Tail bete eller inte?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tail bete eller inte??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag var länge motståndare till tailbeten för att jag trodde det var tråkigt att fiska med dom. Vad fel jag hade...
    Det är hur grymt som helst. Bara sakta veva hem dom och helt plötsligt är betet bara borta eller så suger det till nåt så sjukt i spöt.

Ett tips. Var inte för snabb med mothuggen, ofta så är gäddan bara framme och nyper i betet innan det riktiga hugget kommer.

SZ-Tail, wolftail och svårfunna MB79 tailar är det som funkat bäst för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
      Vi har exempelvis den klassiska Zam Z tail som går snett/snurrar och vars gummi inte pallar med ens en enda fisketur, nåja vissa färger håller bättre än andra.
      Just Zam Z Tail kanske inte är ett bete man kan fiska skitsnabbt men om man fiskar den normalfart eller saktare så håller den sig på rätt kurs. Gummit är ju helt otroligt bra, mjukt som satan och håller för hur mycket som helst! Min tail fick massor med små hål överallt men höll fortfarande och det var bara om man sträckte ut tailen som man såg hålen.

Kommentera

För alla som tycker att talarna går sönder lätt så kan jag rekomendera er att köpa en flaska Mend-it för en hundring ca så kan ni laga era tailar och då håller dom ju lägre!

(jag vet att det inte är ett nytt tips men det kan ju vara nån som missat det )
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Tail-beten har sin givna plats i min beteslåda då vattnet är kallt.
          I näst kast så .....

Kommentera

Fiskade nästan uteslutande med tail-beten i höstas med riktigt bra resultat. Tycker det är ett fantastiskt bete när vattnet är riktigt kallt. Ett välviktad tailbete som man kan fiska hem långsamt med spinnstopp kan tirigga den mest köldstela gäddan.

Kommentera

Om man hittar ett bra tailbete som inte kantrar vid snabb invevning så funkar det fin fint att köra det i varmare vatten också. Variera snabb invevning med korta spinn stopp!

Kommentera

Skulle själv vilja tipsa om Brunnbergs tailar, har själv tre stycken i den sjunkande modellen. Men den går att fiska hyffsat ytligt och har ett bra häng, fiskade bra under hösten. Finns i många sköna färger dessutom!

Var skeptisk till tailbeten i början, och fann ingen modell som passade för mig, många snurrar och går snett som sagt, även om man givetvis kan experimentera med tailen och olika krokar. Men hitta en modell som passar just dig och ge det en rejäl chans, så kommer det utan tvekan att leverera.

Kommentera

oj jag trodde du mena bete med tail både bete med tail o tailbete rör sig hela tiden när du fiskar, så teoretiskt så fångar man mer . du behöver inte köpa tailbete utan istället köp enkel/trekrok o rigga dina egna beten med jigg,
                  något som flyter för grund o något som sjunker snabbt för djup.
                  eller om du vill ha roligt så kör stora jiggar o soft swimbait shallow

Kommentera

Man får ju inte glömma sz mcpaddel heller!

Kommentera

Det känns som tailar är extra nice nu på våren, vet inte , då man kan ta hem dom ganska sakta och ändå få ganska bra gång på betet. Det är min uppfattning, sommaren känns det dock inte lika hett.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13