Vilken lågprofilrulle till prickskytte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lågprofilrulle till prickskytte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Om att Salty-rullen är unik...
    ”Detta medför att rusar fisken så ger rullen ljud ifrån sig, men inte när du kastar.”

    Måste vara en av de märkligaste formuleringarna jag hört... vem vill ha en rulle som väsnas vid kast!? Gör andra rullar det? Absolut inte vid klickande slirbroms! Har man en rulle med knarr så kan man inte kasta med knarren på.

    Vad vill ABU ha sagt?
    Klart man kastar med knarren påslagen!
    Lika självklart som att vända haspelrullen åt rätt håll (alltså uppåt) och veva baklänges.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Om att Salty-rullen är unik...
      ”Detta medför att rusar fisken så ger rullen ljud ifrån sig, men inte när du kastar.”

      Måste vara en av de märkligaste formuleringarna jag hört... vem vill ha en rulle som väsnas vid kast!? Gör andra rullar det? Absolut inte vid klickande slirbroms! Har man en rulle med knarr så kan man inte kasta med knarren på.

      Vad vill ABU ha sagt?
      Nja, knarren är på,, eller rättare sagt det finns ingen knapp för den, det är automatknarr.

      men håller med om konstig formulering,
      abu garcia svängsta kunde ej hitta denna rullen , på frågan om dom hade någon lågprofilare med knarr.
      men dom letade nog bara bland revo utbudet.

      Konstigt nog så är knarr väldigt vanligt i det asiatiska utbudet, är fisket annorlunda där?
      jag tror det är denna jag kommer att köpa.
      Tack för all input.

      Kommentera


      • #43
        vad tror ni om detta spö?
        väldigt snabb action men bara 17 gram?
        https://mojoshop.se/fiskeutrustning/...um-x-fast.html

        Kommentera


        • #44
          Från Beast till BFS och spö -150g eller kanske -17,5g... på 5 sidor! Ska bli intressant att se var detta landar! :-)

          Tommy Blomander, vertikalgöskungen körde för några år sedan med ett "Shimano vertikalspö och en Shimano citica- lågprofilrulle med en Sufix flätlina 0,15 mm" och hade redan vid det laget 9 gösar över 10 kg... så kralligt gäddapö och 10kg broms kan nog vara obehövligt.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
            vad tror ni om detta spö?
            väldigt snabb action men bara 17 gram?
            https://mojoshop.se/fiskeutrustning/...um-x-fast.html
            Mjuk topp är precis vad du inte vill ha på ett vertikalspö, och alldeles för låg kastvikt.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              så kralligt gäddapö och 10kg broms kan nog vara obehövligt.
              Klart det är.

              När vertikalandet efter gös började bli riktigt populärt här hemma för knappt 15 år sedan eller något i den stilen blev jag ombedd att ta hem en drös lämpliga spön och några rullar åt bekanta som i princip enbart bedrev vertikalfiske.
              Det slutade med några klassiska basspön på runt 7 fot med kastvikt från 1-1.5oz, alltså cirka 30-45 gram. Märken/modeller som Shimano Compre, Daiwa Zillion, Shimano Cumara, Damiki Dark Angel samt Kistler Helium och Magnesium var några av spöna jag plockade hem från USA.
              Framförallt Kistlers -1oz fungerade bra då toppen var lagom känslig för att finstyra bete samt registrera hugg samtidigt som bottendelen hade rejäl kraft.
              Dessa parades ihop med främst Daiwa Viento men också Curado, Citica, Cronarch i 50-100-storlek från Shimano samt Aggrest, Zillion och någon Fuego/Alphas samt Sol från Daiwa.
              Vissa rullar fick lameller av kolfiber.
              Nu vet jag inte om några riktiga monstergösar fångades men en hel del 5+ samt gäddor större än så, hörde aldrig några klagomål på att prylarna skulle vara för klena. Standardbetena var Fin-S Fish runt 5 tum.

              Men vad vet jag, det är inte mitt fiske och jag langade mestadels enbart fram prylarna. Idag kanske det krävs rena muskyprylar för samma fiske, tiderna förändras ju som bekant.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                Mjuk topp är precis vad du inte vill ha på ett vertikalspö, och alldeles för låg kastvikt.
                extra fast är deras hårdaste topp, den är INTE mjuk.
                men 17 gram kanske är för dåligt

                Kommentera


                • #48
                  https://mojoshop.se/fiskeutrustning/...rate-fast.html

                  edit
                  jag försökte få bilden med deras action,, men man får välja bilden längst till höger.
                  Jag blev väldigt såld på deras hela spön, jag har ju mina spön i båten och trailar så utan delning är ju trevligt.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                    extra fast är deras hårdaste topp, den är INTE mjuk.
                    men 17 gram kanske är för dåligt
                    Även om detta kan stämma i vissa fall blandar du friskt mellan äpplen och päron.

                    "Extra fast" avser spöts aktion men i det här landet borde vi istället börja kalla det böjkurva.
                    Det är alltså en beskrivning av hur stor del av klingan som böjer sig vid en given belastning, ju längre ut mot toppöglan kurvans vertex befinner sig desto "snabbare".
                    Att ett spö har en extrasnabb aktion innebär inte per automatik en "hård" topp, den yttersta delen av klingan kan tvärtom vara väldigt mjuk.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Även om detta kan stämma i vissa fall blandar du friskt mellan äpplen och päron.

                      "Extra fast" avser spöts aktion men i det här landet borde vi istället börja kalla det böjkurva.
                      Det är alltså en beskrivning av hur stor del av klingan som böjer sig vid en given belastning, ju längre ut mot toppöglan kurvans vertex befinner sig desto "snabbare".
                      Att ett spö har en extrasnabb aktion innebär inte per automatik en "hård" topp, den yttersta delen av klingan kan tvärtom vara väldigt mjuk.
                      Vad menas då?
                      jag menar hur vet man hur hård eller styv en topp är?

                      Ex mina metspön 12 fot är väldigt mjuka och spötoppen och en bra bit av spöet gungar vid liten belastning.
                      här vill jag ha en topp som snabbt återgår till att vara rakt, alltså inte gunga fram och tillbaks 20 minuter.

                      däremot vill jag inte ha halvaktion utan att hela spöet ska jobba vid stor fisk.
                      när jag var ung...... 70 talet, så fanns det helaktion , halvaktion och toppaktion.

                      Är ex detta spöet ett bättre val?

                      https://mojoshop.se/fiskeutrustning/...rate-fast.html


                      Och jag blandar säkert mellan äpplen och päron och kanske nån citron ibland, detta är INTE för att jävlas utan jag begriper tydligen inte bättre, sorry!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 219 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 548 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 676 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      725 svar
                      61 253 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X