Shimano haspelrullar smeck. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano haspelrullar smeck.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Elanen...
    Vad jag reagerar på i ditt inlägg är din inställning till att just Shimano är skit. Finns säkert någon guide som håller med dig, men dom är knappast i majoritet!
    När du spinner vidare på det så klarar helt plötsligt INGA haspelrullar dina krav! Och Daiwa som fått mycket bra kritik för sina nya serier med frambrosade rullar (och i det här fallet en Capricorn - som om jag inte missminner mig inte är någon snålvariant) är visst också på väg att ge upp...

Tror nog att du fiskar mycket, kanske till och med mer än vad jag gör. Men vad är det som du gör som inte övriga fiskare gör! För bevisligen så fungerar det för dom flesta andra.

(Att sen en kundrulle hos en guide fungerar i tre år är väl inte så dåligt. Hanteras av ovana till skickliga fiskarna dagarna i ände, får mycket stryk och oftast så har man INTE dom dyraste modellerna!)

/D

Kommentera

Om du fiskar bakbromsat så får du väll inte ha för höga krav, det finns garanterat ingen bakbromsad rulle som håller i längden. Frambromsat eller multi är det som gäller för grövre spinnfiske.

Kommentera

Elanen; Shimanos (nya) rullar håller mycket högre kvalitet än ABU's (nya) rullar. Får tillbaks många fler ABU-rullar än Shimanorullar där jag jobbar. Bakbromsat har ett mindre bromspaket, men håller de inte för dig och ditt fiske, varför köper du dem då? Välj en frambromsad haspelrulle modell större, eller varför inte gå över till en Ambassadeur? Rocket rekommenderas varmt av mig.
        Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Mina Shimanos har också hållt mycket bra! Min Stradic 1000 har används mycket flitigt i 3 år helt utan krångel. Har även en 2500, en Sahara 3000, Calcutta 201 TE och en Citica 201 och alla har funkat helt problemfritt. I like Shimano!

Kommentera

Mindre rullar som är bakbromsade verkar hålla längre än större. Metat med Stradic 1000 i 3-4 år nu, inga problem med den.

Shimano Super X 4000 pajjade direkt, bromsen började hugga när man fick fisk som rusade. Bytte ut den mot en Tica, och nu är det på g att byta ut andra rullar också, det lär bli Tica där med.

Kommentera

Jag undrar om det kan vara så att du inte skött om dina grejor ordentligt? Helt klart behöver även moderna haspelrullar få sin service men det finns en risk att man hellre skjuter upp den, för att få sig ännu en stunds fiske! Fiskar du mer än den service du ger rullen tål? Vissa rullar tycks fungera i ur och skur andra av samma modell pajar plötsligt ihop för minsta motstånd. Kan det ha med rullens underhåll att göra? Finns det tid över för rullservice om man är en terapiresistent fisketok? Resultatet blir lätt att rullen sviker en när man som minst önskar det. Fast egentligen är väl det en slags återbetalning från rullen på visad omsorg från ägaren.

Personligen äger jag ingen Shimano eller Daiwa men jag har sett på mina gamla ABU-rullar att fett och oljor missfärgas av metall och ålderdom. Det tar jag som ett tecken på att rullen behöver göras ren och att smörjmedlen är på väg att bli slipmedel.

När det blivit så tvättar jag bort alla gamla geggor med lacknafta och små borstar, tandborste, mellanrumstandborste, penslar o.dyl.. Torkar sen noga och smörjer med nyinköpta oljor och fetter.

Jag vill brädda synen på sportfiske och även inkludera vården av utrustningen i det begreppet. Det är faktiskt en del av nöjet att hålla på med förberedelserna och underhållet också. Alla dagar är inte lämpade för att vara på sjön! Då sitter jag i lugn och ro och putsar upp dragen, målar om, byter krokar och fjäderringar, smörjer upp rullarna och sånt. Sköter helt enkelt om prylarna och mig själv och känner tillfredställelsen av att veta att nu kan jag se fram mot fighten med fiskarna med tillförsikt.

Grejorna och jag måste ju fungera tillsammans, när det är så dags. Då får de inte gå sönder eller kinka. Så det gäller att ha fixat till dem i tid. När storgäddan biter i draget, är det för sent att gräma sig över att linan är sliten, krokarna slöa eller att bromsen kärvar. Då kan man möjligen ägna sig åt att förbanna sin egna slöhet men det hjälper ju inte heller, om man inte drar lärdom av misstagen och ändrar på sitt beteende.

Med andra ord, sportfiske innehåller mer än C&R! Och välskötta kvalitetsrullar håller länge.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest, problemet med service på fiskerullar är att dom är för komplicerade. Fast går man tillbaks till rullar från 70-talet, typ Cardinal 55. Då gick det ju att öppna och serva själv. Och dom rullarna betalas ju bra för även idag. Man kanske skulle sparit den. Till och med Shimano doktorn såg inte vidare sugen ut när jag tog med tre av mina rullar till Berras. Fick dom tillbaks ungefär i samma skick. Han tyckte att det inte lönade sig att reparera dom. En bygelfjäder och lite olja var vad som blev. Gamla Dam rullar var ju också kanon. Har en kvar. Och den tar inte slut. Mina inlägg är mer att man borde kräva mer av så dyra grejor. Nu har ju Shimano gjort på nya Twin Power med en liten lucka kunna smörja. Konstigt att dom gjort en lucka, eller ?. Måste helt enkelt vara så att rullarna gett upp för tidigt. MVH Gunnar J.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen : Tycker du att det är något negativt med att shimanos nya rullar har ett hål som underlättar skötseln betydligt?
                  Din inställning till shimano måste verkligen vara körd om du inte kan se något positivt när dom kommer med en ny jätte bra funktion! Jag tror att många sportfiskare blir väldigt glada över detta och dessa rullar tror jag kommer bli mycket bättre omskötta än de andra pga att de helt plötsligt har blivit så lätt!
                  Personligen tycker jag att detta är ett stort lyft och ett stort plus till shimano!
                  www.specimenhunters.se
                  "Big carp are very seldom caught in winter.. and that also goes for spring, summer and autumn"

Kommentera

Rasmus, skrev att det var bra. Men att dom måste fått klagomål. Varför tror du att det bara är just Shimano som har det på nån dyrare modell. MVH Gunnar J.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen, vart i ditt inlägg ang luckan gav positivt respons för Shimano? Som jag uppfattar det så anser du det en bekräftelse på att även Shimano anser sina rullar vara keff... :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 332 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02