Jerkfiskare i norrland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfiskare i norrland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

körde 4 h i måndags, en abbis såg jag som skrämt for iväg när jag putta i båten

annars dött, 2-3 grader i vattnet, ska testa nu på söndag igen, tänkte köra hela helgen men det hade visst min bättre hälft nått emot

Kommentera

Tveksamt om jag borde skriva här med tanke på att jag vet er "riktiga norrlänningars" syn på Norrland. Men jag jerkfiskar mycket och är bosatt i Sundsvall men fiskar nästan uteslutande i Hälsingland och trakterna kring Hudiksvall. Enl geografiska kartan börjar ju Norrland redan nere i gästrikland. För mig är Norrland Luleå och norr ut .

Men här nere hade huggviljan på Jerk inte heller kommit igång hundra senaste passet, dock 2 veckor sedan. Förhoppningsvis är det färdiglekt och lite mer aktion nu. Ska ut i helgen och får se vad som händer. Det som i särklass levererat bäst senaste tiden har varit slowtroll med Westin och Zam. Haft några känningar med Jerk. Men med tanke på hur pass bra övriga fiskemetoder levererat så har jag sparat det till denna helg då jag som sagt hoppas det kommit igång på riktigt. Nästa vecka blir det 5 dagars fiske. Om inte nu så hoppas jag verkligen att dem är på gång tills dess!

Skitfiske! /Sörlänningen
      Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/

Kommentera

Nyrre. Så vi pitebor blir alltså sörlänningar? :P

Såhär är det va att jag är uppvuxen i Bollnäs, hälsingland och var nyligen och hälsade på min far som fyllde 70. Då passade jag på att kika på hemmavattnet å redan då 28? april var leken i full gång där. I hudik är leken med allra största sannolikhet i stort sett över och efterleksfisket borde vara i full gång. Inge slowtrolling, fiska snabbt och effektivt!
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Hehe jamenvisst, Pite är bara en förort till Stockholm .

Låter fint det, dock var leken igång för 2 veckor sedan.
          Men känslan var att den var på avtagande.

För 3 veckor sedan fick vi en 8,9 kg olekt madame i ån där jag fiskar.
          Men jag vet inte, kanske leken i biflödenas vikar ligger lite senare i tiden med tanke på att fisken måste gå längre.

Lämnar rapport efter helgen, förhoppningsvis på ett galet fint fiske !

Skitfiske!

Kommentera

Var ute å testa jerka igår.

Resultat var mindre lyckat! Men ska göra ett nytt försök idag.
            Nu blir det nästan inte ens mörkt ute så man kan köra ett lång jäkla pass om man vill!

Tror att vi norr om Luleå får vänta 2-3 veckor innan helvetet brakar loss =)

Kommer med en rapport av fisket när jag fått båda fötterna på fastlandet.
            Senast ändrad av Gimlan; 2009-05-17, 18:04.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Nybörjare och jerkar kring Umeå, tog två i Tavelsjön i onsdagskväll på 7,84 och 4,39 kg. Läs mer på min bloggen i signaturen!
              M
              Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Gäddan är inte alls på G här i Boden området. Får väll vänta tills leken har varit, för nu är det stendött. Vi testa trolla, jerka, och jigga gädda. Dom två som vi fick var på jerks. En på 1,5 kg och en lite skit på ca 3 hg som nästan var lika "stor" som jerken.

Detta då på ca 24 timmars fiskande (på två personer) fick vi bara två skitar. Resultater alltså värdelöst.
                Vi fick aldrig tag på någon betesfisk för att metestrolla.

Ska till skärgården i Luleå till helgen troligen. Då blir det jerkande i lite hemliga vikar

Avlägger rapport senare =)
                Senast ändrad av Gimlan; 2009-05-17, 18:05.
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Tänkte bara lämna en liten rapport från helgen.
                  Blev bara fiske lördag och 2 timmar fredagkväll.

Slutade på 12 st landade gäddor.
                  Dock inget på Jerk, kastade av vasskanter med zam och zalt vilket levererade fint. Lite trolling med samma beten vilket gav ett par tre st. Jag har en känsla av att så fort bottenvegetationen tar fart kommer jerk bli effektivare. Brukar vara så i den å där jag huvudsakligen fiskar. Dock ingen size på gäddorna, alla var urleklta och taniga, topp på knappa 4 kg.

Denna vecka blir det fiske onsd-sönd. Då kommer vi fiska av lite större system och förhoppningsvis ha lite bättre tur med Jerken.

Skitfiske.

Kommentera

mvbatte: Efterleken är igång i Ume, alltså? Grattis! 7.84 4.39 är inte dåliga fiskar det inte. Jag får oftast ett dussin under 4 på en 4... sen typ hundra 1-5 kilo innan man får en över 7. Snart är det dags här med mao!

Nyrre: Våren är ju ungefär 2-3 veckor längre framskriden hos er där nere. Jag rekommenderar att om du ska fiska med jerk, fiska väldigt snabba jerkar. Min favoritmetod på efterleksgäddor är stora wobbler eller självgående jerkar. Att veva in en salmo slider i rätt högt tempo borde funka bra. Är det dock mulet och kallt brukar jerk funka bättre, men nu har det varit varmt och soligt. Eftersom du fiskar i en å, hitta vandringshinder, gäddorna simmar ofta upp efter bytesfisken efter lek. Bytesfisken, såsom mört och löja brukar oftast simma ända upp till vandringshinder. I fjol fick jag 6 gäddor med topp på 4.7 kilo på 30 minuter på ett sådant ställe i en å här...tidpunkten var första veckan i juni.. vilket borde vara motsvarande tidpunkt hos dig nu! Kör på nu, för snart tappar de matlusten!
                    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Intressanta och bra teorier. Kommer ha mycket fisketid nu i dagarna som kommer. Väderprognosen säger halvklart, lite regn och 12-18 grader.

När du säger vandringshinder i åar är det då grundpartier, dammluckor osv som du menar? Är det lite samma princip som nedanför dammluckorna vid de stora vattenkraftsdammarna uppe i norrland? Att betesfisken flockas och det blir ett serverat matbord för hungrig efterleksgädda?

Om man fiskar av större sjöar vid denna tidpunkt bör man då gå på vikarna eller är gäddan på väg ut på djupare vatten?

Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57