Får ingen bra gång på jerkbait! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får ingen bra gång på jerkbait!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
    Det spelar ingen större roll! Bara jerka på sidan om du tycker båten är för låg, själv ställer jag mig aldrig på sitsarna i båten.
    Jag står på trallen och jerkar med spö upp till 8 fot, medans man ser andra stå på sitsen och vingla!
    Contradiction!

Liksom du föredrar att stå i båten och inte på sitsen, så föredrar jag att jerka neråt alternativt uppåt och inte snett:P

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
      Contradiction!

Liksom du föredrar att stå i båten och inte på sitsen, så föredrar jag att jerka neråt alternativt uppåt och inte snett:P
      Jag skrev att "det spelar ingen större roll" angående höjden på båten om man jerkar på sidan. Klar jag jerkar nedåt om det finns möjlighet, men det går även bra åt andra håll. Hur gör du när båten vrider sig i vinden?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
        Sent om siders har ett hum om att det beror på att du bytt upp dig i styvheten på spöt, vilket leder till att det inte flexar i jerkandet så dina ryck med det nya spöt blir hårdare även fast du inte tar i mer. Jag tror det är så iaf

det här med slack är ju olika person till person, när jag jerkar så ger jag lite slack precis efter jerken innan intagningen kommer. men det är minimalt, ganska precis så den hinner svänga en bit ut.

Ju högre båt ju lättare att jerka
        Tack, ska prova att jerka lite lösare och försöka ge mer slacklina emellan rycken

Kommentera

Hade bra koll på hur alla mina beten kunde jerkas i olika farter mm tills jag böt spö.

Plötsligt funkade ingenting, blev tvungen att lära om. Beten som va lätta innan blev plötsligt som du beskriver det. Och beten som var svårjerkade innan blev plötsligt mycket lättare. Jag böt från 80g till 150 samt lite längre.

Det som hänt med din Salmo är att du plötsligt rycker den på tok för hårt med nya spöt, små lätta dipp med spöspetsen är allt som krävs för ett så lättjerkat bete som salmon.

Stå högt i båten och fiska i klarvatten (alternativ simbassäng) så ser du på håll hur det bete reagerar för dina spörörelser.

Generellt så tar 80% av alla fiskare i alldeles för mycket i jerkandet. Fast ibland kan man prova att stressjerka. tokrycka, kan stressa nån fisk ibland. VARIERA så ser du va som funkar bäst efter nåra tusen timmar
          Senast ändrad av Exxet; 2011-10-21, 09:09.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
            Jag skrev att "det spelar ingen större roll" angående höjden på båten om man jerkar på sidan. Klar jag jerkar nedåt om det finns möjlighet, men det går även bra åt andra håll. Hur gör du när båten vrider sig i vinden?
            kastar i fiskekompisen som driv ankare

Nej men då vänder jag mig helt enkelt, väldigt sällan jag fiskar när det blåser så mycket å då brukar jag fästa ankaret fram eller bak i båten så den inte vänder sig

Enda gången det händer att båten vrider sig är om man ankrar vid ett ställe där vinden är oregelbunden å kommer från alla håll å kanter, då brukar jag inte göra mycket mer än att vrida mig vart efter båten vrider sig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            4 250 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B