Färger jigg till abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färger jigg till abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kola brun twintail med svart huvud! funkar bäst här i malmö kanal iallfall! beror ju självklart på hur vattnet är också, är där grumligt så funkar starka färger bäst, och tvärtom

Kommentera

Svart, mörk lila eller mörkmörk röd, har jag fått överlägset mest fisk över 1.3kg på.

Huggperioder är intressant och infaller precis som alla märkt sjukt ofta på samma platser på samma tider. Olika vatten olika tider, abborren är väldigt styrd av detta och inte inst gösen är otroligt styrd av detta fenomen, speciellt den kalla årstiden.

Men, vad gäller abborre har jag efter massa år oxå, ett annat mönster jag följer och det är att lära sig betesfiskens förflyttningar. Många gånger är det att man tror "wow vilken huggperiod", men i själva verket är det ett stim eller en stor grupp abborrar som jagar och samlar ihop betet för att sedan tagga varandra och göra tokräder och mumsa. Detta fenomen är vanligt eller mycket vanligt, och med ex. plaskande ytbeten kan du trigga och locka abborrar att komma till "den pågående jakten"

Så tror jag även borrar på djupet kan te sig i kallare vatten, tunga skallar som dunsar och dunsar och åter dunsar. Nufikenheten får dem att lockas åt det hållet. Ju närmare båten jiggen kommer, ju intensivare blir jiggmönstret och vinkeln brantare, en svart jigg här syns silhueetten bäst och ger alltid bättre med fisk. (svart, mörk lila, oxblodsröd, brun)
      Eller som på vintern, man sitter å drönar i ett hål jättelänge och plötsligt så smäller en stor på. Samma fenomen, den har lockats av sin nyfikenhet när den hört dunsande och känt rörelser.

I min mening har färgen stor betydelse i vissa situationer, speciellt där kontrasterna är avgörande för att synas.
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Jag kör samma "tänk" gällande jiggfiske som allt annat fiske. Grumligt vatten solsken gärna starka färger, gult, grönt, orange osv. Klart vatten ute i skärgården lite naturligare färger blått, grått, silver, transparant osv.

Kvällstid har mörkrött, motoroil, brunt och svart gett överlägset bäst resultat då siluetten är viktigast.
        Min blogg

Kommentera

Fick idag 20 kg abborre på relax lys, medelvikt på abborrarna över 4hg Relax anser jag bästa abborre jig fick även en för liten gös 1 gädda 4,9 kg och 2 gäddor som tog både jigg och skalle jiggade i 4 tim.Fick även för 4 dagar sedan samma mängd abborrar då var medelvikten något större men ingen gädda eller gös.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjoz Visa inlägg
            Jag menade inte att jag inte tror att färgen kan vara avgörande, om det lät så.
            Svarta jiggar måste jag införskaffa snarast, men har du märkt att just svarta fungerar bättre i ett visst väder eller klart/mörkt vatten?
            Bäst resultat på helsvart har jag fått på bottennära fiske i kallt vatten när jag fiskat jiggen långsant längs botten. Låter lite märkligt att svart ger så bra resultat eftersom den inte borde synas så bra mot den mörka botten.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Lila!!!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                Bäst resultat på helsvart har jag fått på bottennära fiske i kallt vatten när jag fiskat jiggen långsant längs botten. Låter lite märkligt att svart ger så bra resultat eftersom den inte borde synas så bra mot den mörka botten.
                Jag har hittat abborrar med blodiglar i magen tydligen äter abborrarna iglar så där har du svaret att svart är bra för dig
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Har jiggat ganska mycke genom åren å fastnat för blå/vit jigg med gul/orage huvud, fiskimmitationer brukar funka bäst ialf där jag fiskar, man får oftast större abbore på fiskimitation även om jiggen är liten det är ialf mina slutsatser i mina vatten.

Kommentera

Är nog mycket inne på det P-U skriver. Starka färger på jiggen vid klart väder. Och mer mörka färger vid mer molnigt eller mulet väder. Precis som det gäller vid gäddfiske, gösfiske och vid andra liknande fisken. Sen ger ju en dubbelstjärt just dubbel effekt mot en enkelstjärtad jigg.
                    I klart vatten får man tänka två gånger. Stark sol och klart vatten kan bli en knepig taktik för rätt jigg.
                    Men kommer man på rätt taktik den dagen kan man känna sig nöjd.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Braxel Visa inlägg
                      Jag undrar vilka jiggfärger abborre nappar bäst på
                      Hej Braxel; Fiskar du abborre spelar det nog ingen roll vad du har för färg på din jig... så länge den är gul med rött huvud..

En gul maraboujig med rött huvud fångar alltid abborre. Den jigfiskare som inte fångar en massa abborrar på en gul dubbelstjärtad mjukisjig med rött huvud är inte född ännu.

Sedan finns det vita, rosa, gröna, bruna, svarta, lila, blå, orange jiggar av alla möjliga modeller och vikter som det också kan fångas abborre på av skickliga jigfiskare, men en gul jig med rött huvud förblir nog "No 1".
                      One day spent fishing adds another day to your life!
                      Old Firehand
                      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 248 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B