Ursprungligen postat av poppers man
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför detta med spön??
Collapse
X
-
Jag vet hur det känns. Jag har varit där.Ursprungligen postat av grynning Visa inläggSt croix avid AVC90HF2 9' 2oz och därefter blev det ju svårare köpa "billigare" spön....
Apropå st croix Avid, Jag har ett AVC86MHF2 upp till 28g och jag har känt på det spö du tittade på. Fina grejer!
St croix Avid spöna är mkt välbalanserade spö när det gäller känslan, styvhet och hållbarhet.
För ett tag sen ( typ 2 år sedan) var Jag på väg att köpa ett sådant, innan Lundgrens hade det i butiken och då bestämde jag mig för att ta hem ett WC96MHF2 upp till 35g istället. Tyckte att för det jag vill ha spöt för, 35g är mer än tillräckligt.
Vad ska du spöt för?
Häls /T
Kommentera
-
Jag har varit där oxå. Så lösningen för mig var att sälja det jag hade inte använt på ett år och uppgradera de jag fiskar mkt med. Då hade jag plötsligt pengar över för att köpa exklusivare grejer.Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg..... Men jag vet att 90 procent av allt jag köper bara ligger o skräpar. Tyvärr är det så många gånger. Tvivlar på att jag är den enda med massor av beten osv som bara ligger till ingen nytta.
...
Häls /T
Kommentera
-
Gör man ett spö som enligt namnet är till för en viss fiskemetod är det ju lättare för köparen att veta att den fungerar bra till ändamålet.
Förstår inte riktigt problemet :P
Att det fungerar att fiska det mesta med "allroundspön" är ju givetvis klart men det är ju konstigt att anta att specialspön inte skulle göra jobbet bättre
Sen måste man vara med på att Sportfiske i mångt och mkt är en prylrik hobby. Många som bedriver sportfiske ser nöje och tjusning i att köpa och äga utrustning. Även om man klarar att fiska det mesta i vårt land med ett 10-30/40g 9fot haspelspö så skulle jag tro att få som har sportfiske som hobby skulle nöja sig med det.
Jag började själv fiska det mesta med haspelspön. Även bottenmete och flötmete osv. Det fungerar men jag skulle aldrig göra det igen
Kommentera
-
Varför då göra ett spinnspö med kastvikt upp till 120 gram som ska vara avsett för gummibeten och spinnerbaits? Bullar väger väl upp mot en 200 gram om jag inte har fel? Och vissa företags misslyckade gummibeten väger väl lika mycket? Är väl bara Alien eel som går att kasta med ett sånt spö? Går det verkligen att dänga iväg ett spinnerbait på en 30 gram?Ursprungligen postat av Sg Visa inläggGör man ett spö som enligt namnet är till för en viss fiskemetod är det ju lättare för köparen att veta att den fungerar bra till ändamålet.
Är väl inga problem. Jag bara ifrågasätter. Det är väl ändå ett diskussionsforum? För man ska väl diskutera? Vad menas med:P???????Förstår inte riktigt problemet :P
Och vad säger att ett allround spö med en kastvikt upp till 150 gram som ett exempel inte skulle funka lika bra som ett "special" spö med samma kastvikt? Tillverkarna eller?Att det fungerar att fiska det mesta med "allroundspön" är ju givetvis klart men det är ju konstigt att anta att specialspön inte skulle göra jobbet bättre
Nää, det är sant.Sen måste man vara med på att Sportfiske i mångt och mkt är en prylrik hobby. Många som bedriver sportfiske ser nöje och tjusning i att köpa och äga utrustning. Även om man klarar att fiska det mesta i vårt land med ett 10-30/40g 9fot haspelspö så skulle jag tro att få som har sportfiske som hobby skulle nöja sig med det.
Haspelfiske är skitcoolt. Bara jävla sämst när mans ska dänga iväg tunga beten.Jag började själv fiska det mesta med haspelspön. Även bottenmete och flötmete osv. Det fungerar men jag skulle aldrig göra det igen
Dinner time!
