Fiske i nytt vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i nytt vatten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i nytt vatten

    Hej, första gången jag gör ett inlägg här så hoppas det blir rätt. Hur som helst så har jag börjat fiska i en ny sjö och nu under sommaren så är jag inte helt hundra på vart jag ska stå och fiska. Tyvärr har jag inte tillgång med ekolod eller lyxiga el- motorer eller liknande, men vad jag tror så vill man helst stå vid grynnor, branter/höjd skillnader med platåer och så.

    Jag har varit ute i tre dagar och sett att det finns fisk i sjön, men jag får inget alls. Visserligen har det varit väldigt varmt senaste dagarna och nästan vindstilla, men jag har även fiskat på sena kvällar under dessa dagar. Jag har både försökt fiska på vikar/uddar med växtligheter, men även jigg fiskat djupare vid större djup. Jag tänkte dela med mig av en gammal djupkarta på sjön och höra vad ni tycker jag borde stå eller göra.


    PS. Är främst ute efter gädda, abborre.

  • #2
    Jag skulle lagt tid runt öarna. Getö ser giftig ut t.ex för grövre fisk.
    En grynna är bara en ö som inte når vattenytan. Så öar lockar lika bra.
    Jag kartlägger mycket sjöar. Så jag ser mycket. Tittar ju på lodet hela tid. Fisk verkar föredra långsamt sluttande mot för en vertikal kant.
    Ser man fisk ute på "djupen" så står dom i regel i anslutning till botten.

    Gäddan som Oldfisherman påpekat står där vinden blåser på och ofta med solen i ryggen! Du ska ha solen i ögonen när du kastar mot gädda.
    Abborren däremot har andra spelregler. Och ingen har nog ett givet kort. Den kan stå lite hur som helst. Ofta vid maten. Tänk på vad den äter i sjön. Är det mycket sten? Kan det kanske finnas kräftor? Äter den löja? Eller är det mört och abborre? Abborren som jagar smågli av mört eller abborre finner du ofta grunt och dom jagar ofta upp småfisk i ytan. Den som äter löja eller gurka (nors) det finner du mer anslutning till kanter.

    Min kamrat som vertikalfiskar abborre. Han söker dom endast efter kanter. Han har ekolod men inget han litar på säger han. Och han får fisk även om ekolodet inte visar fisk.

    Angående uddar så förvänta dig inte att dom fortsätter lika ut i vattnet. Dom kan göra konstiga krokar.

    När det är mycket öar så brukar det vara mås. I jakt efter abborre så är dom bättre än ett ekolod. Dom patrullerar hela sjön.

    Kommentera


    • #3
      Om du vill ha gädda, så testa att rodrag med två spön och olika flytande vobblers, längs kanter och mellan öarna. Spinnfiska sedan där du får fisk. Förhoppningsvis så hittar du fläckar där gäddorna står och ser ett mönster när du täcker mycket vatten.
      Senast ändrad av Matte77; 2020-06-17, 21:54.

      Kommentera


      • #4
        husbehov
        Tack för svar! Var ute igen och fick en hel del abborre och visste att det skulle vara mitt säkra kort. Kanske ska stå nära öar och kasta ut mot det djupare för gädda, typ som du sa. Det här med vinden har jag hört om innan, men aldrig använt i praktiken (får bli ändring på det). Matte77
        Trolla genom partier i sjön är nog inte alls fel som du säger.
        Går även gummibeten bra i trolling? Tänker på typ Shad Teez/Pig shad osv.

        Kommentera


        • #5
          Gummi beten går alldeles utmärkt att trolla med , problemet är att hålla rätt djup .
          "HalvDan var här"

          Kommentera


          • #6
            Ja du kan trolla med nästan vad som helst. Flytande wobblers är enklare då de flytet upp när du stannar och du slipper fastna i massa skit. Sedan så behöver du inte köra så djupt då gäddan ofta stiger en bra bit och nyper betet när de är på humör.

            Bra flytande 15cm klassiska wobblers är tex bomber, zalt, nils master, Westins jätte dessa har fångsgaranti vid trolling. Du kan även testa att trolla med tex Buster jerk, salmo slider, Westin swim på ett spö det kan vara grymt effektivt vissa dagar.
            Senast ändrad av Matte77; 2020-06-18, 14:28.

            Kommentera


            • #7
              Matte77 Aa precis. Trolla med jerk har jag inte tänkt på innan. Får bli lite att trolla lite mer sen efter midsommar.


              Förresten glad midssomar i förväg på er!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              17 svar
              3 192 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg harlequine  
              Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
              40 svar
              3 240 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 668 svar
              361 510 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HA-Lures  
              Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
              52 svar
              12 416 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TiSo
              av TiSo
               
              Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
              713 svar
              60 193 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Robbe511  
              Arbetar...
              X