Färger jigg till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färger jigg till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller med BBRF om att färgen har betydelse, men glöm inte att även storleken har en viss betydelse!

Kommentera

Svart jigg med gult huvud är helt överlägsen i mina hemmavatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
        Ursäkta men det där stämmer inte alls. Relativt ofta kan färgen vara helt avgörande för resultatet (även om det inte alltid är fallet).Oliks vatten kan kräva olika färger. Färgval kan också skilja berroende på årstid.
        Man ska absolut ha minst ett 5-tal olika färger att variera med. I samlingen ska ingå helsvarta jiggar.
        Jag jiggade ganska mkt i vintras på samma ställe, vilket gjorde att jag till slut kom underfund med att det högg vid samma klockslag varje dag, denna huggperiod varade i ca 25 min, jag brukade gå dit en timme innan huggperioden skulle börja o kanske få en eller två st ofta små , efter huggperioden så var det alltid helt dött.

O även jag har en ordentlig låda med jiggar, jag gillar dubbelsvansar, vid en snabbkoll så har jag tolv olika färger att välja mellan på just dubbelsvansarna o två olika storlekar, plus jigghuvuden svarta, oranga, vita, gröna o omålade i varierande storlekar...... Mmm, tycker oxå att det e roligt att handla grejjor

Dom här mixade jag friskt under mitt jiggande i vintras plus lite olika upphängare oxå, men i mitt fall så styrde klockslaget, vilken färgkombination jag hade på jiggen/skallen eller strl spelade inte någon större roll iaf.

Dessutom så har jag svårt att tro att en Abborre (o övrig fisk) har något "större" färgseende, jag tippar på att den kan skillja på mörkt o ljust,o inte se skillnad på rött o orange t e x

Däremot så tror jag att rörelsemönster är mkt viktigt, o till viss del även formen på ditt bete.

Detta är vad jag tror på, det viktigaste är kanske att man tror på det betet som sitter i andra änden på linan

Tack för ordet!

Kommentera

Liksom carter har jag med märkt att dom är väldigt styrda av klockslagen.

Det hade varit intressant att veta hur vattnet ser ut i de vatten där ni påstår att just en färg på jiggen funkar. I mina vatten är det ganska mörkt (gulbrunt) och dyigt och här fungerar starka färger men även blå/vitt väldigt bra. Grönt och vitt har nog ändå varit bäst för mig, på alla möjliga olika varianter av jiggar.
          Min hemsida för Nettel-Laken!
          http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
          http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjoz Visa inlägg
            Liksom carter har jag med märkt att dom är väldigt styrda av klockslagen.

Det hade varit intressant att veta hur vattnet ser ut i de vatten där ni påstår att just en färg på jiggen funkar. I mina vatten är det ganska mörkt (gulbrunt) och dyigt och här fungerar starka färger men även blå/vitt väldigt bra. Grönt och vitt har nog ändå varit bäst för mig, på alla möjliga olika varianter av jiggar.
            Jag brukar köra med gamakatsus omålade jigghuvuden så jigghuvudfärgen kan jag inte säga något om. I vissa sjöar och vid vissa tillfällen är jag övertygad om att rätt färgval är avgörane. Har bl a jiggat efter storabborre i 2 Stockholmssjöar tillsammans med samma polare. I ena sjön var bottennära jiggning med helsvarta jiggar överläset. (Polaren fick inget förrän han bytte färg) I en annan sjö dominerade samma polare fullständigt när han fiskade med en gröngul jigg medans jag knappt kände någonting. Efter halva fiskedagen bytte jag till en liknande färg och direkt började det hugga även på min jigg, såväl abborre som gädda. Men visst finns det tillfällen när abborren hugger på det mesta. Jag har dock alltid ett flertal färger med mig.

Skulle jag välja 5 färger skull jag ha följande: Helsvart, rödgrönglitter, blåsilver, gröngul och självlysande.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
              Jag brukar köra med gamakatsus omålade jigghuvuden så jigghuvudfärgen kan jag inte säga något om. I vissa sjöar och vid vissa tillfällen är jag övertygad om att rätt färgval är avgörane. Har bl a jiggat efter storabborre i 2 Stockholmssjöar tillsammans med samma polare. I ena sjön var bottennära jiggning med helsvarta jiggar överläset. (Polaren fick inget förrän han bytte färg) I en annan sjö dominerade samma polare fullständigt när han fiskade med en gröngul jigg medans jag knappt kände någonting. Efter halva fiskedagen bytte jag till en liknande färg och direkt började det hugga även på min jigg, såväl abborre som gädda. Men visst finns det tillfällen när abborren hugger på det mesta. Jag har dock alltid ett flertal färger med mig.

Skulle jag välja 5 färger skull jag ha följande: Helsvart, rödgrönglitter, blåsilver, gröngul och självlysande.
              Jag menade inte att jag inte tror att färgen kan vara avgörande, om det lät så.
              Svarta jiggar måste jag införskaffa snarast, men har du märkt att just svarta fungerar bättre i ett visst väder eller klart/mörkt vatten?
              Min hemsida för Nettel-Laken!
              http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
              http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Swim shad är den bästa för vår lilla vän abborren

Kommentera

Ursprungligen postat av Braxel Visa inlägg
                  Jag undrar vilka jiggfärger abborre nappar bäst på
                  Det finns barra en färg som är överlägsen på abbore i alla olika vatten typer och den färgen är GUL

Kommentera

Dom "vanliga" jiggarna med gul kropp och rött huvud eller vit kropp med rött huvud = OSLAGBART!

Den vita verkar även fungera väldigt bra på grov gädda har jag märkt. Har faktiskt fått upp en 5kgs utan taffs eller beteslås
                    Tappat desto fler dock. ^^

Kommentera

Använd tafs! Köp en mjuk tafs om du är rädd att gången ska bli sämre eller vad problemet nu är.

Jag fiskar mest med gult tillsammans med rött.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 279 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B