Gäddfiske över jul i sthlms skärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske över jul i sthlms skärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske över jul i sthlms skärgård

Jag ska ut i sthlms skärgård över jul och tänkte passa på att jerka lite men nu har det ju blivit rejält kallt så jag är lite fundersam över hur det kommer att funka.

Vart tror ni gäddan står nu? Fortfarande lite grundare eller har den gått ut djupare nu?
    Min fiskeblogg Skvalp
    +FishEco

Kan meddela från ganska pålitliga källor att det fryser på! Det går fort nu - Det har varit dryga tio minus i flera dagar. Även långt ut i skärgår´n som Stavsudda/Möja lägger sig isen nu. Ja tänkte själv testa, men man får nog ta med sig de tunga dragen om man ska slå hål på istäcket...
    Mer än så vet jag inte...

Kommentera

jo det är det jag är rädd för. Små avskurna vikar lär ju frysa först, vikar/djupvassar mot större vatten dröjer väl ett tag men står gäddan där? Eller bör man vertkalfiska efter gös?
      Min fiskeblogg Skvalp
      +FishEco

Kommentera

Jag har varit ute och fiskat havsöring ett par helger i rad nu. Det är öppet vatten utanför dem "yttersta" delarna av större öar mm. Har även fått en gädda som stått i tången/vassen och tryckt. Kompisen hade några på.

Så visst finns gäddorna där, men är ett svårt läge med tanke på att det ligger is lite överallt. Har du vadarbyxor ta med det och sök öppna ytor. Kan vara öppet beroende på vind mm.

Och det kan ju frysa på nu i veckan..... Men sök stora fartygs trafik mm så kan du nog hitta öppet vatten.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
          Jag har varit ute och fiskat havsöring ett par helger i rad nu. Det är öppet vatten utanför dem "yttersta" delarna av större öar mm. Har även fått en gädda som stått i tången/vassen och tryckt. Kompisen hade några på.

Så visst finns gäddorna där, men är ett svårt läge med tanke på att det ligger is lite överallt. Har du vadarbyxor ta med det och sök öppna ytor. Kan vara öppet beroende på vind mm.

Och det kan ju frysa på nu i veckan..... Men sök stora fartygs trafik mm så kan du nog hitta öppet vatten.
          Jag åker ut imorgon och hoppas att jag kan ta mig runt en del med båten. Större fjärdar och farleder bör väl inte ha fryst eller?
          Min fiskeblogg Skvalp
          +FishEco

Kommentera

Längst ut på Värmdö frös mycket av det som var öppet vatten till is under natten som var. Har ställe utmed en större vik där endast den grunda innersta delarna av viken, så sent som igår, var islaggd, idag är hela viken täckt av is trotts att den är runt 15m djup på sin ställen... Möjligt, eller förmodligen, håller dom större fjärdarna fortfarande öppet vatten!?
            Senast ändrad av world in my eyes; 2009-12-22, 15:33.

Kommentera

Jag fick höra idag över telefon att en bit ut så var det inget is alls i fjärdarna. Lite grann i lä bakom vår brygga bara. Åker ut imorgon så jag får väl se då, vart tror ni gäddan står då? Har den gått på djupet nu?
              Min fiskeblogg Skvalp
              +FishEco

Kommentera

Jag har varit ute på sjön och fiskat idag. Det ligger lite is i vissa vikar men närapå ingen alls när vattnet är i anslutning till öppnare vatten.

Hursomhelst så var det heldött, inte ett nafs, inte ett följe inte ett liv. Det är väldigt klart i vattnet. Testade att fiska på grundare ställen och på djupare. Körde långsamt med tailbeten men inget hände.

Funderar på hur jag ska lägga upp det inför morgondagen. Någon som har några tips?
                Min fiskeblogg Skvalp
                +FishEco

Kommentera

En på 1,5kg

Va ute en halvtimme runt klockan 12 på dan i dag o fick en julgädda, stod på grunt vatten i vassen. Väldigt slö fisk, men huggsugen. Fick bara den men va bara ute en kort period.

Plats: Malma Kvarn, Värmdö (nära Strömma) precis vid inloppet till Örsundet.
                  Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 855 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta