Ang Ambassadeur 5601C4 (vänstervevad) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang Ambassadeur 5601C4 (vänstervevad)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Förövrigt använder mina kamrater Kråkan och Karpan varsin C4 4601.Dom är nöjda, i varje fall är Karpan på gång att köpa en till att ha till ett styvare jerkspö.
    Egentligen är det en C3a med ett extra kullager och en annan utväxling.Lätt med ev. reservdelar mao.

//S
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

tjacka den!

Bergman far du en bra deal ar det inget att snacka om.

MVH

Jenk

Kommentera

Åsunden.
        Jo jag lärde mig spinnfiske med en Record 1300 1960.
        I mitten av 60-talet köpte jag en begagnad Ambassadeur 3000 av en klasskamrat. Det enda som påminde om en Ambis var att den var röd och hade centrifugalbroms men spolen kunde inte frikopplas. Record 1750 var nog på sitt sätt mera Ambassadeur i så fall. Denna fuskambis fiskade jag en hel del gädda med fram till 1978 då jag fick ärva en mycket tidig äkta Record Ambassadeur 5000.
        Den blev då degraderad till gäddvinsch från att ha använts till att fånga stor öring och röding uppe i Kiruna med omnejd. Jag tror att det med största sannolikhet fortfarande går att dra på rödingar uppåt 3 kilo i en av sjöarna, där rullens förre ägare huserat men jag tiger om platsen. Vill inte locka någon att begå tjyvfiske... =)
        Denna dyrgrip pensionerades 82 och ersattes av en 5000 med tumtangent. Den är min reservrulle idag. Syncron skaffade jag för ungefär tio år sen.

Parallellt med de röda multirullarna fiskade jag med en AbuMatic 20. Den var min standardrulle för allt vad lätta beten hette. 1974 skaffade jag mig min första SyncroMatch 503. Den satt på ett väl vekt haspelspö men den utrustningen övertog 20:gans roll som abborrjagare.
        20:gan hamnade på ett ringförsett och ställbart franskt teleskopmetspö, Extens 40. 503:an följdes av ytterligare en, som förpassade 20:gan till hyllorna.
        Teleskopspöet kändes lite ohanterligt emellanåt så för tio år sen köpte jag en rejält read ABU Feralite Cobra matchmete. Det året fick jag för första gången nästan vad jag ville ha i julklapp en SyncroMatch 1044.
        Som jag ser det i dag behöver jag inga mer rullar. Dock tror jag mig behöva byta några spön.
        Premiärturen med den första SyncroMatchen gav ett annorlunda napp. Fick upp ett kastspö med en AbuMatic 150. Servade upp rullen bytte ett par smådelar för ett par tior och sen har den lärt mina ungar och kompisar att fiska. Den använder jag än emellanåt. Det var kvalitet i ABU:s grejor på den tiden!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag skulle vilja lägga till några rader angående olika utväxlingar (gear ratios) på Ambassadeurer.

Det är inte bara mängden lina per vev-varv som är olika för de olika utväxlingarna. Enligt fysikens lagar så kommer dessutom den kraft som går åt att föra veven ett varv att vara olika.

Den högsta utväxlingen (6,3:1) innebär att det blir tyngre att veva hem ett bete, därför har ofta dessa Hi-Speed-rullar en lång vev som motverkar detta. Skulle man t.ex. ha en kort enkelvev till en sådan rulle så blir det mycket tyngre att veva.

Den lägsta utväxlingen (3,8:1) kan tyckas innebära ett j-vla vevande. Men har man då en liten kort vev så är det inte så svårt att veva eftersom den cirkelrörelse som veven gör är ganska liten.

Eftersom Ambassadeurerna tillverkas i mellanmjölkens land så har de flesta modellerna en utväxling på 5,3:1. Den passar alla samtidigt som den passar ingen.
          Jag tycker att man ska försöka kolla upp hur man själv egentligen vill ha det med vevandet. Själv är jag upplärd med en ABUmatic vilket hade den nackdelen med sig att jag har en ganska hög vevhastighet i blodet, därför fiskar jag idag ofta med en Ambassadeur med 3,8:1 för att betet inte ska studsa fram på vattenytan.
          De som istället har växt upp med haspelrullar är ju vana med en större vevröresle och lägre vev-hastighet. För dessa personer kan jag tänka mig att en större vev kombinerat med 6,3:1-utväxling känns skönare.

Slutsats: Haka inte upp er för mycket på mängden påspolad lina per vev-varv för de olika utväxlingarna. Försök att hitta den vev och utväxling som passar ditt normala invevningsmönster.
          Senast ändrad av FRB; 2003-09-08, 15:32.

Kommentera

Glömde att lägga till bilden i förra posten.
            Bifogade filer

Kommentera

Originally posted by Rudan
              Öööh? Förklara gärna varför man kan ladda på mer med en "vanlig" multirulle.Kastar man med tangenten?Det är inte Abumatic vi pratar om , va?
              Vänstervevat för att man som högerhänt skall slippa byta hand efter kastet.

//S
              Hej
              Jag tycker det är bättre att ha sin tumme på spolen istället för att ha en stor fläskig tumtangent där man tänkt ha sin tumme om man ska ladda på ordentligt. Tumtangenten kanske är bra för Ambis-nybörjare, men inte för mig
              Smaken är som baken delad - det var bara min synpunkt.

Vänster eller höger är mer som en fråga om Ford eller Chevy.

MVH / Fisho

Kommentera

Nar jag palmar en Ambis med tumtangent sa hander det att jag rakar frikoppla den vid mothugg. Ar det ngn annan som har samma problem?

Kommentera

Jorå Jenk, det hände mig senast igår med en Calcutta 400....följden blev att rullen fick en riktigt schysst afrofrilla av dyrbar Powerpro.

Kommentera

Originally posted by Rudan
                    Öööh? Förklara gärna varför man kan ladda på mer med en "vanlig" multirulle.Kastar man med tangenten?Det är inte Abumatic vi pratar om , va?

//S
                    BJ@

Kommentera

Originally posted by Fisho
                      Hej
                      Jag tycker det är bättre att ha sin tumme på spolen istället för att ha en stor fläskig tumtangent där man tänkt ha sin tumme om man ska ladda på ordentligt. Tumtangenten kanske är bra för Ambis-nybörjare, men inte för mig
                      Smaken är som baken delad - det var bara min synpunkt.

Vänster eller höger är mer som en fråga om Ford eller Chevy.

MVH / Fisho
                      Men man måste ha tummen på spolen även när du har tummtangent. Annars kan man inte kasta. Jag förstår inte riktigt hur du menar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                      51 svar
                      6 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08