Favoritjigg till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritjigg till abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Min go to-jigg för klart/halvklart vatten vid hyfsat varma temperaturer är Piglet i färgen violet, är det grumligt/kallt brukar jag köra en swimming ribster i limetreuse. En sommarkväll i klart vatten fungerar det mesta jag hittar i lådan (med undantag för SZ MCrubber bass i Dawn, den har jag aldrig fått nåt på).

    Sen har jag inte testat mig igenom så speciellt många olika modeller och färger helt enkelt för att de jag har fungerar tillräckligt bra, jag byter snarare teknik än färg. Men med tanke på det lilla utbud som passerat min jigglåda är mina "favoriter" inget att gå efter. Det man fiskar med är det man får fisk på, som redan konstaterats. Det enda jag är sugen på att köpa nytt och testa nu är kräftjiggar.
    Dawn är den jag tagit överdrivet mest på sedan jag började använda den.
    Det blev min, och är min go-to så att säga.

    Men är ett grumligt hummusvatten... Men övriga färger funkar bra med. Men jag måste testa Dawn minst en gång.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #32
      På tal om jiggande efter borre, är det bara jag som har haft betydligt sämre fiske på det sättet under de senaste tre veckorna? Började satsa hårdare på det mer nu under sensommaren och hade bra resultat vid de flesta passen men nu får jag knappt någonting. På mina senaste tre turer fick jag endast fisk nu senast och då fick jag två 100g-borrar på typ fyra timmars fiske vid lite olika platser i Mälaren.

      Någon som har något tips på var jag ska leta nu när vattentemperaturen har sjunkit till nästan 16 grader och soltimmarna är färre? Vilken typ av botten? Vilken jigg? Vilka vikter? Snabbfiskat eller långsamt? Många av fiskarna jag hittade på lodet stod vid botten, borde jag nästan släpa jiggen eller ska jag köra traditionellt med ryck, invevning och sen låta den sjunka?

      Kommentera


      • #33
        I grunt vatten och jobbig dybotten kör jag nästan alltid vanlig 5cm twintail i motoroil eller chartreuse. Ibland vit. 4-5gr skalle. Då kör jag in dom utan bottenkontakt. Funkar bra.

        Lite djupare och snällare botten är det enkelsvans i 5-7cm och skalle 5-7gram beroende på djup. Shad teez ”löja” är en annan favorit jag gillar.

        Jag testade många shadjiggar under många år men trodde inte på dom och fick inte heller ett skit på dom. Absolut noll. Hittade Shad teez och trodde på den redan i affären. Den funkade kanon från första kastet. Är 100% övertygad om att man fångar på det man tror på.

        Kommentera


        • #34
          Min favorit just nu är Westins Stanley the stickleback i färgen sangria. Har fiskat ut allt min svärfar använt.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #35
            Fy vad gammal jag känner mig efter ha läst den här tråden!
            Jigg hör till mina favoriter. Dock kan jag bara säga vit kropp med grön skalle.
            När jag fyllde min jigglåda så fanns det enkel svans, twintail och fiskar i olika storlekar.
            Jag har läst så många olika jiggnamn i denna tråd att det fyller ett A4

            Kommentera


            • #36
              Denna säsongen har Grubster varit bäst överlag. Arkansas shiner tror jag färgen heter. (Brun rygg/silvergrå) 6cm tror jag den är.
              Sen vill jag tro att jag fått mer fisk när jag bytt till tungsten skallar kontra bly.
              Men det kanske är placebo.

              Kommentera


              • #37
                Mina egna är dom bästa för mig
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #38
                  Jag köper massa olika mesta bara för att inte stå där med något man skulle velat pröva som man inte har med sig
                  Samt är av övertygelsen att man fiskar bäst med det man gillar och kan hantera.

                  Sen bedömer jag att borren faktisk är lite tjurig.
                  det kan spela roll att byta typ av jigg, storlek och svanstyp samt vikt beroende på deras humör.

                  Är dom i stöten spelar betet inte så stor roll.

                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #39
                    Har haft ett närmast perverst bra fiske på både abborre och gös på 3" chartreuse KNALLGUL i år

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                      Har haft ett närmast perverst bra fiske på både abborre och gös på 3" chartreuse KNALLGUL i år
                      Samma här, den färgen är sjukt bra
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X