Den stora tråden om hårdbeten abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om hårdbeten abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Den stora tråden om hårdbeten abborre

    Med tanke på att vi har en finessetråd, tänkte jag att det var lika bra att skapa en tråd för diskussioner om hårdbeten också. Här kan vi ge varandra tips, trix och kunskap kring ämnet hårdbeten till abborrfiske. Både fisketeknik, utrustning och upplevelser kring temat hårdbeten. Det kan vara hur nischat eller hur enkelt om man vill. Inga frågor är dumma och inga frågor är för nischade.

    Här förklarar vi sakligt för varandra och försöker lära ut och dela erfarenheter. Att beskriva tekniker i detalj välkomnas varmt.

    Så, här har vi den: Tråden för temat hårdbeten, abborre.

  • #2
    Hej har fråga om storlek på betet, när fiskar med Jerkbait och Crank. Har inte fiskat så mycket med hårdheten, när jag fiskar Abborre speciellt inte på vintern, Och vad tycker ni om Jerkbait som man använder till Gädda fast små, tex Buster eller swim beten finns ju dom som är 5-10 cm, eller använder ni bara wobblers som går att jerka,

    Kommentera


    • #3
      Vad gäller jerkbaits tycker jag man ska tänka ”match the hatch”, jagar borrarna löja/nors/strömming föredrar jag att kasta slanka beten typ shadow rap men äter dom mört kan nyckeln vara shadow rap shad eller annat lite högre bete. Swimbeten tror jag inte på för borre, möjligen om man tar hem dom onaturligt snabbt men då skulle jag hellre gå på cranks.

      Kommentera


      • #4
        Hur gör ni med crank och jerkbait?? Beteslås eller knyter ni direkt i nosögla med eller tar ni bort fjäderringen

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av söderberg85 Visa inlägg
          Hur gör ni med crank och jerkbait?? Beteslås eller knyter ni direkt i nosögla med eller tar ni bort fjäderringen
          Använder en så liten hake som möjligt, alltså inget lekande. Påverkar inte gången alls skulle jag säga.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av söderberg85 Visa inlägg
            Hur gör ni med crank och jerkbait?? Beteslås eller knyter ni direkt i nosögla med eller tar ni bort fjäderringen
            Jag använder ett Fastach i storlek 1. Har tagit bort fjäderringen då den egentligen inte gör någon nytta om man inte knyter direkt i den.

            Kommentera


            • #7
              Körde alltid fasttach förut men efter ett par tappade fiskar/beten pga detta gick jag tillbaks till hake/snap.

              Kommentera


              • #8
                Vad ska man tänka på, om man ska köpa ett spö, till jerkbaits till Abborre, även vibration, bete... Får börja med ett haspelspö, har en bra rulle som jag kan använda.... Har tänkt mig att köpa ett spinnspö och rulle, fast för vänta med det, tycker att det är skönast med multi när man jerkar/twitchar, om det är samma teknik som Gädda

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av söderberg85 Visa inlägg
                  Hur gör ni med crank och jerkbait?? Beteslås eller knyter ni direkt i nosögla med eller tar ni bort fjäderringen
                  Jag fiskar de flesta beten med en liten duolock hake som sitter hårt (men inte så hårt att den är omöjlig att få upp). Darts Nice Snap eller Armada Tackles näst minsta duo-hake är bra. Vill man ha bästa möjliga duo-beteslås tycker jag att märket Active från Japan gör i särklass bäst duo-lock hakar, speciellt Active Lure Snap Strong i storlek 0 eller 1. Oslagbara. Jag anpassar låset vid jerkbaits efter hur betet sjunker. Beteslåset kommer ha extra vikt tack vare haken och därmed måste man tänka till lite. Har man trimmat betet perfekt utan lås och kör en för tung hake kommer betet sakta sjunka. Vissa sjunkade jerkbaits (exempelvis DUO Spearhead Ryuki) fiskar jag med ögleknut (Rapalaknuten). De får mycket bättre gång i droppet då. Även spybaits fiskar bra med ögleknut men där är det inte riktigt lika noga. Experimenterar fortfarande en del där dock. Crankbaits är bara att tuta och köra med en rundad ögla, i mitt fall en duo-lock hake. Anpassar man storleken på denna till crankbaitet man kör blir det perfekt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Känns som pengar i sjön att betala 5 kr styck för en duo-hake i Sverige när man får 100 st för 15 spänn på valfri kinasajt - det är en böjd ståltråd, inte direkt raketforskning att tillverka.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 332 svar
                    265 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    865 svar
                    140 713 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 032 svar
                    194 850 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av Mankan G, 2017-02-01, 16:03
                    256 svar
                    79 381 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JONNIE ROCKER  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X