Jag tänker prova med bombarda till havsöring i år och försöker hitta ett spö till detta. Men det är ju ett frågetecken om man ska köpa ett spö som är avsett just för det som är mellan 11-14fot eller om det funkar med ett skeletor pro 9 fot som jag har, funkar gör det säkert med 9fot men om det blir lättare med ett längre spö och längre tafsar och om det är någon ide och kolla vidare på det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
välja Bombarda spö
Collapse
X
-
Det är ju lättare att kasta med lång tafs om man har långt spö. Fiskar du från land så bör du nog gå på ett långt spö. Fiska du från båt så kan det ju underlätta med ett lite kortare spö. Från båt e man ju inte lika beroende av kastlöngden som från landfiske. Men ditt 9' spö räcker ju ganska långt.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
-
Fiskar med bombardas från land och använder ett fenwick silver wings 10.6 fot 25-60gr casting. Är väl i kortaste laget, men har en följsam medium action och funkar bra till bombardas 30-50gr. Tycker skeletor 9 fot ( har ett ) är alldeles för snabbt och dessutom för kort för bombardafiske. Ofta kan ju tafslängden vara helt avgörande för framgång eller inte. Inte helt ovanligt med tafslängder på en 3,5-4 meter. I varje fall inte till landlax fisket i vättern. Är väl inte helt olikt HÖ fisket. Skulle jag köpa på mig ett nytt spö till bombarda hade jag nog, med facit i hand valt ett runt 12 fot, för att underlätta kastandet
Kommentera
-
Nu är jag ju ingen laxfiskare utan kör mest havsöring på skånekusterna. Men där kan jag säga att det funkar alldeles utmärkt med samma spö för drag och bombarda. Själv kör jag 10 fot men visst tusan funkar det med 9 också. Skeletor Pro är ju ett bra spö också så hade jag varit du hade jag lagt pengarna på något annat än ett "bombardaspö".
Kommentera
-
Håller med dig, inga konstigheter med att kasta dom flötena,,,, ända är väl att längre spö gör att du får dit längre tafs men någon fot mer eller mindre spelar ingen roll, det som gör jag kör med Momentum är att jag har det och av mina spö är det mest lämpligt,,, hade aldrig funderat på ett nytt spö till Bombarda fiske....
Kommentera
-
Jasså, är du en av dem som gått på att längden inte har någon betydelseUrsprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggHåller med dig, inga konstigheter med att kasta dom flötena,,,, ända är väl att längre spö gör att du får dit längre tafs men någon fot mer eller mindre spelar ingen roll, det som gör jag kör med Momentum är att jag har det och av mina spö är det mest lämpligt,,, hade aldrig funderat på ett nytt spö till Bombarda fiske....
Har inte testat momentum, men eftersom det rekommenderas till bombarda så funkar det säkert kanon.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 251 visningar