Varför hugger inte gäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför hugger inte gäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tuxxen Visa inlägg
    Hej!

De finns en liten sjö här i lysekil som kallas för hällersmyr det är inplanterad fisk.
    Vet att de finns gädda där då de kommer upp lite då å då från personer som fiskar där.

Har varit där uppe i 3 dagar och fiskat med buster jerk grön/orange. inte ett napp inte något följe inte något.

Första dagen så gick jag runt hela sjön å när jag kom tillbaka så va en norsk där jag fiskade 1 timme tidigare å han körde på något popper drag å fick en liten gädda på 3:e kastet.

Jag vet inte hur många stora gäddor de finns men jag tror de finns rätt mke gädda mellan 1-6kg sedan några på 10kg. kom upp en 10kg gädda på pimpel i vintras.

vattnet är väldigt grummligt å mörkt och sjön är ganska liten (tar en timme att gå runt sjön).

Vad gör jag för fel? använder jag fel bete? är de min teknik? eller har dom bara inte varit på hugg humör?.

Har varit rätt mke sol och inte så mke vind så de kanske är därför dom inte varit så pigga.

men vart ska man söka efter dom grunt eller djupt?

Buster jerk 48gram verkar inte funka i mitt vatten

Någon som har tips på bra jerkbaits? och poppers? samt vart jag kan få tag på dom hyffsat billigt
    Kan det inte vara så enkelt att du hamnat mitt i leken!? Även om det kanske verkar aningen sent för insjö. Fisket kan ju då vara totalt hopplöst!

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
      Kan det inte vara så enkelt att du hamnat mitt i leken!? Även om det kanske verkar aningen sent för insjö. Fisket kan ju då vara totalt hopplöst!
      hmm jag vet inte- hur vet man om gäddan leker? å hur länge leker dom? är de omöjligt att få dom när dom leker?

Kommentera

Ursprungligen postat av tuxxen Visa inlägg
        hmm jag vet inte- hur vet man om gäddan leker? å hur länge leker dom? är de omöjligt att få dom när dom leker?
        Gäddan leker under ett par tre veckor på våren, den går då in på det riktigt grunda vattnet i tex. skyddade vikar för att där lägga sin rom, ofta så grunt att man ibland kan se dom med halva ryggen ovan vattenytan, ser man dom inte, så brukar man kunna höra dom när dom leker med "plask" djupt inne i vassarna, under denna period är gäddan helt fokuserad på lek och ointresserad av föda, fisket kan då vara i princip hopplöst.
        Alla gäddor leker inte samtidigt, brukar sägas att dom små leker först och dom stora sist, leken drar igång i en kombination av vattentemp och att dagarna blir längre. Efter leken står dom oftas kvar på det grundare vattnet för att "äta upp sig" efter "svältperiod", fisken är då som lättast att hitta samt är riktigt på hugget.... Sök den då i och runt lekvikarna, grunt eller ibland tom. riktigt grunt, när vattnet blir varmare söker den sig till djupare svalare vatten.
        Har givetvis ingen aning om gäddan leker nu i den sjö du pratar om men man skulle kunna tro det efter 3 dagar utan hugg....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
        51 svar
        6 326 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08