Kommentera
-
Finns massvis med mjukbeten under 200g så där måste jag tyvärr säga att du har fel. Precis på samma vis som det finns massor med jerks under 100g även om det finns gott om spön med både lägre och högre kastvikter.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggVarför då göra ett spinnspö med kastvikt upp till 120 gram som ska vara avsett för gummibeten och spinnerbaits? Bullar väger väl upp mot en 200 gram om jag inte har fel?
Och vissa företags misslyckade gummibeten väger väl lika mycket? Är väl bara Alien eel som går att kasta med ett sånt spö? Går det verkligen att dänga iväg ett spinnerbait på en 30 gram?
SjälvklartUrsprungligen postat av poppers man Visa inläggÄr väl inga problem. Jag bara ifrågasätter. Det är väl ändå ett diskussionsforum? För man ska väl diskutera? Vad menas med:P???????
Jag diskuterar ju nu
Vet inte riktigt vad du menar med :P ? Om du undrar vad symbolen betyder är det en mun som flinar. (smilie)
Ingenting. Dock är inte ett spö med kastvikt upp till 150g ett allroundspö i mina ögon. Vad ska man ha det till om inte slänga tunga beten? Jag känner inte till särskilt många "vanliga" spön med kastvikt på 150g som inte är utvecklat till något speciellt fiske. Inget alls om jag ska vara ärlig.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggOch vad säger att ett allround spö med en kastvikt upp till 150 gram som ett exempel inte skulle funka lika bra som ett "special" spö med samma kastvikt? Tillverkarna eller?
Kommentera
-
SimpZeN
Det dom avser som mjukbeten är inte de du nämner, utan shadjiggar och deras egna curly sue i minsta modellen.
Angående om det går att hiva 30g spinnerbait så skulle jag säga ja, jag hivar 60g spinnare med 180g spö på 7'3 ft så det borde inte vara helt omöjligt att få bra kastläng med 30g spinnerbait på ett 120g spö som är 9 ft.
Ett allround spö kompromissar på det mesta, vill du ha ett spö till jerk och mjukbeten så måste du offra lite av längden av spöt oftast, dvs max 8 ft spö till jerk skulle jag säga och absolut inte längre. styvheten och aktionen anpass därefter också. Självklart kommer spöt då funka sämre till mjukbeten och spinnerbaits än ett spö på 9 ft med samma kastvikt.
Så ett allround spö till tungt fiske kanske skulle ligga på 8ft och 150g med en viss aktion. Detta funkar inte super till något fiske men skapligt till mycket istället. Så tycker jag det är.
Haspel är något många uppskattar å tycker du om det fortsätt med det, finns hanskar med pekfinger om du tycker linan skaver ner i fingret för mycket.
Kommentera
-
Klart att det finns massor av mjukbeten under 200g. Samma med jerkar. Även jag har några jerkar. Men jag tror nog inte dessa spön är avsedda för små shadjiggar.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggFinns massvis med mjukbeten under 200g så där måste jag tyvärr säga att du har fel. Precis på samma vis som det finns massor med jerks under 100g även om det finns gott om spön med både lägre och högre kastvikter.
Okej. Jag var redan gammal när Lunarsorm var på tapeten, är inte van vid sånna P och sånt.Självklart
Jag diskuterar ju nu
Vet inte riktigt vad du menar med :P ? Om du undrar vad symbolen betyder är det en mun som flinar. (smilie)
Om du kollar runt på lite siter så kommer du hitta spön med den kastvikten som ej har nåt speciellt bete "säljargument" eller hur man skriver.Ingenting. Dock är inte ett spö med kastvikt upp till 150g ett allroundspö i mina ögon. Vad ska man ha det till om inte slänga tunga beten? Jag känner inte till särskilt många "vanliga" spön med kastvikt på 150g som inte är utvecklat till något speciellt fiske. Inget alls om jag ska vara ärlig.
Kommentera
-
Man behöver heller inte fiska med små shadjiggar. 150g är inte SÅ litet.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggKlart att det finns massor av mjukbeten under 200g. Samma med jerkar. Även jag har några jerkar. Men jag tror nog inte dessa spön är avsedda för små shadjiggar.
Länka gärna ett.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggOm du kollar runt på lite siter så kommer du hitta spön med den kastvikten som ej har nåt speciellt bete "säljargument" eller hur man skriver.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 051 visningar