop linorna köra ett lekande där. I övrigt kör jag litet beteslås och dubbla fjäderringar på kroken. Verkar som ni experter tycker detta är lite overkill.
              Ingen expert, bara en glad entusiast!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Danilo Visa inlägg
                Tack för alla svar! Anledningen till att jag funderar på lekande emellan flätlinanoch FC var att jag upplever att jag tappar mycket fisk pga att de lyckas slita sig loss. Därav tänkte jag istället för en dubbel grinner för att få ihop linorna köra ett lekande där. I övrigt kör jag litet beteslås och dubbla fjäderringar på kroken. Verkar som ni experter tycker detta är lite overkill.
                Jag är ingen expert, bara en HÖP*.
                När det gäller att tappa fisk har jag gått över till ett styvare spö och tappar nu klart färre fiskar. Det krävs ju lite för att driva in kroken...

                HÖP: HavsöringsÖverintresserad Person.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #9
                  Tjänna
                  Betaslås och lekande alla dar i veckan. Att man vevar in lekandet på spöringarna är lätt att fixa med en mjuk färgad "pärla" som kanske också funkar som attraktor.
                  Jag använder dock beteslåset typ två turer sen byter jag till nytt, eftersom materialet blir utmattat och kan gå sönder. Använder ibland fastach beteslås, men dessa är svåra att använda om man kör med sandgrävling eller gladsax, eftersom dessa har tjockt gods i själva öglan.
                  På dom igen
                  Bb
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                  Kommentera


                  • #10
                    Intressant. Vilka storlekar kör ni med på lekande och beteslås. Kullagerlekande? Då de är skygga vill man väl använda de allra minsta?
                    Ingen expert, bara en glad entusiast!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 140 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X