Behöver hjälp med flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med flätlina

Hej!
    Är ganska "grön" på fiske än så länge så jag har inte riktigt kläm på det här med flätlinor.. Har en rulle jag fick med påspolad flätlina och jag gillar känslan i flätlinan. Nu är den så pass sliten att jag måste byta den (katapulterade iväg en Wobbler i somras när linan brast)... Jag undrar nu:
    1. Hur grundar jag med nylonlina?
    2. Hur tjock flätlina ska man välja för alla rullar klarar väl inte alla linor?
    3. Kan man spola på linan på land med frugan som mothåll? Har läst om vissa som spolar på i vatten för att.. ja gud vet varför...

Sen har jag en annan liten fundering. Har fått ärva min svärfars Ambassadeur 5000 (60-talare). Jag tänkte börja fiska med den till sommaren. Den går jättebra och jag har servat den och gått igenom den. Jag hade en plan på att dra på flätlina på den med (återigen, gillar det stumma i flätlinan). Är det en bra idé tro? Dessa rullarna var ju knappast gjorda med flätlinor i åtanke... Någon som har erfarenheter eller goda råd att ge i denna fråga?

MVH
    Inge Napp

Du knyter nylon lina till spolen o spolar på så mycke du tror du behöver o skarvar på flätlina o vevar på. Alt flätlinan först o sen fylla resten med nylon. Dra ut linan o vänd paketet så har du en välfylld spole. Enklare om man har 2 rullar
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

En gammal ambassadeur trivs inget vidare med flät.Gör ren den,smörj om den,lägg på najlon!Sen skaffar du en nyare med 6pinnars centrifugalbroms till flät.Man kan aldrig få för många ambisar

Kommentera

Håller med "ElCamino" men vill du envisas med flät på den gamle 60-talaren så finns det lösningar på det med!
        Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

Kostar en slant men det blir riktigt bra...och det är värt slantarna!

Kommentera

Blir då jäkligt dyr flätlina...Jag gjorde i ordning min ärvda Record Ambassadeur 5000 med väldigt noggrann rengörning samt moderna smörjor,lade sen på klassisk najlon och provkastade en vicke20g på ett 10fots spö.Blev nästan chockad över hur bra och LÅNGT den kastade!

Kommentera

Kom på en viktig sak, använd "rätt typ" av flätlina när du har den på multirulle.
            Den ska ha rund profil, t.ex Strike Wire Extreme eller Power Pro.
            Använd inte typ Fireline, den skär lätt ner i underliggande lager och ställer till problem, den är däremot görbra på haspel!

Kommentera

...och visst kan du veva in frugan när du spolar på lina!

Kommentera

Hittade det här,det kanske är lösningen på dina önskemål?http://www.sensibus.se/8825/OT%20Wheel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                273 499 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13