Vilken lågprofilrulle till prickskytte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lågprofilrulle till prickskytte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    abe be inte om ursäkt!!!
    Det är ju ett diskussionsforum, saker ska stötas och blötas. Ingen vet allt.
    Jag är själv minst sagt förvirrad kring benämningar, klassningar, finesser, påståenden och annat kring moderna fiskespön. Det är nog ytterst få som har full koll.

    Mitt mer ingående intresse, med viss kunskap i följe, började då jag komponerade några customspön till mig och ett par vänner. Då var man så illa tvungen att sätta sig in i termerna.
    Det ska också sägas att spöns egenskaper och deras benämningar skiljer sig från tillverkare till tillverkare och från marknad till marknad.

    Hur styv en topp är får du gissa dig till baserat på spöts uppgivna betesviktklassning, "power", aktion samt tillverkare och modell.
    Eftersom dessa parametrar sällan överensstämmer tillverkare emellan är torrviftande eller helst provkastande enda sättet att vara någorlunda säker.
    Själv brukar jag fråga i fiskebutiken om jag får belasta ett demospö med olika vikter med den rullen jag tänkt till spöt monterad, det brukar inte vara några problem.

    Många så kallade basspön kombinerar en extrasnabb aktion med relativt bastanta toppar, dessa spön uppfattas inte sällan som "underklassade" av många svenska fiskare.
    Däremot kan vissa spön för den europeiska (och till viss del japanska) marknaden klassas "Extra Fast" och ha något som liknar dropshot-toppar, alltså väldigt tunna och mjuka.

    Jag brukar visa besökare två av mina spön för att tydligt understryka att böjkurva, klingors återhämtning, allmän känsla och lämplig kastvikt absolut inte är samma sak.
    Spöna är Daiwa Zillion 7' 1/8-5/8oz (3.5-18 gram) samt Daiwa Powermesh 6'6" -3oz (-85 gram).
    Det lätta spöt "svajar" betydligt mindre än det tunga, klingan rör sig inte lika mycket vid torrviftande trots endast cirka en femtedel av kastvikten jämfört med det tyngre spöt.
    Intressant nog är dessa spön också tämligen rätt klassade, många som inte känner till spöna upplever Zillion lämpat till högre kastvikter än Powermesh baserat just på den obelastade klingans rörelse och allmänna känsla.
    Med det här vill jag säga, TESTA tilltänkta spön om du kan!

    Återigen hade jag personligen valt något i stil med ett amerikanskt typ av spö, -1.5oz kastvikt och "Fast"-aktion till vertikal. Då avser jag dock betesvikter av den gamla skolan, det vill säga relativt låga sådana.
    Det är också min personliga preferens, andra föredrar kanske ännu lättare, vissa föredrar gäddspön.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

      Vad menas då?
      jag menar hur vet man hur hård eller styv en topp är?

      Ex mina metspön 12 fot är väldigt mjuka och spötoppen och en bra bit av spöet gungar vid liten belastning.
      här vill jag ha en topp som snabbt återgår till att vara rakt, alltså inte gunga fram och tillbaks 20 minuter.

      däremot vill jag inte ha halvaktion utan att hela spöet ska jobba vid stor fisk.
      när jag var ung...... 70 talet, så fanns det helaktion , halvaktion och toppaktion.

      Är ex detta spöet ett bättre val?

      https://mojoshop.se/fiskeutrustning/...rate-fast.html


      Och jag blandar säkert mellan äpplen och päron och kanske nån citron ibland, detta är INTE för att jävlas utan jag begriper tydligen inte bättre, sorry!
      Absolut bättre än ditt förra exempel, lite väl långt för att vara optimalt till vertikalfiske men du kan ju sätta dig längre bort från givaren... längden funkar som allround för mig har några 7,5 or och kastvikten bör funka utmärkt till inte alltför tunga vertikalbeten. Moderate ger mer åt helaktionshållet men det "svarar" nog långsammare, längre ned i klingan vid mothugg skulle jag tro

      Kommentera


      • #53
        Tack båda ovan, då har jag två att välja på, då jag svat st croix med hull och hår:

        https://mojoshop.se/mojo-bass/1474-s...-moderate.html
        lite hög betesvikt kanske, vore ju kul att kunna kasta ett 12 grams reflex med, dock snyggare med kork.

        https://mojoshop.se/mojo-musky/1481-...eavy-fast.html

        troligen bättre kastvikt men inte kork men detta handtag är väl nytt för 2020, detta spö finns även i 7,6 fot

        Har jag landat rätt nu, och isåfall vilket?

        Kommentera


        • #54
          Du får skaffa bred båt om du ska sitta så långt från givaren. 6-6,6 fot funkar bäst.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Du får skaffa bred båt om du ska sitta så långt från givaren. 6-6,6 fot funkar bäst.
            Ok, men vill ju kunna kasta med det med,, så då är väl 7,1-7,2 fot en bra kompromiss?

            Jo jag sitter i fören på kastdäck i en baden baden stol och kaffekopp givaren sitter i aktern.....
            båten är 4,35m.....

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

              Ok, men vill ju kunna kasta med det med,, så då är väl 7,1-7,2 fot en bra kompromiss?

              Jo jag sitter i fören på kastdäck i en baden baden stol och kaffekopp givaren sitter i aktern.....
              båten är 4,35m.....
              Låter trevligt men då behöver du väl ett megalångt spö

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                Låter trevligt men då behöver du väl ett megalångt spö
                hmm, det går ju sätta stolen på golvet mellan bakre o främre kastdäck,, slipper ju lite vind med då.

                men gillade du bass eller musky?
                eller ska jag leta vidare?

                Kommentera


                • #58
                  Jag har aldrig varit särskilt imponerad av st croix så jag är nog fel person att fråga, köper hellre japanskt än amerikanskt om det ska kostas på lite extra. Till vertikal behöver man absolut inget superspö, mitt gamla W3 duger fint även om det knappast andas lyx.

                  Kommentera


                  • #59
                    Nej kanske rätt , jag kollade på Westin men för på st croix

                    någon annan som tycker nåt?
                    musky tror jag mest.

                    Kommentera


                    • #60
                      Håller definitivt med holden , dels behövs inget exotiskt superspö, dessutom fungerar 6'6" eller till och med kortare fint för betes- och fiskkontroll nära båten.
                      Det går alldeles utmärkt att kasta med spön av den längden också, särskilt vid båtfiske.
                      Har haft otaliga spön från 5-6'6", rätt spö/rulle-kombination och dessa har kastat helt adekvat för mina behov.

                      Svår kompromiss med ett spö som kastar 80 meter och samtidigt är smidigt nog för vertikalfiske intill båtkanten.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 384 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X